הארכת מעצר שלושת אנשי 'הפלג הירושלמי'

המשטרה: החוברת נועדה לפגוע בחיילים; השופט: הם מסוכנים

נציג המשטרה טען כי "הטרמינולוגיה בחוברת בצרוף הפרטים האישיים נועדו להביא פגיעה בחיילים", השופט קבע כי יש חשד סביר נגד העצורים וציין כי הם "מסוכנים", והאריך את מעצרם (חרדים בארץ)

ישראל כהן | כיכר השבת |
שלושת הבעצורים בביהמ"ש, הבוקר (צילום: יונתן זינדל - פלאש 90)

שופט בית המשפט השלום בירושלים האריך היום (רביעי) עד יום ראשון את מעצרם של שלושת החשודים ח', מ' ופ', שנעצרו אמש בחשד להפצת חוברות הסתה כמגד חיילים חרדים.

קרא עוד:

בהחלטתו קובע השופט דוד שאול גבאי ריכטר כי כנגד העצורים החשודים מופנים חשדות לפגיעה בפרטיות והעלבת עובד ציבור וציין כי למשיבים אין עבר פלילי.

בפני בית המשפט, נערכו שני דיונים בנפרד, האחד כלפי שני עצורים החשודים בעבירות של העלבת עובד ציבור ופגיעה בפרטיות, והם חשודים בעריכת והפצת חוברת "ציידי הנשמות", והדיון השני כלפי העצור השלישי שחשוד כי הוא היוזם והרוח החיה מאחורי החוברת.

מדובר בפרסום של חוברות שבמסגרתן כונו חיילים וקצינים מהמגזר החרדי בשמות גנאי, ומגייסיהם, מרביתם מהמגזר החרדים, כונו "ציידי נשמות". במסגרת אותם פרסומים נכללו פרטיהם האישיים של חיילים וקצינים רבים, לרבות כתובות, טלפונים וכתובות דואר אלקטרוני.

צפו: המפגינים מלווים את העצורים מחוץ לביהמ"ש

כתוצאה מאותם פרסומים שקיבלו פומבי במגזר החרדי, "זכו" מי ששמם פורסם, בשיחות טלפון שכללו נאצות, קללות ואיומים - כל זאת על רקע העובדה שהינם בני המגזר החרדי אשר בחרו לשרת בצה"ל. בהקשר זה, כותב השופט: "אין ספק בעיני כי פרסום כל אותם פרטים על רקע של פעולה מאורגנת שמטרתה הנאת הציבור החרדי מלהשתתף בשרות צבאי, עולה כדי פגיעה בפרטיותם של אותם האנשים".

השופט מציין כי "אשר לביטויים שנכללו באותם פרסומים, הרי שמדובר בביטויים שטעמם רע, אך אינני בטוח כי ניתן לקבוע בשלב זה כי מדובר בהעלבה".

ההפגנה מחוץ לביהמ"ש (צילום: יונתן זינדל - פלאש 90)

"ברקע הדברים, יש לציין תלונה ראשונית שהוגשה אשר התבססה על הפעלת חוקר פרטי והוצגו לי חומרי חקירה מאותה פעולה ויש בהן כדי לבסס חשד סביר כנגד החשודים גם יחד, כמי שעמדו מאחורי פרסומן של אותן חוברות", מציין השופט.

"בסיכומו של דבר", כותב השופט כי ישנו חשד סביר כנגד החשודים ויש גם עדויות לנזק שנגרם ל"מפורסמים" באותן החוברות ומציין את המסמכים שהוגשו בפניו ככאלו ה"מוכיחים את הקשר שבין מילה הנאמרת לבית מעשים הנעשים. לא למותר לציין, כי התחושה היא שניתן היה לייחס עבירה אחרת למשיבים. הקשר שבין מילים למעשים והנזק שכבר נגרם לאותם חיילים, מחייב את המסקנה כי המשיבים מסוכנים".

לדברי השופט נדרשים עדיין פעילויות חקירה מסוימות ועל כן יש להותיר את החשודים במעצר.

אחד העצורים מחוץ לביהמ"ש (צילום: יונתן זינדל - פלאש 90)

במהלך הדיון טען נציג המשטרה כי על פי החשד הם ערכו והפיצו את החוברות בשם "ציידי הנשמות" שמתייחסות לחיילים חרדים שעוסקים בשילוב חרדים בצה"ל, כאשר לדבריו מדובר בדברים שחורגים הרבה מחופש הביטוי.

"מדובר בביטויים קשים כגון "ראש הנחש" כלפי ראש מדובר שילוב חרדים בצה"ל ועוד ביטויים קשים שכוללים העלבות כלפי החיילים, כגון זה שנכשלו במסגרות ועל כן פנו לכל מיני אפיקים של צה"ל", ציין נציג המשטרה.

"אציין שנכתבה אמרה לגבי חייל נוסף, נער מופרע... וכמובן מה שפורסם בחוברת גם מס' ת.ז. של החיילים השם שלהם וכתובת והטלפון וכל פרט מזהה, שברור בעיקר למי שחי במגזר החרדי שהטרמינולוגיה בחוברת בצרוף הפרטים האישיים נועדו להביא פגיעה בחיילים אלה. גבינו עדויות מעשרות חיילים", מספר התובע.

ההפגנה מחוץ לביהמ"ש (צילום: יונתן זינדל - פלאש 90)

עורך הדין של החשודים גיל דחוח ציין במהלך הדיון כי "יש פה איזה מאבק ציבורי ממומן שבראשו עומד התובע, במובן הזה ההחלטה לחשוף את החומר עם הגשת התלונה במשטרה לפני החשודים במסגרת ההליך האזרחי שכולל כתב הגנה וצרוף כל הנספחים וההקלטות מעמיד מבחינת חשש לשיבוש בסיטואציה קשה. מאחר שאלו אותם חומרים שנחשפו, אז החשש לשיבוש פוחת במידה רבה".

"גם הטענות נחשפו וגם אפילו החוקר הפרטי התראיין ומסר דבריו מעבר להקלטה בכלי התקשורת. אני חושב שיש טענות כבדות מאוד של חופש ביטוי שצריכות לטעות", טען עורך הדין והכחיש את מעורבות העצורים: "אנו טוענים לגבי החשד הסביר, החשודים האלה לא קשורים לייצור החוברת והפצתה".

"מה שיש לחברי הם השיחה עם פלוני שהיא בסיטואציה ייחודית של קבלת כסף. הערך של האמירות מאוד נמוך, אך הראיות של החשודים האחרים הן ראיות חלשות כי למעשה הן עדויות שמיעה, במיוחד שאחד החשודים חזר בו ואמר למה אמר זאת. לחשודים האחרים אין שום ראיה", ציין עו"ד דחוח.

אך כאמור, בסופו של דבר, קבע ביהמ"ש להאריך את מעצרם של שלושת החשודים עד ליום ראשון.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר