סערת הרפורמים

לפיד נגד החרדים: "מה עם יהדות מסבירת פנים"

יו"ר יש עתיד ח"כ יאיר לפיד תקף את ההתבטאויות של חברי הכנסת החרדים נגד הרפורמים: "מה זה תורם? אם נרחיק אותם זה מה שימנע את ההתבוללות, או שזה מה שיאיץ אותה?" (חדשות, פוליטי)

ישי כהן | כיכר השבת |
יאיר לפיד (צילום: טלי מאייר, פלאש 90)

יו"ר 'יש עתיד' יאיר לפיד הציג הצהריים (שני) במליאת הכנסת את הצעת "אי האמון" בממשלה שהגישה מפלגת 'יש עתיד' בנושא "המשבר העמוק עם יהדות העולם וההשלכות החמורות על מדינת ישראל על רקע המשברים בין הממשלה ליהדות התפוצות בעקבות הדיונים על הסכמות בנושא רחבת הכותל, על רקע חוק המקוואות ועל רקע אמירות פוגעניות של חברי כנסת ושרים נגד יהדות התפוצות".

לפיד תקף את חברי הכנסת והשרים החרדים שמתבטאים כל העת נגד הרפורמים ואמר: "פעם אחר פעם עולים לבמה הזו שרים וח"כים ומטיחים עלבונות נוראים ברוב רובה של יהדות ארה"ב ובחלק גדול מיהדות אירופה. זו היהדות? מה עם יהדות מסבירת פנים, מאירת פנים, "ישראל גם אם טעה ישראל הוא". בשביל מה זה טוב לעמוד פה ולכנות אותם בשמות? מה זה תורם? אם נרחיק אותם זה מה שימנע את ההתבוללות, או שזה מה שיאיץ אותה?".

לפיד פנה לראש הממשלה וקרא לו לסיים את המשבר עם יהדות התפוצות: "מדינת ישראל אינה רק ארצם של היהודים – היא בירתו של העם היהודי. במקום לקרב אותם – מרחיקים אותם. אדוני רה"מ, אתה ראש הממשלה של כל היהודים, אל תתן ידך לפגיעה ביהדות העולם. אתם לא מסכימים עם הרפורמים והקונסרבטיבים – אל תסכימו. מה הדרך הנכונה לטפל בזה? להרחיק אותם? להעליב אותם? לגרום לילדים שלהם להתנכר למדינת ישראל?"

לדבריו: "בית הכנסת הגדול ביותר באירופה הוא ה"דוהייני" בבודפשט. זה בית הכנסת של המשפחה שלי. שייך לקהילה הניאולוגית. שזה הקונסרטיבים. בחצר בית הכנסת קבורים אלפי יהודים שהשמידו הנאצים. הם לא חשבו שהם לא יהודים. הם חיו כיהודים, התפללו כיהודים, ונרצחו כיהודים. אף אחד לא ניגש לסבא שלי במחנה הריכוז מאוטהואזן ואמר לו "אתה קונסרבטיבי, אז אתה לא יהודי באמת. בוא נוותר לך על ההוצאה להורג."

יו"ר 'יש עתיד' הזהיר כי המשבר מול יהדות התפוצות מהווה פגיעה חמורה בבטחון הלאומי של ישראל ובברותות האסטרטגיות של ישראל ברחבי העולם: "אל מי אנחנו הולכים כשיש הסכם גרעין עם איראן? אל מי אנחנו הולכים כשיש משא ומתן קשה עם הממשל האמריקאי על הסכם הסיוע? ממי אנחנו מבקשים שיעזור לנו למנוע מכירות של נשק מתקדם למדינות העולם ערביות מתוך הכרה בעקרון שנשק שיגיע למזה"ת יגיע במוקדם או מאוחר לידיים הלא נכונות? יש פה פגיעה בבריתות האסטרטגיות שלנו כיוון שהקהילות היהודיות הן אלה שיוצרות את הכוח הפוליטי של ישראל בכל מקום.

"בשנה האחרונה שוב ושוב אמרו לי בכירים בקהילות, "אם זה היחס שלכם אלינו, אל תבואו לבקש עזרה מול המוסדות הבינלאומיים או מול כל הממשלות." בזמן המאבק על הגרעין האיראני שראש הממשלה ביקש את עזרתם של הקהילות היהודיות מול הקונגרס הם עזרו אבל הם אמרו לנו: "תדעו- זו פעם אחרונה." כי הם לא מוכנים לשאת יותר את שמות הגנאי שקוראים להם כאן, מעל הדוכן הזה. זה יוצר פגיעה במחוייבות של הקהילות כלפי ישראל, זה יוצר פגיעה במחוייבות של הממשל כלפי ישראל וזה יוצר פגיעה מתמשכת במדינת ישראל".

לדבריו: "רק בישראל יש יהודים שלא יכולים להתחתן על פי אמונתם, ללכת למקווה על פי אמונתם, לעלות למקומות הקדושים על פי אמונתם. האם אנחנו אומרים לרוב העם היהודי שהוא לא רצוי בארצו הוא?".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר