מגלגלים מיליונים

מנהלי הגמ"חים מדברים: "הלבנת הון? סתם משמיצים אותנו"

על רקע החוק המסתמן שיחיל פיקוח על הגמ"חים החרדים, מנהלים בתעשייה שמגלגלת מיליוני ש"ח בשנה דוחים את הטענות להלבנת הון: "הכל שקוף ומסודר. מנסים להרוס עולם של חסד" (חדשות)

יוסי גרברצ'יק | כיכר השבת |
(צילום: פלאש 90)

הצעת החוק המסתמנת להקמת גוף שיפקח על הגמ"חים שפורסמה בעיתון הכלכלי "דה מרקר", לא מפחידה את הגורמים הבכירים בתעשיית הגמ"חים החרדית. בעלי ומנהלי גמ"חים ששוחחו עם "כיכר השבת" דחו בתוקף את החששות כי בארגונים קיימת תעשייה של הלבנת הון.

דוד שלמה שוורץ מ"הגמ"ח המרכזי" אמר ל"כיכר השבת" כי "בשבילנו זו לא הפתעה כל הנושא של חוק הגמ"חים. הרגשנו שזה עומד לקרות ולקחנו חברה פרטית מהגדולות בעולם שבעצם מלווה אותנו כבר במשך שנתיים ובודקת את כל הנושא הפיננסי. לפני חודש קיבלנו מסמך רשמי שהבדיקה עברה בהצלחה והכל מאושר".

"כל המטרה של חוק הגמ"חים - היא שהם רוצים לדעת כביכול שהאנשים ששמים את הכסף... שזו לא תהיה הונאה כמו פרשת מיידוף וכו' ומחר לא יהיה לגמ"ח את הכסף שהוא מקבל. מה שמעניין אותם זה האם יש פה הלבנת הון והאם יש פה כספים שלא מדווחים. אחרי הכל הם רואים שמתגלגל פה מיליוני שקלים".

לדבריו: "אנחנו לבד בגמ"ח המרכזי מגלגלים למעלה מ-20 מיליון שקלים בחודש, עד היום סייענו לאנשים בסכום למעלה ממיליארד שקלים, כך שככל שזה רק גודל זה רק עושה להם "עיניים גדולות" לנסות להבין מאיפה זה בא ולראות שבאמת יש בקרה על כל העניין הזה. אנחנו עובדים בצורה שקופה, אנחנו יודעים כמה כסף כבר יהיה לנו בעוד שנתיים ובעוד 20 שנה, התוכנית שלנו מאוד מסודרת" הוא אומר.

בנוגע לחששות מתעשייה של הלבנת הון בגמ"חים הוא אומר כי "באמת ישנם בגמ"חים אחרים את הבעיות הנ"ל של חשש להלבנת הון משום שלא הכל שקוף, אנחנו כגמ"ח גדול נזהרים כפול. אין צ'קים, אצלנו יש רק מזומנים ואנחנו מאוד נזהרים בנושא הזה... הכל מנוהל בתוך החשבונות".

גם בגמ"ח "שערי חסד" טענו לשקיפות. "הכל אצלנו שקוף ומסודר. ברגע שחוק הגמ"חים ייכנס לתוקפו נפעל בהתאם" נמסר ל"כיכר השבת".

בגמ"ח ירושלמי נוסף, שמתפעל כולל "שומרי החומות" טוענים כי הם כבר מכירים את פרטי הצעת החוק. אייזיק גולדשטיין, נציג הגמ"ח, אמר ל"כיכר השבת" כי: "חשוב לי להבהיר שאי אפשר להשוות פעילות של גמ"ח אחד למשנהו, הכלל בדברים הללו הוא שכמה שיש יותר שקט ככה יותר טוב. אנחנו מעדיפים שלא לדבר על אחרים. אנחנו מספיק שקופים, הכל אצלנו כשר, חלק ותקין. לא מעניין אותי מה אחרים עושים ופועלים, אצלנו הכל שקוף" הוא מוסיף.

אברהם צוקברגר מגמ"ח "חסדי יוסף" במודיעין עילית אמר כי הם "שמעו ומודעים לחוק הגמ"חים שמשרד האוצר מגבש כעת. ברגע שזה ייכנס לתוקף נכנס את חברי הוועד ונפעל בהתאם".

באשר לחשש מכך שבגמ"חים קיים מנגנון של הלבנת הון הוא אומר כי "זו הכפשה מיותרת ולא הוגנת, כל המטרה שלנו היא לא להרוויח כלום - רק לעזור לאברכים יראי שמיים שזקוקים לעזרה ומתן הלוואה. אצלנו הכל מסודר ואפשר לבוא ולבדוק, אולם לבוא ולקבוע שאנחנו מלבינים הון חלילה או פועלים מתחת לראדר? זו הכפשה וסטיגמה שלילית".

דברים דומים אומר גם הרב נויברט, מי שמפעיל גמ"ח ידוע בירושלים. לדבריו: "אומנם לא ברורים לנו כל פרטי חוק הגמ"חים, לא מזמן הרב גפני בוועדת הכספים דיבר בנושא הזה, אולם חשוב לי להבהיר שהגמ"ח שלנו כיום פועל במתכונת יותר מצומצמת. את ההלואות שלנו אנחנו נותנים לאנשים שאנחנו בדרך כלל מכירים, כך שהתקנות החדשות שמגבשים כעת במשרד האוצר לא בדיוק משנות לנו".

באשר לטענה על הלבנת הון ומתן תרומות לא מדווחות הוא משיב: "להשמיץ זה הכי קל, אני לא מאמין במה שהם טוענים. אין שום הוכחה... לבוא ולטעון שהגמ"חים מלבינים הון זה בגדר השמצה גרידא. בסה"כ, כל הנושא של הגמ"חים זה חבורת אנשים שרוצים לעשות מצוות במקום שהכסף יעמוד בבנק ולא ייתן שום דבר, לפחות עושים בזה דברים טובים. אותם אלו שנותנים יודעים שמתי שיבקשו את כספם הם יקבלו את זה בחזרה".

"הביטחון שלנו לכסף יותר טוב מכל מיני השקעות שמתבררות אחר כך כעורבא פרח" הוא מוסיף.

מנהל גמ"ח "זכרון אבות" בירושלים אומר ל"כיכר השבת" כי "לצערי שמעתי על חוק הגמ"חים. כיום רוב הגמ"חים אין להם אפשרות להלבין הון מכיוון שהלבנת הון מגיעה דרך קבלות אפקטיביות וכדו', כיום הגמ"חים לא מוציאים קבלות בכלל אלא רק שטרי פקדונות. כשהם מקבלים תרומות של ממש הם נותנים מיד קבלה. ככה שלבוא ולומר שהגמ"חים נוטים להלבין הון זה הכפשה גורפת"

הוא מסייג ואומר כי "כמובן שהיו מקרים בודדים של גמ"חים שנפלו, אולם זה לא מעיד על הכלל". בנוגע לתקנות החדשות שמגבש משרד האוצר, הוא אומר כי "אם הם רוצים שברגע שבא אדם פלוני ונותן מכספו לגמ"ח זה יחשב כפיקדון ולא כתרומה - זה מקובל, אולם בתנאי שייחשב כתרומה בשעת פירעון ההלוואה, משום שבסופו של דבר הכסף חוזר לגמ"ח".

"צריכים להבין שגמ"ח זה נטו חסד, אין שום הכנסה לגמ"ח משום גורם. לבוא ולבקש פיקוח כללי מלמעלה על כל הגמ"חים זה בסדר, אולם לבקש מכל גמ"ח שיקח רואה חשבון ומערכות פיקוח, כשלרוב הגמ"חים אין הון עצמי והכנסה, לבקש מהם כעת לשלם עשרות אלפי שקלים על מערכות ניהול רק בגלל כמה סיפורים בודדים שהיו בעבר שאנשים נפלו? זה פשוט עוול. מנסים להרוס עולם של חסד בצורה דורסנית".

לדבריו: "מצד אחד הם מבקשים שהציבור החרדי יעשה שירות לאומי ויעזור לקהילה, אולם את כל דברים היפים שיש לציבור החרדי הם מנסים להרוס ולא מכירים בזה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר