לא טועים

מדוע הסינים כל כך אובססיביים לחינוך היהודי?

בעוד אנחנו נחנקים עם המשכנתא, בסין קונים ספרי הדרכה איך להיות חכמים, עשירים ומצליחים - לפי הדרך היהודית. מה זה אומר ומדוע דווקא אנחנו נבחרנו לשמש דוגמה לעם הכי חרוץ בעולם? (תרבות)

מיליארד סינים לא טועים. כנראה (צילום: shutterstock)

קבלו מצב נתון: חנויות הספרים בסין מציעות מגוון ספרי הדרכה ואימון אישי כיצד להיות חכמים ועשירים ולהפוך את הילדים למוצלחים, וכעשר אוניברסיטאות ברחבי המדינה האסייתית מציעות תוכניות ללימודי יהדות. כל זה, למרות שמספר היהודים החיים בסין קטן מאוד, והקהילה הגדולה ביותר, הנמצאת בשנגחאי, מונה כאלף יהודים בסך הכל.

"דימוי היהודים בסין בת ימינו" ("The Image of Jews in Contemporary China") הוא שמו של אחד מאותם ספרים פופולריים, שנערך בידי פרופסור ג'יימס רוס, מרצה לעיתונות באוניברסיטת נורת'איסטרן בבוסטון, ובמסגרת חילופי מרצים, שימש כמרצה באוניברסיטת נאנג'ינג בסין, בה הקולגה שלו, סונג לי-הונג מרצה במחלקה ללימודי יהדות.

בראיון עם בנימין עברי ב-forward, מתאר רוס את ה"אובססיה" של הסינים ליהודים בכלל וליהדות בפרט.

היכל ישיבת פוניבז' (צילום: נתי שוחאט, פלאש 90)

סוד התלמוד: המפתח היהודי לעושר

תקראו את הכותרת, שחזרו בזיכרונכם את מצב המצלצלין שלכם, וחזרו לכותרת. מה קורה כאן? הרי לפי ההיגיון הסיני, ישראל, המקום בו קיים מצבור היהודים הגדול בעולם, הייתה אמורה להיות מדינה עשירה ומשגשגת. מה שבפועל לא בדיוק קורה.

לדברי פרופסור רוס, התשובה הבסיסית, והדי מאכזבת לכך, היא שהסינים פשוט בורים גמורים בכל מה שקשור ליהודים ולישראל, ומסתמכים על סטריאוטיפים (מחמיאים למדי) שהוצמדו לנו. "בסין יודעים פחות על יהודים מאשר באוגנדה או דרום אמריקה, שם ההתנגדות ליהודים בוטה ופעילה" אומר רוס, "ואני לא בטוח מה טוב יותר".

תיאוריה יהודית - כן, מצוות - עבירה על החוק

כאמור, הסינים מחבבים את פתרונות הקסם של היהדות להצלחה, אך כמדינה קומוניסטית ומעודדת אתאיזם, נאסר על אזרחיה כל עיסוק בפולחן דתי, כמו תפילה בבית כנסת או עיון בספרי הלכה. רוס אומר כי אנשים הלומדים יהדות "צריכים להיות זהירים מאוד לגבי מה שהם לומדים ועושים. לכן, הם מתמקדים בהיסטוריה, חברה וכלכלה של העם היהודי, ופחות מנסים להבין מה היא היהדות".

מעריצים ורוצים גם (צילום: shutterstock)

רוס מוסיף כיצד הוא נדהם "מכמות ההערצה של אנשים בסין כלפיי, רק בגלל שאני יהודי. הם הניחו מיד שאני עשיר וחכם, וזה היה מביך. אחת הסיבות המרכזיות לכך היא שהסינים איבדו את אמונותיהם ותרבותם, והם עוסקים רק בניסיון להתעשר ולהשיג שליטה".

מבולבלים? גם אנחנו. וכדי להבין עד כמה אנחנו לא מבינים איך הראש הסיני עובד, ההיסטוריון ההולנדי פרנק דיקוטר מציין בספרו "המבנה של זהויות גזעיות בסין ויפן", כי כיום, המונח "יהודי" בסין (יוטאי בעגה המקומית), יכול להתייחס למשמעויות הבאות: כסף, ערמומיות, קמצנות, עוני, נאמנות, נדיבות, אינדיבידואליזם, מסורת ומודרניות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר