איום המנהרות

פורסם מכרז ראשון לבניית החומה נגד המנהרות מעזה

משרד הביטחון פרסם בתחילת השבוע את המכרז הראשון לחפירת החומה התת קרקעית הייחודית בגבול עזה, כדי להתמודד טכנולוגית עם איום המנהרות מעזה (צבא וביטחון)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
מנהרת טרור (צילום ארכיון: khaled omar /Flash 90)

משרד הביטחון פרסם בתחילת השבוע מכרז ראשון לעבודות הכרייה והבנייה של קו ההגנה הישראלי החדש נגד מנהרות התקיפה של החמאס סביב רצועת עזה שיכלול חומה תת קרקעית ייחודית.

מדובר במכרז סגור שנשלח ל־20 חברות קבלניות גדולות בישראל. המכרז מתייחס לקטע ראשון בן 10 ק"מ, והחומה התת־קרקעית כולה תיבנה בסופו של תהליך לאורך של כ־60 הקילומטרים המקיפים את הרצועה.

מדובר בחומת בטון שתגיע לעומק של כמה עשרות מטרים, ותתנשא גם מעל פני הקרקע. מלבד הקמת מכשול פיזי נגד מנהרות החוצות לשטח ישראל ויכולות לשמש את המחבלים לביצוע חדירות לשטח ישראל לצורך פיגועים או חטיפת חיילים, תאפשר החומה המתוחכמת גם לקבל התרעה מוקדמת על חפירות בסמוך אליה, מה שיאפשר לצה"ל לסכל מנהרות מראש.

על פי הדיווח בynet- בגלל החפירה העמוקה יידרשו הקבלנים הישראלים להסתייע בחברות זרות, שלהן יש ידע וניסיון בחפירות מסוג זה. עם זאת, חלק מהחברות שפנו אליהן בניסיון לשתף פעולה לקראת המכרז סירבו לעבוד כעת עם חברות ישראליות בעבודות רגישות מבחינה פוליטית. נציגים של אחת החברות, שאף ביקרו בארץ וערכו סיור בגבול עזה לקראת שותפות עם חברה ישראלית, הודיעו ברגע האחרון כי הנהלת החברה מעדיפה שלא לגשת לביצוע הפרויקט בשל רגישותו. גורם במשרד הביטחון מסר אתמול כי אירועים כאלה לא מוכרים למשרד.

כדי לזרז את הבנייה נקבע תאריך תחילת העבודות כבר לחודש אוקטובר הקרוב. בנוסף, תחולק העבודה על הקטע הראשון בין ארבע חברות. בין החברות שצפויות להתמודד על ביצוע קטעי החומה תהיה גם סולל בונה, שמבצעת כעת את קטע הפיילוט בדרום, באורך של כמה מאות מטרים.

מדובר בפרויקט ענק ויקר. העלות המוערכת של קו ההגנה החדש עומדת על יותר מ־2 מיליארד שקל, כך שגם עלות המכרז הראשון צפויה להגיע לכמה מאות מיליוני שקלים. בקרוב ייערך באזור שנקבע לתחילת העבודות סיור קבלנים לקראת הגשת הצעותיהם למכרז.

החומה החדשה מתיימרת לפתור אחת ולתמיד את איום המנהרות שעלה לכותרות החל מתקופת צוק איתן אז נחשפה ישראל לחומרת הסיכון. כזכור, המחבלים השתמשו במנהרה כדי לפגוע בחיילים שאול אורון והדר גולדין. את המערכת פיתחה רפאל כקבלנית ראשית, לצד החברה־הבת של התעשייה האווירית, אלתא, המספקת את המכ"ם, ואמפרס, את מערכת השליטה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר