המכירות צונחות

רשתות השיווק שוקלות להסיר את מוצרי יונילוור מהמדפים

השקרים של יונילוור עולים לה ביוקר. רשתות השיווק שוקלות להסיר את מוצריה מהמדפים. וועדת הכנסת תדון בנושא. ובינתיים המכירות מתרסקות, ירידה של עשרות אחוזים (בארץ)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
((צילום: פלאש 90, וצילום מסך))

חברת יונילוור מסתבכת מיום ליום עם ניהול משבר הקורנפלקס שמגיע השבוע גם לכנסת לצד צניחה במכירות. הוועדה לביקורת המדינה תערוך ביום שלישי הקרוב דיון דחוף בנוגע לחשש להימצאותם של חיידקי סלמונלה בדגני הבוקר של חברת "תלמה", השייכת לתאגיד "יוניליוור" – כך מסרה אמש (מוצ"ש) יו"ר הוועדה קארין אלהרר. זאת, לבקשתו של יו"ר שדולת הבטיחות ח"כ איציק שמולי. בדיון צפויים חברי הכנסת לדרוש ממבקר המדינה יוסף שפירא לפתוח בבדיקה בנוגע להתנהלות משרד הבריאות במשבר.

"מדיניות הדיווח העצמי שהגה המשרד פשטה את הרגל והעמידה את הציבור בסכנה", טען שמולי. אלהרר הוסיפה: "חובתנו לוודא איך קרה שהמצב הזה נעלם מעיני משרד הבריאות וחברת יוניליוור מתרצת".

בחברת "תלמה-יוניליוור" ממשיכים להדוף את הטענות להתנהלות רשלנית מצד הבכירים. אמש פורסמה בערוץ 2 טענה חדשה של החברה - לפיה הסיבה שקורנפלקס נגוע הגיע לשווקים היא שאחד העובדים במחסן תלש את הפתק עם ברקוד מאחד המשטחים התקינים במחסן, והדביק אותו על אחד המשטחים הפגומים, על גבי הברקוד "פסול לשימוש".

למעשה, כך טוענים בחברה, אותו עובד החליף למעשה בין הברקודים - וכך משטח נגוע בסלמונלה יצא מהמפעל כאילו הוא משטח תקין והגיע לצרכנים ברשת "יש חסד" החרדית באזור פתח תקווה. לטענת החברה בודקים כרגע האם מדובר בתקלה תמימה או בפעולה במזיד. גורמים בחברה הוסיפו כי הם שוקלים לפנות למשטרה.

לטענת החברה, רק ביום חמישי בערב, לאחר שגילו מפי צרכנית כי חלק מהסחורה עזבה את המפעל, ביצעו ביוניליוור ספירה של המשטחים וגילו כי אחד המשטחים הנגועים חסר. בסריקה במחסן התברר כי על אחד המשטחים של סחורה תקינה יש ברקוד גזור: אותו ברקוד הודבק כאמור על משטח פגום והגיע לנקודת החלוקה של שופרסל משם הועבר לרשת החרדית שלה "יש חסד", 240 אריזות נגועות לכאורה.

התירוצים החדשים של יונילוור תמוהים אף הם ואינם מוסיפים לאמינות החברה שנפגעה קשות. מדוע המשטחים הנגועים היו באותו מחסן עם המשטחים התקינים? אולי יש עוד ברקודים שהוחלפו? ומדוע עד עכשיו לא הושמדו כל המשטחים הנגועים? כיצד ייתכן שרק עכשיו נעשתה ספירת מלאי?

כאמור, בסוף השבוע שעבר הודיע משרד הבריאות שמשלחת מטעמו תגיע היום לביקור במפעל כדי להבין את הבעיה וסיבותיה וסביר להניח שאנשי המפעל יצטרכו לתת תשובות שיספקו את אנשי המשרד כדי שרשיון היצור לא ישלל.

בינתיים הלקוחות ואפילו רשתות המזון איבדו את האמון בחברה לנוכח ההבטחות הראשוניות של המנכ"לית גבריאל שהתחייבה בפני עובדיה שמדובר בתקלה נקודתית שתוקנה ושהמוצרים לא יצאו לחנויות. אותם עובדים השתמשו בכושר השכנוע שלהם ובמחויבותם לארגון כדי לנסות לגייס את הקמעונאים לתמוך בחברה. לפי "כלכליסט" לא די שהקמעונאים התבקשו להמשיך למכור ללקוחותיהם את דגני הבוקר המזוהמים ולתלות את המודעות של יוניליוור שמבטיחות לצרכנים כי המוצרים שעל המדפים תקינים, גם הופעל עליהם לחץ לפרסם בדפי הפייסבוק של הרשתות שבבעלותם את המסר שהדגנים בטוחים לצריכה.

מודעות כאלה ניתן היה למצוא בדפי הפייסבוק של ויקטורי ורמי לוי. לדוגמה, בדף הפייסבוק של רמי לוי נכתב: "חברים יקרים, אנו שמחים לבשר שאתם יכולים לחזור לקנות את דגני הבוקר האהובים עליכם ללא חשש!". מתחת לטקסט הזה נמצאה מודעה של יוניליוור שבה נכתב: "לקהל לקוחותינו, דגני תלמה בטוחים לאכילה. כל דגני הבוקר של תלמה הנמצאים על מדפי החנויות ובבתי הצרכנים בטוחים למאכל לאחר בדיקות איכות קפדניות".

הלחצים שהפעילה יוניליוור על הקמעונאים לפרסם הודעות מטעמם המבהירות כי מוצרי החברה תקינים עלולים לחשוף את הקמעונאים לתביעה מצד הצרכנים. מאז יום חמישי בערב, עת נודע כי משטח בן 240 אריזות קורנפלקס בד"ץ יצא לחנויות ונמכר לצרכנים, בוחנים הקמעונאים את דרכי הפעולה נגד יוניליוור: "זה משבר שעדיין לא נראה כמותו. שיקרו לנו וגרמו לנו לשכנע לקוחות שהם יכולים להמשיך לצרוך את המוצרים, לבסוף התגלו ככאלה שנגועים בסלמונלה. לא נעבור על זה בשתיקה. נצטרך לבחון כיצד לפעול נגד יוניליוור", אמר לכלכלסיט מנכ"ל של אחת מרשתות השיווק.

לדברי בכירים כרגע מצפים לראות כיצד תנהג שופרסל שהאריזות המזוהמות נמכרו בסניפי הרשת החרדית שלה ואם היא תחליט להוריד את דגני הבוקר של תלמה מהמדפים רשתות נוספות יפעלו כך בעקבותיה.

והמכירות של הדגנים כמובן מתרסקות. מנתוני רשתות השיווק שפורסמו ב"כלכליסט" עולה כי יוניליוור החלה לשלם את מחיר ההסתרה מהציבור של הסלמונלה בדגני תלמה. לפי הנתונים, בעוד שהמכירות בקטגוריית הדגנים ירדו בשבוע החולף בכ־5%, המכירות של דגני תלמה התרסקו ב־28%. מותג קורנפלקס, שעמד בחזית הפרשה ושהתגלה כי אף נצרך על ידי הציבור, רשם ירידה כמותית של 28% גם כן. מותג קוקומן, שבאחד ממוצריו (קוקומן צדפים) התגלה הזיהום, רשם ירידה של 26%—43% במכירות הכמותיות.

הפגיעה במכירות נרשמה לא רק במוצרים הספציפיים שיוצרו בקו הייצור שבו התגלה חיידק הסלמונלה, אלא גם במותגים נוספים של החברה. כך, למשל, המכירות הכמותיות של מותג ברנפלקס, שאינו חשוד בזיהום, ירדו בשבוע האחרון ב־33% ביחס לממוצע המכירות הכמותיות בחודש החולף. מותג דליפקאן, שהיה חשוד בתחילה כמותג שבו התגלה הזיהום אך בהמשך התברר כי הזיהום לא התגלה בקו הייצור שלו, רשם ירידה של 88%. עוד עולה מהנתונים כי הצרכנים החזירו אלפי אריזות דגנים שהיו בידיהם לחנויות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר