"ליילה, בצוק איתן"

המשחק של הילדה הפלסטינית שמביך את ישראל. צפו

בקשותיה של ישראל להסיר מהרשת אפליקציית משחק עזתית שמציגה את ישראל באופן אכזרי למדי, לא הוסרה מהרשת על אף בקשותיה של ישראל: רשיד אבו עיידה ניצח בגדול. צפו (דיגיטל, ברשת)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
המשחק ההיסטרי (צילום: מתוך iDroidek - New games for Android ביוטיוב)

עלילת המשחק "לילה וצללי המלחמה", שהושק לפני כחצי שנה וזכה עד כה ליותר ממאה אלף הורדות מהפלטפורמות של "אפל" ו"גוגל", מקודמת כך: "היכנסו לנעליה של ליילה, ילדה פלסטינית בעזה המופגזת של קיץ 2014 המתחמקת מהפגזות, טילים ומל"טים בניסיון הירואי להביא את משפחתה לחוף מבטחים".

מאז הושק במאי האחרון, המשחק זכה לפופולריות ולתגובות חיוביות. בדברי ההסבר למשחק בחנויות האפליקציות אין שום אזכור לעזה או למבצע "צוק איתן", אך באתר האינטרנט של מפתח המשחק, הוא מצהיר כי הוא מבוסס על אירועים אמיתיים, ו"מספר את סיפורה של ילדה קטנה המתגוררת בעזה במהלך המלחמה ב-2014". המשחק אינו כולל דמויות ממשיות של חיילי צה"ל, אך מצייר עולם של הפגזות טילים ופצצות שהורגות חפים מפשע ללא סיבה, ומשחזר סצנות מ"צוק איתן" שעליהן זכתה ישראל לגינויים בינלאומיים, כמו ההתקפה על חוף הים בעזה שבה נהרגו ארבעה ילדים פלסטינים או ההפצצות על מתקני אונר"א.

בהוראות למשתמשים, שנכנסים לדמותם של ליילה ואביה, הנעים בין חורבות ברחובות עזה ונדרשים לפתור חידות שונות על מנת להתקדם בשלבים, נכתב כך: "כשאתה חי באזור מלחמה והמוות רודף את כולם, דברים נראים אחרת והבחירות נהיות קשות יותר. הזמן פועל נגדך, המשפחה שלך בסכנה, ואין איפה להסתתר או מה לעשות חוץ מלצאת למסע גבורה ולהגיע למקום מבטחים".

רשיד אבו עיידה, תושב עזה שפיתח את המשחק, לא מטשטש את העובדה שזהו משחק עם מסר פוליטי, ובאתר המשחק הוא מצהיר: "זה לא רק משחק, זו קריאה לעזרה. בחרתי לשתף את התחושות האלה כדי להעביר מסר איך אנחנו הפלסטינים חיים במצב כזה, כי אני אב לשני ילדים וכשהמלחמה בעזה החלה וראיתי את התמונות של הילדים ההרוגים בידי הוריהם הייתי מזועזע, הייתה לי תחושה קשה – שילוב של עצב, חרדה, אמפתיה וכעס. כל מה שחשבתי זה מה אם זה היה קורה לי".

כשהמשחק שוחרר לראשונה, הודיעה חברת "אפל" למפתח הפלסטיני כי האפליקציה שלו פסולה לשימוש בקטגוריית המשחקים משום שהיא נושאת מסר פוליטי, והציעה לו למקם אותה בקטגוריית החדשות. אבו עיידה פנה בתגובה לרשתות החברתיות והוביל מחאה רשת רחבה שגרמה בסופו של דבר ל"אפל" לחזור בה מהודעתה, לשמחתו.

בחודש שעבר שעבר פנה גלעד ארדן, השר לעניינים אסטרטגיים, להנהלות גוגל ואפל בדרישה להסיר את האפליקציה מ"גוגל פליי" ו"אפל סטור" באופן מידי, בטענה שהיא מפרה את מדיניות החברות על תוכן פוגעני. במכתב, שבינתיים לא קיבל מענה, כתב ארדן: "המשחק מכיל תוכן שקרי, מכפיש ומטעה. מדובר באפליקציה תוקפנית ולא רגישה לעם הישראלי שעשויה גם לאיים על שלומם של אנשי מילואים ישראלים".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר