אאא

טייסי אל על מנהלים בחודשים האחרונים מאבק של ממש עם ההנהלה כשאת המחיר משלמים ציבור הנוסעים שנאלץ לספוג עיכובים של שעות ארוכות וביטולים של טיסות במקרים רבים יום קודם לטיסה המתוכננת וללא טיסה חלופית.

הסיבות למאבק ההנהלה בטייסים הן לפי טענות ההנהלה דרישות של הטייסים לטיסות בכיוון אחד, שכר מנופח ועל פגיעה בהכשרות שנועדה למנוע כניסת טייסים חדשים לחברה. מנגד, הטייסים דואגים להעביר מסמכים שבהם נטען כי אין כל מחסור בכוח אדם, אלא שההנהלה מעדיפה להפעיל טיסות של חברות זרות שזולות יותר.

השבוע חלה החמרה נוספת בקרב בין הטייסים להנהלת החברה. על פי הדיווח ב-ynet בשעות הבוקר שלחה נציגות הטייסים הודעה ולפיה "אנו מתריעים מבעוד מועד שהנהלת אל על מתכננת לבטל את טיסה 007 לניו-יורק. לפחות 6 קברניטים הביעו את הסכמתם לבצע את הטיסה בהתרעה של כמה שעות. הפגיעה המתוכננת בנוסעים מיותרת".

גם הבוקר נמשכו השיבושים בטיסות החברה. טיסה ישירה למינכן בוטלה והנוסעים הועברו לטיסה לציריך ומשם יטוסו למינכן. בשל כך הטיסה לציריך יצאה באיחור של כשעתיים. הטיסה של אחר הצהרים לוינה - בשלב זה מבוטלת. הטיסה לברצלונה שאמורה הייתה להמריא בשעה 06:25, מתוכננת עתה לשעה 12:30

בתגובה שלחה הנהלת אל על הודעה בכותרת "הרצחת וגם ירשת". לדבריה, הטיסה הייתה מאוישת בצוות מלא של ארבעה טייסים, אולם אחד הקברניטים הודיע על מחלה. לפי החברה, אגף הצבת צוותים פנה לפי הנוהל לקברניטים כדי לאייש את הטיסה. ואז, לדברי ההנהלה, קברניט אחד הודיע על מחלה, קברניט שני סירב לטוס הלוך וחזור, שלישי לא ענה, קברניט רביעי לא ענה, קברניט חמישי סירב יום לפני כן ואתמול לא ענה, קברניט שישי לא הסכים לטיסה מלאה אלא רק בכיוון אחד, 7 סירב, קברניט 8 לא ענה, קברניט 9 לא ענה אבל יום לפני כן סירב, קברניט 10 הודיע על מחלה, וגם קברניט 11 הודיע על מחלה. שלושה נוספים סירבו או לא ענו. החברה הפעילה את הטיסה אחה"צ במטוס חכור. במקביל, טיסת אחה"צ ללונדון בוצעה על ידי ארקיע. כן היה עיכוב של כארבע שעות וחצי בטיסה לברלין, ואת הטיסה לסופיה הפעילה חברה זרה. טיסת הלילה לניו-יורק נדחתה בכמה שעות. לבנגקוק היה עיכוב של 6 שעות.

לדברי ההנהלה, שכר קברניטי החברה הפך למטורף ועלה באוקטובר האחרון ב-33% בהשוואה לאוקטובר שלפניו: 98,319 שקל בממוצע לעומת 73,904 שקל. גם שכר הקצינים הראשונים זינק מ-39,387 שקל ל-48,875 שקל בממוצע.

ההנהלה מאשימה כי הטייסים מגדילים את שכרם באמצעות "טריקים" דרך אחת, לפי ההנהלה, היא הגדלת זמן הטיסה. לדוגמה: טיסה מת"א לניו-יורק ארכה לפני עשור 11 שעות וחצי ועכשיו 12 שעות ו-20 דקות בממוצע. החברה טוענת כי הטייסים מסיעים את המטוסים לאט על מסלולי ההסעה לקראת המראה וטסים במהירות נמוכה יותר. למה? כי אחרי 12 שעות שכרם עולה.

דרך נוספת על פי ההנהלה היא שיטת המחלה. לפי הנהלת אל על, בעוד ב-2014-2011 ממוצע ימי המחלה של הטייסים היה 9.7 ימים בשנה, ב-2016 הוא זינק ל-17.6 ימים בממוצע. לדברי ההנהלה, כשטייס מתקשר ברגע האחרון ומודיע שהוא חולה החברה נאלצת להקפיץ במקומו טייס אחר. הטייס מקבל עבור ההקפצה שכר של 230% משום שהוא מוצב בצורה לא מתוכננת. כעבור מספר שעות מתקשר הטייס ה"חולה" ומודיע שהבריא. החברה מציבה אותו לטיסה שבה חסר לה טייס. מאחר שגם הוא הוצב לטיסה שלא הייתה בלו"ז שלו, הוא גם מקבל תשלום חריג.

דרך נוספת היא "טייס בכיוון אחד". הנוהל קובע שבטיסה ליעדים מרוחקים יש צוות כפול. לאחר הנחיתה יש לצוות שעות מנוחה על פי הנהלים. ואולם, חלק מהטייסים דורשים לשוב לישראל לפני כן, וכיוון שהם אינם יכולים לעבוד הם טסים במנוחה במחלקת עסקים. כתוצאה מכך יש לעיתים צורך לשנמך נוסעים משלמים או להטיס אותם בחברות זרות. הוצאות החברה עקב הסידור הזה זינקו ב-347% בשנה האחרונה.

בשל התנהלות הטייסים והרצון להגביר את פעילות החברה החלה אל על לחכור מטוסים בחברות זרות, וכיום עומד לרשותה צי זר של כעשרה מטוסים.

• עשו לייק לעמוד הפייסבוק של 'חדשות' ותישארו מעודכנים

מנכ"ל אל על דוד מימון פנה השבוע לעובדי החברה באמצעות סרטון ביוטיוב וביקש מהם לחזור מיידית לפעילות סדירה ומהירה במטרה להחזיר את החברה למסלול תקין, כך שלא יהיה צורך בחכירת מטוסים מחברות אחרות. לדבריו, השיבושים הגיעו לנקודת "אל-חזור".

מנגד, טייסי החברה משיבים להאשמות הקשות ואומרים כי ההנהלה מטעה את הציבור כדי לכסות על כשלים ניהוליים ובמטרה להוציא לפועל תוכנית-אב להפיכת אל על לחברת תיירות ותיווך מטוסים. הטייסים מציגים טבלאות מהן עולה כי במהלך אוקטובר ועד שלשום החברה הפעילה 92 טיסות חכורות שלא לצורך במטוסים צרי גוף. זאת כאשר, לטענתם, ניתן היה לבצע את הטיסות במטוסי אל על שכן היו טייסים זמינים. עוד טוענים הטייסים כי החברה הפעילה עוד 32 טיסות חכורות בגלל מחסור במטוסים הנובע מהגדלת הפעילות של אל על, ורק מטוס אחד הופעל עקב מחסור בטייסים.

"הנהלת אל על מבקשת מהטייסים לעבוד בהיקפי שעות טיסה באופן כפול ומשולש ממשרה מלאה", מסרו הטייסים. "כשאנחנו נעתרים, מפיצה ההנהלה תלושי שכר גבוהים. הפגיעה בנוסעים מיותרת".

כאמור, בינתיים, משלמים הנוסעים את מחיר הסכסוך ונאלצים לסבול מביטולי טיסות ועיכובים ארוכים כשברקע אין שום תקווה לפתרון מהיר.