אושר בוועדת הכספים

למרות ההתנגדות: חוק מיסוי דירה שלישית יוצא לדרך

בדיון לילי מאוחר אישרה וועדת הכספים לקריאה שנייה ושלישית את חוק מיסוי דירה שלישית לאחר הבנות בין האוצר ליו"ר הוועדה ח"כ משה גפני שהתנגד בעבר לחוק וטען כי יפעל נגדו (בארץ)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: אתר הכנסת)

ועדת הכספים אישרה הלילה (ו') לקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק מיסוי הדירות על פי הנוסח המתוקן של משרד האוצר. על פי הצעת החוק, בעל דירה שיחזיק לפחות שתי דירות וחצי (בעלות משותפת), ישלם את המס המיוחד. הדיון נערך במשך כל שעות הלילה, ונציגי האופוזיציה בוועדה החרימו אותו.

בשעות הערב הגיעו אגף התקציבים במשרד האוצר ויו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני שהתנגד בתחילה לחוק, לסיכום בנוגע למודל החדש למיסוי דירה שלישית ומעלה. המס של 1% מהדירה השלישית יהיה עד תקרה של 18 אלף שקלים בשנה (ולא 24 אלף כפי שרצו באוצר תחילה). במקום לקבוע כי המס יחול על מי שמחזיק 3 דירות נקבע כי המס יחול על מי שמחזיק בבעלות של 249% כך יבטיחו כי גם מי שמחזיק מעל שתיים וחצי דירות (כולל בעלות משותפת על דירה).

על פי הנוסח החדש אם שווי שתי הדירות להשקעה שמחזיק אדם יהיו מתחת גובה של 1.15 מיליון שקל - בעל הדירות לא ימוסה כלל. אם שווי הדירות יחד בין 1.15 מיליון שקל ל-1.4 מיליון שקל יהיה מס הדרגתי, ומעבר ל-1.4 - יוטל מס על הדירה השלישית בשיעור של 1% משווי הנכס לשנה, כאמור עד לתקרה של 18 אלף שקל.

הנוסח שאושר בוועדה קובע כי האוצר יעניק מענקים של עד 75 אלף שקל למי שימכור את דירתו השלישית עד חודש אוקטובר 2017 כפיצוי על מס השבח שישלם על המכירה אולם המענק יינתן רק למי שמחזיק היום מעל 2 דירות בהתאם לקריטריונים שייקבעו על יד שר האוצר באישור וועדת הכספים.

הטבה נוספת תוענק למי שימכור את דירתו עד חודש אוקטובר 2017, האפשרות להפקיד את הכסף שירוויח ממכירת הדירה (עד תקרה של 2.5 מיליון שקל) בקופת גמל שתהא פטורה ממס על רווחי הון, גם על משיכה הונית. מה שמהווה הטבה משמעותית ביחס לאפיקי חיסכון קיימים. התנאים למשיכת הכסף הם כי הכסף יופקד אחרי חמש שנים וגיל המשקיע יהיה מעל 60. כיום הגיל הממוצע של המשקיעים עומד להערכת האוצר על 57.

דירות מפוצלות ייחשבו לדירה אחת על פי דרישת חברי הכנסת, משום שלא ניתן למכור רק את אחת מהן - ותכלית החוק היא לדחוף משקיעים למכור את דירתם.

הנוסחה לפיה תקבע רשות המסים את שווי הדירה מתבססת על חישוב המשקלל את שטח הדירה, המדד החברתי כלכלי של האזור ומדד הפריפריאליות כך שכל דירה תקבל ערך בעיקר על בסיס גודלה ומיקומה, ולא על פי שווייה האמיתי בשוק. נוסחת חישוב שטח הדירות לצרכי המס לא יהיה לפי המידות המוכרות בעיריות לצרכי ארנונה אלא לפי המדידות הרשומות בטאבו.

האופוזיציה החרימה את הדיון ונטשה את חדר הוועדה אחרי פתיחה סוערת של מחאות על עריכת הדיון בשעה מאוחרת, אחרי יום עמוס ולפני לילה לבן ללא מנוחה. הוועדה קיבלה את הנוסח המתוקן והמורכב של הצעת החוק בשעת ערב מאוחרת כשחברי הכנסת התבקשו לאשרו תוך פחות מיום, בטרם הספיקו ללמוד אותו כראוי לחשיבותו הציבורית. הנוסח המעודכן היה מבוסס על מקבץ הסכמות שנעשו מאחורי הקלעים בין פקידי האוצר ליו"ר הוועדה וראשי הקואליציה.

היו"ר ח"כ משה גפני שאיים בתחילת הדרך לטרפד את החוק לא דחה את פתיחת הדיון למרות הביקורת, גם מצד היועצת המשפטית של הוועדה, עו"ד שרית אפיק, שמדובר ב"הליך בעייתי ולא תקין". הוא ביקש להכניס בו שינויים אבל הוויכוח בקואליציה היה רועש מספיק כדי להאט את הקצב. על היעדר הח"כים מהאופוזיציה, אמר כי "אם היו נשארים כאן היה לנו תשעה באב". הוא עקף את המכשולים והסעיפים התקבלו לרוב בשלמותם.

האם אכן מדובר בתהליך שיוציא לשוק הדירות כמות דירות מספיקה כדי להוריד את מחירי הדירות או שמדובר בתרגיל נוסף של המדינה להכניס לכיסה מיסים נוספים, רק הזמן ישיב על כך.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר