קשירות, מכות, אלימות והזנחה

תחקיר מזעזע: זה מה שקורה בבתי האבות ברחבי הארץ

קשישים קשורים בחוזקה לכיסאות, אלימות פיזית ומילולית והזנחה איומה - זו תמונת המצב המחרידה השוררת בבתי אבות ברחבי הארץ, כפי שעולה מתחקיר 'ידיעות אחרונות' המתפרסם הבוקר (חדשות)

אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

תחקיר מזעזע מתפרסם הבוקר (שני) ב"ידיעות אחרונות" החושף במעט את מה שמתרחש בין כותלי המחלקות הסיעודיות ב-14 בתי אבות שונים בהם ביקרה כתבת העיתון.

אחד הממצאים המחרידים שעלו בכתבה הוא תופעת הקשירות. אמנם הנהלים מחייבים לקשור חולים רק בכפוף להחלטת ועדה מיוחדת, אבל במציאות, לפי העיתון, זו ברירת המחדל. "שוב ושוב נתקלתי במבוגרים חולים וחסרי אונים, קשורים באגרסיביות ללא צורך. בחלק מהמקרים זה נראה כמו סדיזם לשמו, קשירות שמהדקות את המטופלים לכיסאות הגלגלים או למיטות ופוצעות אותם", מדווחת אריאלה שטרנבך.

שטרנבך מוסיפה ומדווחת כי כמעט בכל בתי האבות נתקלה בסיפורים על אלימות מצד העובדים שכללו דחיפות, מכות, קללות ואף תקיפה חמורה.

"שורש הרע הוא הכסף, או היעדרו. באין תקציב, כמעט כל אחד יכול להתקבל לעבודה בבית אבות", היא טוענת ומוסיפה כי העובדים בבתי האבות, נאלצים להתמודד לבדם עם יותר ויותר קשישים: להחליף חיתולים, לקלח, להאכיל.

אוכלוסיית הקשישים בישראל, גדלה ביותר מ-7,000 איש בשנה, בתוך חמש שנים צפוי הגידול להגיע לכ-20 אלף איש בשנה. והתקציב? לא גדל בהתאם.

כך למשל, באחד המוסדות בירושלים, שלפי דו"ח הביקורת של משרד הבריאות, 40% מהמטופלים היו קשורים, המציאות דומה. פרקי ידיה של אחת הדיירות נקשרו בחוזקה לגלגלי הכיסא. הקשק הדוק ולוחץ בחוזקה על עורה. "ייתכן מאוד שהיא מסוג הדיירים שצריך לקשור כדי שלא תזיק לעצמה או תיפול, אבל למה חזק כל כך ולמה ישירות לגלגל?", תוהה שטרנבך.

כעבור שבועיים, באותו מוסד, אחת הדיירות קשורה לכיסא הגלגלים בחוזקה באמצעות סדין סגול. "אין לי מושג למה קשרו אותי", היא אומרת. "מה, אני תינוקת? איך אני אפול? תראי איך אני יושבת טוב. שימותו פה כולם, גיהינום להיות כאן".

דוגמא נוספת בכתבה היא של בית אבות באזור השרון. אחת הדיירות מספרת ל'ידיעות אחרונות': "באופן יחסי זה מקום טוב, אבל גם פה היו מקרים של אלימות ומכות", היא אומרת, "אם יידעו שדיברתי יעיפו אותי מכאן".

למה?

"כי זו דיקטטורה. במקומות כאלה מאוד לא אוהבים שאת שמה להם את המראה מול הפרצוף. אני עושה את זה כי לא יכולתי לסבול דברים שראיתי פה".

יש אלימות בזמן ההשכבה?

"תלוי במטפל, זה יכול לקרות בכל רגע נתון. הם פשוט מטיחים אותם. הגעתי לפעמים למצבים שנקרע לי הלב, אבל היום אני פשוט נושכת את הלשון, אחרת אהיה בסכנה כאן. לא אומרת כלום להנהלה, רק בשקט למשפחות".

אחות סיעודית באחד מבתי האבות הסבירה את פשר הקשירות: "תראי כמה עובדים יש כאן, על כמה קשישים. אין שום דרך בעולם להשתלט עליהם, אז מכופפים קצת את הנהלים. זה לא נעים לצפייה, ואולי לא נעים גם לקשישים, אבל אם למדינה או לילדים של אותם קשישים היה אכפת מהם - בכלל לא היית רואה אותם כאן, אלא מקבלים טיפול בבית".

באחד מבתי האבות במרכז הארץ, מספרת אחת כי "העובדות כאן נראות נחמדות, אבל אחרי זה הן יכולות להשתולל. מכות, משיכה בשיערות".

"הן זורקות אותי על המיטה כמו כדור", היא מספרת. "זה מרגיז אותי הכי הרבה. יש לי רגל ויד משותקות, ואת אלה הם הכי אוהבים לזרוק. אני מעירה להם, זה לא כדורגל, זו יד מסכנה. אתם לא זורקים זבל לפח".

יצוין כי בישראל ישנם כ-350 בתי אבות ובתי חולים סיעודיים, וכמעט כולם הופרטו. המשמעות, על המנהלים לחשוב קודם איך הם לא מפסידים כסף. בגלל זה, מצמצמים את מספר העובדים והקשישים משלמים את המחיר.

מנהל מוסד אחר, שבו התגלתה הזנחה ובעיות היגיינה, אמר ל'ידיעות אחרונות' בתגובה לכתבה: "למרות שהמוסד שאותו אנחנו מנהלים מקפיד על תקני כוח האדם כנדרש, אין בכך כדי לענות על הצרכים האמיתיים של הדיירים. הנושא הועלה גם בעתירה נגד המדינה בנושא העסקת עובדים זרים בסיעוד בבתי אבות. כשחסרות מיטות בחדרי מיון, המדינה בונה. כשמדובר בקשישים, המדינה רק מערימה קשיים בזמן שקצב ההזדקנות משיג בהרבה את קצב בניית המיטות. המחסור הזה הוא לב לבה של הבעיה, וזו הסיבה לכך שיש מוסדות שמעגלים פינות".

התגובות

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "הטענות שהועלו בפנייתך הן כלליות ואינן נוגעות לאירועים פרטניים, ולכן נענה אופן כללי: אגף גריאטריה ומשרד הבריאות מפרסמים נהלים וסטנדרטים המתעדכנים מעת לעת בנושאי הגבלות מכניות וכימיות, שמירה על האוטונומיה של המטופל ומניעת אלימות, וכן לגבי זכויות המטופל לגבי סביבה בטיחותית ומניעת נפילות לצד מניעת הגבלות".

"הפיקוח על המוסדות הסיעודיים מוסדר בנהלים וכלי בקרה שמפורסמים באתר משרד הבריאות וכולל הגדים המתייחסים לנושאי הגבלות וזכויות המטופל. נעשות בקרות בתדירות של לפחות פעם בשנה עם כלי הבקרה, מעבר לבדיקות מצומצמות אחרות. דו"חות הבקרה מפורסמים באתר המשרד ולכל המוסדות שפורסמו ברשימה נערכה בקרה אחת לפחות במהלך שנת 2016".

"בשנים האחרונות נושא ההגבלות נמצא במרכז העשייה עם בקרות והנחיות למוסדות, ופעילות ניכרת מתוכננת לשנת 2017. מידע ותלונות הקשורות לאלימות מטופלות בחומרה בכל הכלים העומדים לרשותנו, כולל הליכים משמעתיים ומשפטיים. לגבי כוח אדם, לפי הבקרות שנעשו על-ידי המשרד, אין חוסר בכוח אדם משמעותי, אך ללא ספק יש להעלות את הסטנדרטים והתקינה, בעיקר של מטפלים/כוח עזר סיעודי. משרד הבריאות הגיש בקשה לתקצוב נוסף כדי לממן זאת".

שר העבודה והרווחה חיים כץ מסר בתגובה: "אני רואה בחומרה רבה כל התעמרות בקשישים. השירות לאזרחים ותיקים מבצע לאורך השנה ביקורת סדירות ומתואמות בבתי האבות לצד ביקורי פתע, על מנת לוודא שהמחלקות לתשושים ועצמאיים, שנמצאות תחת סמכותנו, עומדות בסטנדרטים שהצבנו ובתנאי הרישיון".

"בכל בית אבות מופיעים פרטי התקשרות של המפקחים המחוזיים, על מנת לאפשר לאזרחים הוותיקים ליצור קשר עם המפקח בעת הצורך, והמדיניות היא לטפל בכל תלונה במלוא תשומת הלב וביסודיות. אני קורא לכל אזרח שנתקל ברשלנות או פגיעה בקשיש במסגרות שבסמכותנו לפנות מיידית למשרד הרווחה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר