טור דעה

הפוליטיקאים החרדים מחריבים את מדינת הרווחה

דוד דוזנטל גורס, כי התנהלות המפלגות החרדיות מקרבת את המועד בו יהיה הכרח לשנות פה את השיטה. "זה יועיל יותר מכל לאזרחים החרדים, גם כי תופחת ההתנגשות במדינה" (טור)

דוד רוזנטל | כיכר השבת |
פירות השיטה הנוכחית. אילוסטרציה (צילום: Nati Shohat / Flash 90)

מה עמדתם של החרדים בנושא המדיניות הכלכלית? זו שאלה שרבים תוהים בה, כדי להבין האם החרדים הם סוציאליסטים או ליברלים. האם החרדים קרובים בעמדתם לימין הכלכלי או לשמאל הכלכלי?

אני חושב שהתשובה לשאלה זו היא פשוטה: החרדים, הם פשוט חרדים. זה זרם רעיוני בפני עצמו שלא דופק חשבון לאף אחד, ובפועל הוא פוגע ומחרב את רעיון מדינת הרווחה. עובדתית, החרדים הם מחסלי הרווחה היעילים ביותר.

מדיניות רווחה (סוציאליזם) שמה לה למטרה להביא לשוויון – שלא יהיו עשירים מדי, וגם שלא יהיו עניים מדי. את זה היא עושה באמצעות מיסוי גבוה, מעורבות עמוקה במערכת הכלכלית, ובד בבד עם חלוקת קצבאות רבות. הכל לפי קריטריונים שונים שמטרתם להביא לשוויון, והקריטריונים, הם עקב האכילס של השיטה, שהרי הם נקבעים באמצעות המערכת הפוליטית, ושם מתחילה החגיגה.

הרבה קבוצות לחץ היו (וישנם) בישראל, והם עשו (ועדיין עושים) שימוש במערכת הפוליטית כדי להטות את הקריטריונים לטובתם. וכך, במקום שמערכת הרווחה תפעל לטובת החלשים, היא פעלה לטובת המחוברים, אלו שידעו לנצל אותה במניפולטיביות. זה מה שעשו הקיבוצים שהיטו את החקלאות לטובתם באמצעות מכס וסובסידיה לחקלאים, זה מה שעשתה ההסתדרות כאשר קידמה חוקי עבודה וצורת התאגדות שנוחה לה (למשל מספיק "רוב" של שלושים אחוז בלבד, כדי לאגד את כל העובדים), וכל מיני קבוצות מחוברים שונות שהיטו את הכלכלה לטובתם באמצעות חסימת מתחרים בחוקים ותקנות ביורוקרטיות ו"ארגון" סובסידיות לעצמם.

בסוף, גם החרדים למדו את השיטה.

החרדים מנצלים את מדינת הרווחה עד העצם, חברי הכנסת החרדים מציגים עצמם כ"חברתיים", כי זו הדרך היעילה ביותר לקחת כסף מהמדינה, אשר בעיוורונה ממשיכה עדיין במדיניות הרווחה. אדגיש, גם אם זה לא אלגנטי, זה לגיטימי ודמוקרטי לחלוטין. זו השיטה הכלכלית בארץ, ומותר לחרדים לשחק את המשחק בדיוק כמו כולם. נושא השוויון למשל, לא מעניין לחרדים את קצה הזרת השמאלית, אבל אם באמצעות רוממות השוויון וסיסמאות דומות אפשר להשיג עוד ועוד תקציבים עבור תרבות תורנית, אברכים, בחורי ישיבה וכל שאר צרכי הקודש, אזי יחי השוויון. הפראיירים ימשיכו לשלם.

החרדים הם האחרונים להאמין בשיטה הסוציאליסטית, אשר בכל מקום בו נוסתה פגעה בחופש הדת, הכפיפה את הדת למדינה, וגם זילזלה בדת באופן כללי. החרדים אכלו מרורים ממפלגות השמאל, והרב שך אשר לא היה ימני בדעותיו, לא חסך משבט לשונו כלפי מפלגות השמאל הסוציאליסטי, הוא ראה בהן את הכפירה בהתגלמותה ואסר על שיתוף פעולה עמן. אבל סיסמאות הסוציאליזם עוזרות להביא תקציבים על חשבון המדינה, אז חברי הכנסת החרדים מדקלמים כמה סיסמאות. בכיף.

אלה שמתנגדים למפלגות החרדיות מחמת אופן פעילותן, לוקים באי הגינות. לא עכברא גנב, אלא חורא גנב. זה לא החרדים שמנצלים את המדינה, אלא זו מדינת הרווחה אשר בעצם מהותה היא מועדת לניצול, מעודדת ניצול, והאופן היחיד לשרוד בה הוא לנצל אותה באופן שיטתי. בדיוק כמו שעשו הקיבוצים, איגודי העובדים וכל שאר המחוברים. תקיפת החרדים תוך התעלמות מהניצול של כל קבוצת הלחץ האחרות, זו היטפלות דווקנית שלוקה בסוג של אנטישמיות.

מדינת ישראל אשר יש בה חברה מאד הטרוגנית ובעלת צרכים שונים, איננה מסוגלת לקיים מדיניות רווחה לטווח ארוך. יהיה הכרח לשנות את השיטה לשוק חופשי יותר, ונקי ממעורבות ממשלתית. אך כל עוד קיימת מערכת רווחה, זכותם המלאה של החרדים לדרוש את שלהם.

מנקודת ראות חרדית, המדיניות הנוכחית אינה טובה בטווח הארוך. מעורבות עמוקה של הממשלה פוגעת בחופש הדת ובחירות החינוך החרדי. גם לחרדים טוב לשנות את השיטה, ויפה שעה אחת קודם.

בגלל כל אלה, התנהלות המפלגות החרדיות מקרבת את המועד בו יהיה הכרח לשנות את השיטה, וזה מה שיועיל יותר מכל לאזרחיה החרדים של מדינת ישראל. ככל שהמדינה תסיר מעורבותה בחיי הפרט, כך האדם החרדי יוכל לממש את השקפת עולמו בלא צורך להתנגש במדינה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר