אם ראיתם אנשים טרוטי עיניים מסתובבים במקום העבודה שלכם, בדקו האם הם הורים לילדים. תינוקות הם הסיבה הברורה מאליה לאובדן שינה, ההחתלות ההאכלה, או כל בכי אחר שאינו נופל לאחת משתי הקטגוריות הללו. נראה כי העדר שינה הורית, היא אינה נחלתם הבלעדית של הורים לפעוטות.

גם הורים לילדים גדולים יותר עשויים למצוא את עצמם ללא מנוח אמיתי בלילה, שגורם למחסור בשינה, וכתוצאה מכך עייפות במהלך יום העבודה שלאחריו. "ההבדל בין תינוקות לילדים הוא גדול: אצל ילדים, הקשיים טמונים בדרך כלל בהרגלים לקויים שהקנו להם ההורים" אומרת נעמה סבג שמש, מומחית בהקניית אינטליגנציה רגשית והרגלי שינה לגיל הרך, ובעלת מרכז "אינטליגנציה הורית".

בעיות שינה בקרב ילדים נובעת מקושי של ההורים להציב גבולות לילדיהם, מסבירה סבג-שמש. "בעבודתי עם הורים, אני מוצאת שהסיבות העיקריות לקשיים מגיעות מחוסר נוכחות הורית, שבעקבותיה יש רצון לפצות את הילד. במצב כזה אין גבולות ברורים ואז בעיה קטנה הופכת לגדולה. חשוב מאוד להיות עקביים, להתנהל באופן הדרגתי, וכך להחזיר את הסדר על כנו".

אז כמה שעות ילד צריך לישון בלילה?

על פי המלצות המומחים, תינוקות בני 3 – 11 צריכים לישון כ- 14 שעות בלילה.

ילדים בני שנה עד שנתיים – 12 שעות; בני שלוש עד חמש – 11 שעות.

המציאות היא שהילדים ישנים בממוצע בין שעה שעתיים פחות מהמומלץ.

מגיל שנה וחצי והלאה מנוחה אחת באמצע היום מספיקה בדרך כלל. מגיל ארבע רוב הילדים זונחים את שנת הצהריים.

מחקר של אגודת השינה האמריקאית מצא כי 69 אחוז מהילדים, לא ישנים מספיק. למחסור זה בשינה יש השפעה, גם אם מדובר בחסר של שעה בלבד, הילד חשוף לבעיות של אגרסיביות, קשיי ריכוז, זיכרון חלש, השמנת יתר והיפראקטיביות.

נעמה סבג שמש יוצאת נגד המיתוס הרווח בקרב הורים, שרוצים להתיש את הילדים על מנת שהם ילכו לישון בקלות. "חשוב שהילדים ילכו לישון בשעה הנכונה, כשהם לא עירניים, אך גם לא עייפים מדי. ילד שלא זוכה לשינה לה הוא זקוק לא יהיה רגוע, יתקשה להירדם ויזדקק לעזרה הורית.

"טקס ההרדמה צריך להיות מוגדר ובשעות קבועות. שגרת ערב טובה תכלול, ארוחת ערב מסודרת, רחצה מהנה, לבישת הפיג'מה והקראת סיפור".

עוד מוסיפה נעמה כי "חשוב שהילד יילמד להירדם לבד עוד בהיותו תינוק, אחרת הוא יתקשה לחזור לישון בכל התהפכות ובכל מחזור שינה". מדובר בהליך שניתן לרכישה, שנעשה באמצעות הרגלה בהדרגה. כאשר שגרת ההשכבה אינה נכונה, או כשהתגובה להתעוררותו של הילד אינה נכונה, הדבר עשוי לגרום להתעוררויות מרובות במהלך הלילה. כאשר הטיפול הוא נכון, הילד ירדים את עצמו במהירות וללא צורך בעזרה הורית.

מה עושים כשהילד מתעורר בלילה?

"חשוב לזכור ששעת הלילה אינה זמן למשחקים או פינוק, תנו לילד מענה ספציפי בהתאם לבעיה שהוא מעלה, אם מדובר בבקשה לכוס מים, פחד מחיה מפחידה שפקדה אותו בחלום או כל דבר אחר" אומרת סבג שמש.

טיפים נוספים לשנת לילה טובה

דאגו לאווירה שמתאימה לשינה – כבו את כל האורות בחדר הילדים. אור, ואפילו הוא קטן, גורם לגוף להאמין שעכשיו יום, ולפיכך הוא יוצר פחות מלטונין – הורמון שמטפל בעייפות.

• עשו לייק לעמוד הפייסבוק של 'כיכר השבת' ותישארו מעודכנים

חדר מסודר ונקי מגירויים – יש ליצור סביבה נעימה שבה הילד ירצה ללכת לישון, מזמינה מחד, אך לא מלאת משחקים וגירויים שיגרמו לו להישאר ער ולשחק.

דאגו שארוחת הערב תהיה מזינה ומותאמת – חשוב להימנע מלתת לילדים ארוחה מתובלת או כבדה מדי לפני השינה. מאכלים מרגיעים שיכולים לסייע בהרדמותו של הילד הם: חמאת בוטנים או לחם עם דבש. אם תיתנו לילד בננה כקינוח גם היא משמשת כמאכל מרגיע ויש בה ריכוז גבוה של אשלגן, מגנזיום וסרוטנין חומרים שמרגיעים את המוח.

למדו את הילדים לנשום נשימות מרגיעות – לפני השינה בקשו מהילדים לשכב על הגב ולעצום את העיניים. הנחו אותם לנשום עמוק, כשהבטן מתמלאת ועולה בכל נשימה. כמה דקות כאלה יכולות אף הן לסייע בהבאת הילד לרגיעה לפני השינה.

כיסוי עיניים – ילדים רבים מתלהבים מחבישה של כיסוי עיניים לפני השינה, הכיסוי מסייע להם להירדם.

שינה נעימה.