היום הראשון של טראמפ בישראל

נתניהו לטראמפ: "לראשונה אני רואה סיכוי אמיתי לשלום"

לאחר הביקור ההיסטורי של נשיא אמריקני מכהן בכותל המערבי, נשאו דונלד טראמפ ובנימין נתניהו הצהרה משותפת במעון רה"מ. נתניהו: "לראשונה בחיי - אני רואה סיכוי אמיתי לשינוי". תיעוד (מדיני)

יוני גבאי | כיכר השבת |
טראמפ בישראל. היום (צילום: מארק ישראל סאלם)

לאחר הביקור ההיסטורי של נשיא אמריקני מכהן בכותל המערבי, הגיע הערב (שני) נשיא ארה"ב דונלד טראמפ למעון ראש הממשלה בנימין נתניהו בירושלים, ונשא הצהרה משותפת עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. מחר, צפוי טראמפ להיפגש עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן. ההצהרה הועברה בשידור חי.

(צילום: חיים צח, לע"מ)
(צילום: חיים צח, לע"מ)
(צילום: מארק ישראל סאלם)
(צילום: חיים צח, לע"מ)

קודם ההצהרה המשותפת לשני המנהיגים, ניצלה משפחת נתניהו את ההזדמנות בכדי לערוך לטראמפ סיור במעון ראש הממשלה. "ברוך הבא לארמון שלנו" אמר נתניהו, ורעייתו הוסיפה: "הוא מאוד צנוע". נתניהו העיר בהומור: "בזכות התקציב שלכם הצלחנו לצבוע את הקירות", ושרה הוסיפה: "כל הבית הזה נצבע למענכם" בשלב זה הצטרף לשיחה יאיר נתניהו שאמר לטראמפ: "אימא שלי מדברת עליכם כל הזמן".

במהלך ההצהרה המשותפת במעון ראש הממשלה אמר נתניהו: "לראשונה זה שנים רבות - אני רואה תקווה אמיתית לשינוי. אני רוצה שתדע כמה אנו מעריכים את החלטתך לפעול נגד השימוש בנשק כימי בסוריה".

טראמפ אמר כי "יש לנו הרבה הזדמנויות לפנינו ויש הרבה דברים שיכולים לקרות עכשיו שלעולם לא יכלו לקרות בעבר. אנחנו רוצים שלישראל יהיה שלום. חידוש המאמצים לכינון שלום בין הישראלים לפלסטינים, שמעתי שזהו ההסכם הקשה ביותר, אבל יש לי הרגשה שבסופו של דבר נגיע לשם".

(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
(צילום: מארק ניימן, לע"מ)
איוונקה טראמפ (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
ג'ארד קושנר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
(צילום: שלומי כהן, פלאש 90)
"הראתה עד כמה היא יהודיה" פרגנו בעולם ללבושה הצנוע של בתו הגיורת של טראמפ (צילום: שלומי כהן, פלאש 90)

מוקדם יותר, במהלך שיחה עם נתניהו במלון המלך דוד, אמר טראמפ: "איראן הייתה בדרך לקריסה, וההסכם נתן להם חבל הצלה. איראן עשתה עסקה עם ארה"ב. עסקה שלא תאמן. לא משנה לאן אנו הולכים, רואים סימנים של איראן במזרח התיכון. בין אם זה חיילים, בין אם זה כסף ורובים. זה היה דבר נורא שארה"ב נכנסה לדיל הזה. אני מבטיח שלאיראן לעולם לא יהיה נשק גרעיני".

קודם הפגישה, התייחס טראמפ בכמה מילים לפרשת ההדלפה של מידע רגיש שלאורה קשור לישראל - לרוסיה, ואמר כי "מעולם לא הזכרתי את השם ישראל". לפי כלי תקשורת בארה"ב, המידע שהועבר עלול לסכן את חיים של מרגל שנמצא בשורות דאעש.

מוקדם יותר הגיע הנשיא טראמפ עם רעייתו מלאניה ובתו איוונקה לביקור מיוחד ולתפילה ברחבת הכותל המערבי. מדובר בביקור ראשון והיסטורי של נשיא ארצות הברית מכהן במקום הקדוש.

(צילום: נתי שוחט, פלאש 90)
(צילום: נתי שוחט, פלאש 90)
(צילום: נתי שוחט, פלאש 90)
(צילום: נתי שוחט, פלאש 90)
(צילום: נתי שוחט, פלאש 90)
(צילום: נתי שוחט, פלאש 90)
טראמפ בבית הנשיא (צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90)
(צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90)

בניגוד לדיווחים הקודמים, הנשיא ורעייתו כיבדו את הדת היהודית וציבור שומרי התורה והמצוות והמשפחה הנשיאותית התפצלה, הגברים לעזרת גברים - והנשים לעזרת נשים. רגע מרגש נרשם כאשר הבת איוונקה - שעברה גיור אורתודוכסי - התפללה בסמוך לאבני הכותל המערבי ומחתה דמעה בהתרגשות. בהמשך צייצה בטוויטר: "זה היה מאוד משמעותי לבקר באתר הקדוש ביותר לאמונה שלי ולהשאיר פתק".

כחלק מההכנות של השב"כ והשירות החשאי האמריקני לביקור טראמפ במקום הקדוש, רחבת הכותל רוקנה ממתפללים. כמו כן, במקום נבנתה חומה בגובה שמונה מטרים, שהסתירה את הנשיא ובני משפחתו בזמן שהתפללו אל מול שריד בית המקדש.

בפתח הביקור, שיימשך כ-28 שעות בלבד, התקבל הנשיא האמריקני בטקס מלכותי בנתב"ג, ולאחר מכן נפגש עם נשיא המדינה ראובן ריבלין וביקר בכנסיית הקבר בירושלים.

שידור חי מאתר ynet:

(צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
(צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
(צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
(צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
(צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

טראמפ אמר בנאום שנשא לאחר נחיתתו: "בימים האחרונים מצאתי סיבות חדשות לתקווה. סיימתי ביקור בסעודיה, שם נפגשתי עם המלך סלמאן ועם המנהיגים מהעולם הערבי והמוסלמי. בביקור הזה הסכמנו על הסכם היסטורי לשיתוף פעולה במלחמה נגד הטרור והאידיאולוגיה המרושעת שלו. לפנינו הזדמנות נדירה להביא ביטחון ויציבות ושלום לאזור הזה ולעמיו, לנצח את הטרור וליצור עתיד של הרמוניה, שגשוג ושלום. נוכל להגיע לשם רק אם נעבוד יחד, אין שום דרך אחרת. אדוני ראש הממשלה, אני מצפה לעבוד צמוד איתכם במהלך הביקור".

(צילום: דוברות המשטרה)

כוחות גדולים נפרסו לאבטח את הביקור (צילום: דוברות המשטרה)
(צילום: דוברות המשטרה)
(צילום: דוברות המשטרה)
(צילום: דוברות המשטרה)

בשל הביקור, נפרסו אלפי שוטרי משטרת ישראל, לוחמי מג"ב ומתנדבים ברחבי ירושלים, וצירים באזורים שבהם שוהה טראמפ נסגרו לתנועה. עם זאת, לא נרשמו עומסי תנועה חריגים בשאר חלקי העיר.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר