ששת הימים

דיווח: ישראל תכננה לפוצץ פצצת אטום בסיני

מכון המחקר להפצת נשק גרעיני בוושינגטון מפרסם בספר חדש חשיפות חדשות בנוגע למתקן גרעיני שישראל התכוונה לפוצץ בסיני כדי להרתיע את מדינות ערב מלהלחם בה (בארץ)

(צילום: שאטרסטוק)

50 שנה לאחר מלחמת ששת הימים, חושף עיתון ה"ניו יורק טיימס" כי ישראל הכינה תוכנית מגירה בשם "מבצע יום הדין" להטמין ולפוצץ פצצת אטום על פסגת הר בחצי האי סיני לצורך הרתעת מצרים והמדינות האחרות מלתקוף אותה. אם התוכנית הייתה יוצאת לפועל, היה זה השימוש הראשון בנשק גרעיני מאז המתקפה האמריקנית על הערים היפניות הירושימה ונגסאקי 22 שנים קודם לכן, שימוש שהביא לסיומה של מלחמת העולם השנייה בתבוסת הנאצים והיפנים.

מקור המידע של העיתון האמריקאי הוא תא"ל יצחק יעקב שפירט אודות התוכנית הצבאית בפני ד"ר אבנר כהן בשנת 1999, 14 שנה לפני שנפטר ב-2013 כשהוא בן 87. "זה היה כל כך טבעי", אמר יעקב. "יש לך אויב, הוא אומר שהוא ישליך אותך לים – אתה מאמין לו. איך אתה עוצר אותו? אתה מפחיד אותו. אם יש לך משהו שאיתו אתה יכול להפחיד אותו – אתה מפחיד אותו".

לפי יעקב, התוכנית נקראה "שמשון". יעקב אמר כי חשש שאם ישראל אכן תבצע את התוכנית ותציג את יכולותיה הגרעיניות בשטח מצרי, הדבר היה הורג אותו ואת צוות הקומנדו שלו אך הדבר לא הפריע לו בקידום התוכנית.

ד"ר אבנר כהן, מחבר הספר "ישראל והפצצה" אודות הקמת הכור הגרעיני בדימונה, תיאר את הרעיון מאחורי תצוגת התכלית הגרעינית כפעולה ש"תיתן לראש הממשלה אפשרות – אם כל השאר נכשל". מכון המחקר להפצת הנשק הגרעיני בוושינגטון, שבין חבריו נמנה כהן, יעלה מחר (יום ב') לרשת אתר מיוחד ובו סדרת מסמכים הקשורים לתוכנית הישראלית שבחסדי שמים ישראל לא נזקקה לה לאחר הניצחון המוחץ במלחמה.

גם הנשיא לשעבר שמעון פרס התייחס במרומז על התוכנית המדוברת בספריו, שם כינה אותה "ההצעה שהייתה מרתיעה את הערבים ומונעת את המלחמה". על פי תא"ל יעקב, מטרת התוכנית הייתה ליצור מציאות חדשה בשטח. מציאות שתאלץ לערב את המעצמות הגדולות או לחלופין להכריח את המצרים לעצור מתוכניותיהם.

על פי הספר, היעד שתוכנן להטמנת המתקן הגרעיני היה בפסגת הר שנמצאת כ-32 קילומטרים מבסיס צבאי שנמצא בפרשת דרכים אסטרגטית באבו עגילה שבסיני.

התוכנית, שיכלה לצאת לפועל רק בעקבות הוראה ישירה של ראש הממשלה לוי אשכול והרמטכ"ל יצחק רבין, הייתה לשלוח כוח צנחנים מצומצם שיסיח את דעתם של המצרים ובזמן הזה להטמין את הפצצה בעזרת מסוקים. אם הייתה ניתנת הפקודה לפיצוץ, ההבזק ופטריית העשן היו נראים בכל רחבי סיני והנגב, כך נכתב, ואולי אף עד קהיר.

יעקב תיאר את טיסת ההכנה שערך עם ישראל דוסטרובסקי, מנהלה הראשון של הסוכנות לאנרגיה אטומית. יעקב אמר כי המסוק נאלץ לחזור אחרי שנחשפו וגרמו לחיל האוויר המצרי להזניק מטוסים לעברם. "היינו קרובים מאוד", אמר יעקב, "כבר ראינו את פסגת ההר ונקיק שיכולנו להתחבא בו". יעקב המשיך במרוצת השנים להפציר בהנהגה להוכיח את העוצמה הגרעינית של ישראל, למרות הסיכון האישי אותו נטל, אך הרעיון לא יצא לפועל. לכהן אמר בשיחותיהם האחרונות שהוא עדיין מאמין ברעיון.

דובר שגרירות ישראל בוושינגטון מסר כי ישראל לא תגיב על חלקו של תת-אלוף יעקב במלחמה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר