בשל החקירה

החשדות לשחיתות: גרמניה הקפיאה את עסקת הצוללות

ממשלת גרמניה החליטה להקפיא את עסקת הצוללות עם ישראל ודחתה את מועד החתימה, בשל החשדות לעבירות שחיתות וככל-הנראה בעקבות המגעים של מיקי גנור להיות עד מדינה (חדשות)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
צוללת חיל הים (צילום: משה שי, פלאש 90)

חקירת פרשת הצוללות וההתפתחויות האחרונות הביאו ככל הנראה להקפאתה הצפויה של העסקה. על פי הדיווח הבוקר (שלישי) ב'ידיעות אחרונות', ממשלת גרמניה דחתה את מועד החתימה על מזכר הבנות למכירת שלוש הצוללות לישראל, שנועד להתקיים בשבוע הבא. על מזכר ההבנות אמור היה לחתום שגריר ישראל בגרמניה יעקב הדס, ובשלב זה ההודעה שנמסרה היא כי האירוע נדחה למועד לא ידוע.

מדובר בהתפתחות דרמטית בפרשה, שעלולה להוביל בסופו של דבר לביטול עסקת הענק בין שתי המדינות אם כי הסכנה לעסקה ריחפה באוויר בימים האחרונים. בשל החשש הזה, טס באחרונה מנכ"ל משרד הביטחון אודי אדם לגרמניה לפגישה עם מקבילו הגרמני במטרה למנוע את הביטול ולקדם את העסקה. גורמים ישראלים טענו כי מדובר בדחייה של החתימה ולא בביטול העסקה, וכי הם מקווים שהחקירה תגיע לסופה בהקדם – כדי שהעסקה לא תיעצר, ואף תבוטל.

הרקע לביטול אירוע החתימה הוא סעיף בהסכם בין גרמניה וישראל שמאפשר לגרמנים לבטל את העסקה באופן חד צדדי, אם יוכח כי העסקה הושגה בזכות מעשי שוחד ושחיתות.

העלות הכוללת של ההסכם שהושג מול התאגיד הגרמני טיסנקרופ הוא כמיליארד וחצי אירו, וגרמניה אמורה לממן כשליש מעלות זו. הצוללות הללו אמורות להחליף בעוד כעשור דגמים ישנים יותר של צוללות המופעלות על ידי חיל הים, כאשר אלו יצאו מכלל שימוש.

עדיין לא נמסרה תגובה גרמנית רשמית לנושא. דובר מטעם התאגיד הגרמני טיסנקרופ שעימו נחתמה העסקה אישר כי מבחינת החברה לא נמצאו אי־סדרים בהתנהלות העסקה — אלא שכבר במארס הבהירו בטיסנקרופ כי הם מוגבלים בחקירה, שכן כל עוד מתנהלת חקירה משטרתית בישראל הם אינם מורשים לחקור עובדים ישראלים, וזאת בשל מגבלות החוק הישראלי שמגדיר זאת כשיבוש הליכי חקירה.

התפנית ככל הנראה היא המגעים של גנור, ביום שישי, יום לאחר שבית המשפט האריך את מעצרו, הגיע עורך דינו נתי שמחוני לבקר אותו. גנור הפתיע את הסנגור ואמר לו כי הוא מדבר עם החוקרים על אפשרות שיתוף פעולה והפיכה לעד מדינה. עורך הדין הבכיר הודיע לו במקום כי הוא מתפטר מהתיק. רגע לפני שיצא מלהב 433 ביקשו ממנו החוקרים לשמור על דיסקרטיות בנוגע להתפתחות. במשטרה מקווים לחתום על ההסכם עם גנור עד ליום חמישי.

שמחוני ליווה את גנור במשך כמה חודשים מאז שהפרשה התפוצצה והוא גם זה שהכין אותו לחקירה. מעצרו של גנור הוארך בהסכמה עד ליום חמישי. במשטרה מקווים להשלים עד יום זה את הסכם עד המדינה.

גנור חשוד בעבירות של מרמה, הלבנת הון וקשירת קשר לביצוע פשע. בשבוע שעבר נעצרו ונחקרו בכירים - בהם מקורבו ואיש סודו של ראש הממשלה עו"ד דוד שמרון, מפקד חיל הים לשעבר אלוף (במיל') צ'ייני מרום וממלא מקום המטה לביטחון לאומי לשעבר אבריאל בר יוסף. לפי החשד בתיק, עסקאות לרכישת כלי שיט וצוללות כללו העברות סכומים גדולים לכיסים פרטיים כשוחד.

עו"ד שמרון שוחרר כבר ממעצר בית ביום שישי והמריא לחופשה פרטית בחו"ל. נכון להיום נותרו בידי המשטרה שני עצורים בלבד בפרשה: גנור והמועמד לראשות המל"ל לשעבר, אבריאל בר יוסף (מעצרו של בר יוסף הוארך היום ב-4 ימים). מעצר הבית של מפקד חיל הים לשעבר האלוף אליעזר (צ'ייני) מרום הסתיים במוצאי שבת, וגם הוא שוחרר ללא מגבלות. בנוסף, שוחרר גם יד ימינו של גנור, עו"ד רונן שמר, שחשוד בגריסת מסמכים חשובים למעצר בית של שבועיים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר