המתיחות בהר הבית

הקבינט החליט: "מצלמות חכמות" יחליפו את המגנומטרים

ב"המלצת כל גורמי הביטחון" החליט הקבינט על הסרת המגנומטרים בכניסות להר הבית והחלפתם ב"מצלמות חכמות" בתוך חצי שנה • העלות: 100 מיליון שקל • הפלסטינים מסרבים להיכנס (בארץ)

שוטרים ומוסלמים בשער הארית, אמש (צילום: יונתן זינדל - פלאש 90)

הקבינט המדיני-ביטחוני החליט הלילה (שלישי) להסיר את המגנומטרים - גלאי המתכות, מהכניסות להר הבית ולהמירם בבידוק ביטחוני המבוסס על טכנולוגיות מתקדמות ("בידוק חכם") ובאמצעים נוספים.

בהודעת משרד ראש הממשלה לאחר ישיבת הקבינט נאמר כי ההחלטה התקבלה ב"המלצת כל גורמי הביטחון" וזאת "כדי להבטיח את ביטחון המבקרים והמתפללים בעיר העתיקה ובהר הבית".

עוד הוחלט בישיבת הקבינט כי התוכנית להחלפת המגנומטרים תיושם בפרק זמן של עד שישה חודשים ויוקצה לה תקציב של עד 100 מיליון שקל.

עלות התוכנית תקבע על פי המלצת המשטרה ותכלול גם מימון תקני שוטרים. התקציב יגיע גם מקיצוץ רוחבי ככל שיידרש, על-פי התכנית שיגיש המשרד לביטחון הפנים. עלות התכנית תכלול גם מימון תקני שוטרים על פי המלצת המשטרה.

עד ליישום התוכנית המשטרה תתגבר את כוחותיה ותבצע פעולות נוספות ככל שיידרש על-מנת להבטיח את ביטחון המבקרים בהר.

לאחר ההחלטה נראה עובד תחזוקה מפרק את אחד מגלאי המתכות בכניסה להר הבית.

בינתיים, באופן לא מפתיע, הפלסטינים המגיעים להר הבית מסרבים להיכנס למתחם ולמסגד אל אקצה על אף שהוסרו גלאי המתכות במהלך הלילה. חלק מהם אמרו: "לא נסכים להיכנס למסגד עד שיסירו את כל המצלמות. מבחינתנו המאבק יימשך".

שלב אחר שלב: כך בוצע הפיגוע בהר הבית (צילום: דוברות המשטרה)

במהלך הלילה, כמדי לילה בשבוע האחרון, פרצו מהומות בשער האריות כשמאות מוסלמים התעמתו עם המשטרה שסגרה את הכבישים בכל העיר העתיקה. המפגינים צעקו כי מסגד אל אקצה בסכנה. אחד המפגינים אמר: "אנחנו לא יודעים מה הם עושים בפנים, הדבר הזה לא יעבור בשקט".

כמו כן עם פיזור המתפללים המוסלמים בכביש מעלה מוטה גור, בוצע ידוי אבנים והשלכת חפצים לעבר כוחות המשטרה. שני שוטרים נפגעו באורח קל ופונו לטיפול רפואי. מפירי הסדר פוזרו תוך שימוש באמצעים. הכוח עצר חשוד שהפר את הסדר ויידה אבנים.

בסילוואן נעצר תושב המקום שיידה אבנים לעבר רכב.

לפני כינוס הקבינט דווח כי השרים ידונו בהצבת "מצלמות חכמות" במקום גלאי המתכות, בעלי יכולת שיקוף וזיהוי פנים. ההמלצות התקבלו לאחר פגישות שקיימה המשטרה עם ארבע חברות אבטחה מובילות בישראל ובעולם שהציגו פתרונות שונים, בהם את המצלמות החכמות שיכולות לזהות אם אדם נושא עליו נשק או מטען חבלה וכן מערכות משוכללות לזיהוי פנים.

בנוסף למצלמות, כך לפי הדיווחים, יעובה סדר הכוחות של המשטרה בעיר העתיקה ובכניסה להר הבית - באופן משמעותי.

לפי הודעת סוכנות הידיעות הירדנית הרשמית "המלך עבדאללה שוחח בטלפון עם ראש ממשלת ישראל נתניהו. הם דנו במשבר במסגד אל-אקצה והמלך הדגיש כי יש למצוא פתרון מיידי ויש להסיר את הסיבות שהביאו לפרוץ המשבר בהר הבית, פתרון שיחזיר את המצב לקדמותו לפני פרוץ המשבר ופתיחת מסגד אל-אקצה לחלוטין באופן מלא. עוד הדגיש המלך כי יש להסכים על צעדים שיביאו למניעת פרוץ הסלמה דומה בעתיד".

ג'ייסון גרינבלט, שליחו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, נועד אמש עם נתניהו ולאחר מכן נסע לירדן כדי לדון עם הממשל הירדני בפרטי העסקה שתכלול את הסרת המגנומטרים בהר הבית והחזרתו של מאבטח השגרירות, שנדקר והרג את הדוקר וירדני נוסף, והתבצר במשך שעות ארוכות עם עבודי השגרירות לאחר שהירדנים דרשו לחקור אותו. אמש, חזרו עובדי השגרירות לישראל.

רה"מ בנימין נתניהו אמר הלילה: "אני מודה לנשיא טראמפ שהנחה את יועצו ג'ארד קושנר ושלח את שליחו ג'ייסון גרינבלט לאזור, לסייע במאמצינו להביא את צוות השגרירות הישראלית הביתה במהירות. אני מודה גם למלך עבדאללה על שיתוף הפעולה ההדוק שלנו".

כזכור, המגנומטרים הוצבו לאחר הפיגוע בהר הבית בו רצחו שלושה מחבלים, ערבים ישראלים מאום אל-פחם, שני שוטרים - האיל סתאוי וכמיל שנאן. ההר נסגר מיד לאחר הפיגוע ובהערכת מצב טלפונית שקיים נתניהו הוחלט על הצבת המגנומטרים, בעקבותיהם, סירבו המוסלמים להיכנס למסגד אל-אקצה והתפללו ברחובות הסמוכים והתעמתו מדי יום עם כוחות המשטרה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר