תמונת מצב קשה

דו"ח: מצב הטיפול בפגים ב'כללית' - חמור

על פי דו"ח שהתפרסם היום, 'כללית' סובלת ממחסור מיטות אדיר שמסכן את הפגים. שיעור הזיהומים והדימומים המוחיים בפגיות בישראל פי 3 משאר המדינות המפותחות (בריאות)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
פג, אילוסטרציה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

דו"ח מטריד במיוחד פורסם היום (שלישי) לרגל יום הפג שיצוין היום ברחבי העולם, מציג תמונת מצב קשה על טיפול בפגים בישראל.

על פי הדו"ח של "הפורום למען הפגים" שיעור התחלואה מדימומים תוך-מוחיים בפגים הנולדים בשבועות 24-28 להריון גבוה פי 3 ואף יותר מאשר במערב. כך למשל, השיעור בישראל הוא גבוה פי 5 מיפן ופי 3 משבדיה. דימום תוך-מוחי עלול לגרום לפיגור התפתחותי קשה ואף למוות.

על פי הדו"ח, קיים מחסור קריטי במיטות טיפול נמרץ בפגיות בבתי החולים של 'כללית'. על פי הערכה, קיים מחסור של כ-70% במיטות טיפול נמרץ בפגיות בבתי החולים של שירותי בריאות כללית (23 מיטות טיפול נמרץ מתוך 82 מיטות נדרשות), בנוסף יש מחסור של רופאים בפגיות.

על פי ההערכות, קיים מחסור של כ-100 רופאים ניאונטולוגים (רופאי פגים) הנחוצים לטיפול בפגים. בפועל המחסור אף חריף יותר, בגלל שבישראל חסרים גם 60 רופאי ילדים לטיפול ביילודים שנולדו במועד והרופאים הניאונטולוגים בפגיות נאלצים לטפל בהם אף בהם על חשבון זמינותם לפגים המאושפזים בפגיות.

כמו כן, חסרות בישראל כ-730 אחיות בפגיות, כ-45% מהאחיות הנדרשות. מחסור זה חריף יותר בבתי החולים באזור הדרום (קפלן וסורוקה), בהם 60% מהאחיות הנדרשות חסרות.

שיעור הזיהומים פי 3 מהמקובל

שכיחות זיהומים נרכשים בדם בפגים במשקל לידה מתחת ל- 1,500 גרם ירד בכ-50% במהלך שלוש השנים האחרונות. אולם, למרות ירידה שיעור הזיהומים הנרכשים, בדגש על זיהומים מעירויים מרכזיים, גבוה פי 2-3 מהמקובל במדינות המפותחות.

מסקר שערך לאחרונה הפורום למען הפגים בשיתוף המכון להתפתחות הילד בשיבא, עולה כי כ-45% מהפגים לא קיבלו זימון לפיזיותרפיה למרות שהם צריכים להגיע עד חודש מאז השחרור. מעל 70% מהפגים לא זומנו כלל למעקב תזונאית. כ-80% מההורים לפגים לא זומנו כלל להערכה של עובד סוציאלי בהתאם להנחיות וכ-90% מהפגים לא זומנו כלל לאבחון אצל קלינאית תקשורת.

"ד"ר יוחנן צנגן יו"ר האיגוד הישראלי לניאונטולוגיה, אומר כי: "מצד אחד, המדינה מכירה ומוסיפה תקני אחיות לפגיות והוסכם גם על הקמת בנק חלב אם שיחל לפעול מאפריל 2018. מצד שני, עדיין יש תמותה ותחלואה גבוהים בהשוואה למדינות המערב ביילודים בשבועות 24-28, שיעור הזיהומים הנרכשים עדיין גבוה פי 2-3 בישראל בהשוואה למערב. כמו כן, יש חוסר קיצוני במיטות טיפול נמרץ בבתי החולים של הכללית ועדיין רוב מוחלט של הפגיות בישראל אינן עומדות בסטנדרטים של פגייה מערבית".

הוא מוסיף ואומר: "ישנם פערים משמעותיים ברמת הטיפול, בתשתיות ובתוצאות הטיפול בפגים במשקל לידה נמוך מאד וצריך להקצות משאבים כדי לסגור את הפערים הללו כמה שיותר מהר, מכיוון שזה עולה לנו בתחלואה ותמותה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר