מה מספרת החגורה על הלב שלך?

היקף החגורה שלך אומר הרבה לא רק על המשקל שלך, אלא גם על מצבך הבריאותי: כל חור נוסף שאתה מרחיב בחגורה עלול להעיד על טרום־סוכרת, שמסכנת מאוד את בריאות הלב שלך. ד"ר שמואל גבעון מתריע וגם מציע פתרונות (בריאות)

ד"ר שמואל גבעון | כיכר השבת |
היקף החגורה ובריאות הלב. אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

יש בעיה רפואית שכל כך קל לזהות אותה, שברגע שרואים אותה - כולם יודעים במה מדובר. רואים את התופעה הזאת בכל מקום, והיא הפכה למגיפה של ממש, בעיקר במדינות המערב.

יש למגיפה הזאת כל מיני שמות: התסמונת המטבולית, סינדרום X, עמידות לאינסולין וגם מצב טרום־סוכרתי. היא כל כך קלה לזיהוי, כי החגורה שלכם מסגירה אותה. כשהבטן היא זו שנכנסת ראשונה בדלת - לא צריך להיות רופא כדי להבין שיש כאן בעיה...

מה היקף החגורה אומר על הבריאות שלי?

אם עולים במשקל בגיל הביניים, וההשמנה היא בעיקר באזור הבטן, סביר להניח שמדובר במצב המכונה טרום־סוכרת. במצב כזה, אם לא נוקטים שום פעולות מניעה, הסיכוי להתפתחות סוכרת גלויה בעתיד מגיע ל־70%. פעילות גופנית, תזונה נכונה ושמירה על משקל גוף מיטבי הן המפתח לבלימת ההידרדרות.

מה הקשר בין סוכרת לבריאות הלב?

גם רופאי הלב מאוד מוטרדים ממצב החגורה. הם חוששים מהנזקים שמצבים של טרום־סוכרת ושל סוכרת גורמים לכלי הדם שלנו. מצב של טרום־סוכרת עלול להזיק לדפנות הפנימיות של כלי הדם ובכך לגרום להיווצרות קרישי דם. הקרישים עלולים לסתום את כלי הדם ולגרום להתקפי לב, לאירועים מוחיים וכן לנזק לכליות, לרגליים ועוד.

אחרי ארוחה מסייע האינסולין שנוצר בלבלב להחדרת השומנים והסוכר לתוך התאים והרקמות. כשמפתחים תנגודת לאינסולין בשל השמנת יתר, השומנים מצטברים בדם, החלקיקים של הכולסטרול הטוב והרע נעשים קטנים יותר, ורמת הכולסטרול הטוב, שמגן על הלב ועל כלי הדם, יורדת.

במצב כזה הכולסטרול מצטבר על הדפנות של כלי הדם. ככל שהחלקיקים של הכולסטרול הרע קטנים יותר - כך הם נוטים יותר להיצמד לדפנות של כלי הדם. השינויים האלה קשורים גם בעלייה בשומנים הקרויים טריגליצרידים בדם, וגם הם מצטברים בדפנות של כלי הדם.

לכן, אם עולים במשקל, והעודפים מצטברים בעיקר באזור החגורה, ואם יש קרובי משפחה חולי סוכרת מסוג 2, סביר מאוד להניח שנוצרת תנגודת לאינסולין, ומתחיל מצב של טרום־סוכרת.

איך מזהים טרום־סוכרת?

סביר להניח שסובלים מטרום־סוכרת אם מתקיימים לפחות שלושה מתוך חמשת המצבים הבאים:

1. השמנת יתר מרכזית: היקף מותניים גדול מ־88 ס"מ אצל נשים וגדול מ־102 ס"מ אצל גברים.

2. רמת טריגליצרידים העומדת על 150 ויותר.

3. רמה נמוכה של הכולסטרול הטוב: 40 או פחות אצל גברים, 50 או פחות אצל נשים.

4. לחץ דם גבוה: ערך עליון 130 מ"מ כספית ויותר וערך תחתון 85 מ"מ כספית ויותר (אנחנו כבר מזמן לא משתמשים במד לחץ דם שמכיל כספית, אבל הערכים עדיין מתייחסים לגובה העמוד של הכספית במכשירים העתיקים במילימטרים).

5. רמת סוכר בצום בין 101 ל־125 מ"ג (כולל) בשתי בדיקות נפרדות או בין 141 ל־199 מ"ג שעתיים אחרי ארוחה.

אז מה עושים?

אני טוען כבר שנים רבות - למעשה מאז 1998, אז הצטרפתי לצוות הסוכרת הארצי של כללית - שטיפול בסוכרת הוא כמו לסגור את הדלתות של האורווה אחרי שהסוסים ברחו. ובמילים אחרות: משקיעים המון משאבים, והרווח קטן. טענתי כל השנים שצריך להסיט את עיקר המאמץ לאנשים שנמצאים במצב של טרום־סוכרת, כי שם ניתן לבלום את ההידרדרות האופיינית לסוכרת: פגיעה בעיניים, פגיעה בלב, שבץ מוחי, פגיעה בכליות, פגיעה ברגליים ועוד.

ב־2009 התפרסמו שלושה מחקרים שונים שהוכיחו כי איזון קפדני של רמות הסוכר בחולי סוכרת לא שיפר את התוצאות בהשוואה לאיזון פחות קפדני. המחקרים האלה גרמו לכולנו להבין שאכן חייבים לאחוז את השור בקרניו ולהתחיל לבלום את מגיפת ההשמנה שגורמת לטרום־סוכרת.

כללית מפעילה תוכנית השתלמות לצוותים רפואיים כדי לעודד אותם לאתר מטופלים שנמצאים במצב של טרום־סוכרת ולכוון אותם לשינוי אורח חיים: פעילות גופנית שכוללת הליכה נמרצת של חצי שעה ביום לפחות, תזונה נכונה ובריאה בהדרכת דיאטנית וירידה למשקל מיטבי.

כללית הקצתה לכך משאבים רבים של כוח אדם, כולל מתן אפשרות ל־14 מפגשים עם דיאטנית וכן מעקב רפואי וסיעודי. בהמשך אנחנו מתכוונים להקים גם קבוצות הליכה, כי הוכח מעבר לכל ספק שהשינויים האלה בולמים את המעבר לסוכרת גלויה ועשויים גם להסיג את המצב לאחור, לערכי סוכר תקינים.

ואם שינוי אורח החיים אינו פותר את הבעיה?

במקרים כאלה ניתן ליטול את התרופה מטפורמין, שבמקור משמשת לטיפול בחולי סוכרת גלויה, אבל היא יעילה גם בבלימת המעבר מטרום־סוכרת לסוכרת גלויה. מומלץ להשתמש בתרופה אם כעבור שנה, או במקרים יותר קשים כעבור שלושה חודשים, לא מצליחים לשפר את המשקל, את ערכי הסוכר ואת ערכי השומנים בדם.

ד"ר שמואל גבעון הוא מומחה לרפואת משפחה בכללית

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר