מול נשיאת העליון

השרה איילת שקד בנאום תוקפני: 'השופטים אינם בני האור'

במענה לנשיאת ביהמ"ש העליון חיות שכינתה את התנהלות חברי הכנסת כ"מבישה", נעמדה בפניה שרת המשפטים שקד והשיבה בנאום תקיף משלה: "המחוקקים אינם בני החושך" (פוליטי)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
ראש בראש: נאומיהן של השרה שקד ונשיאת העליון חיות (צילום: אבי חי, ynet)

שרת המשפטים שקד תקפה הערב (חמישי) בחריפות את מערכת המשפט, על רקע חוק יסוד החקיקה שיזמה עם יו"ר מפלגתה השר בנט, המבקש לצמצם דרמטית את התערבות השופטים בהחלטות הכנסת, ולאחר נאום משתלח של נשיאת בית המשפט העליון.

בדבריה בכנס ''העמותה למשפט ציבורי'' שנערך בזכרון יעקב, נוכח הנשיאה אסתר חיות והיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, אמרה שקד בין היתר, כי "הדמוקרטיה הישראלית בורחת מהעם, והדבר נובע מפחד עמוק וקמאי מהעם ומריחוקן של חלק מהאליטות הישנות ממציאות החיים".

באשר להחלטת בג"ץ כי ישראל לא יכולה כעת להחזיק בגופות של מחבלים, אמרה שקד: "יחד עם כל עם ישראל קיבלנו בימים האחרונים בהשתוממות את פסק הדין המורה לממשלה לוותר על החזקת גופות המחבלים שבידינו, ללא חקיקה חדשה. כיצד לבית המשפט מעולם לא הפריע אותו חוסר הסמכה מפורש בבואו לפסול חוקים. האם בספר החוקים שבית המשפט מחזיק בידיו הסמכות הזו מופיעה?".

נשיאת ביהמ"ש העליון השופטת אסתר חיות (צילום: אבי חי, ynet)

כשהיא מרמזת לפסילת חוק המסתננים בידי בג"ץ, הוסיפה השרה מהבית היהודי: "השיטה של בית המשפט רואה לנגד עיניה בבירור את 'ירושלים של מעלה', אבל לא מצליחה להבחין בדרום תל-אביב של מטה".

"עקרונות חוק יסוד החקיקה", הגנה שקד על החוק המהפכני שהיא ובנט מבקשים לקדם, "הן המשך של המסורת הדמוקרטית שאפיינה אותנו במשך שנים. החוק החשוב הזה הוא עמידה על העיקרון המשפטי הידוע והמוכר: פעולה של רשות שלטונית חייבת להיעשות על פי חוק. ולכלל הזה אין, לא צריך שיהיה וגם לא יהיה, שום יוצא מן הכלל. גם לא כאשר הרשות הזו היא הרשות השופטת המבקשת לפסול את חוקיה של הכנסת, וזאת ללא סמכות חוקית מפורשת".

"גם אני חייתי על האדמה הזו עד אמצע שנות התשעים. אני מכירה היטב את ישראל של היום, אבל עדיין זוכרת את ישראל שלפני חוקי היסוד. לעיתים החוקים היו מוצלחים יותר ולעיתים פחות. אפשר לסכם את ההבדל שבין התקופות כך: לא היינו ארצם של בני החושך, ולא נגאלנו בידי בני האור".

איילת שקד (צילום: פלאש 90)

"מתוך אמונה גדולה בעם, מתוך אמונה עצומה בדמוקרטיה, מתוך הבנה עמוקה של הצורך בבית משפט חזק ועצמאי הצעתי דיאלוג אמיתי בין הרשויות", סיכמה שרת המשפטים.

עוד קודם, כאמור, נאמה בכנס נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, ואמרה בין היתר: ''לדאבון הלב האופן שבו מתבטאים ומתנהלים חלק מנבחרי הציבור, שרים וחברי כנסת כאחד, כלפי הרשות השופטת, רחוק מלהיות מכבד וענייני ודוגמאות מבישות מן התקופה האחרונה יש למכביר".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר