הנכים זועמים

החוק להעלאת קצבאות הנכים אושר סופית

ארגוני הנכים זועמים על החוק שאושר בקריאה שנייה ושלישית ומאיימים לחזור ולחסום את הכבישים. לטענתם הופרו בסופו של דבר חלק גדול מהסיכומים שנערכו עימם מראש (בארץ)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
ארכיון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

הנכים חוזרים לכבישים? ייתכן מאד שכן. רוב ארגוני הנכים טוענים שהצעת החוק להעלאת קצבאות הנכות שאושרה הלילה (שלישי) בקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת, אינה מספקת. לדעתם זה הזמן לחדש את המאבק.

על פי הדיווח ב-ynet, כ-20 נכים, בהובלת קבוצת "הנכים הופכים לפנתרים", אף התבצרו בכנסת מאז תום הדיון אתמול בשעות הצהריים ומאיימים להישאר במשכן לזמן בלתי מוגבל. הנכים חסמו לפרקי זמן קצרים את הכניסה למליאה ואת הכניסה והיציאה ממזנון חברי הכנסת. כמה מהם אף הודיעו על פתיחה בשביתת רעב.

בתוך כך, החוק להעלאת קצבאות הנכות אושר הלילה בקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת. 84 חברי כנסת הצביעו בעד החוק ולא היה ח"כ שהתנגד או נמנע בהצבעתו.

נעמי מורביה, יו"ר ארגון "מטה מאבק הנכים", שהיה שותף להסכמות שהושגו מול הממשלה בחודש ספטמבר - והופרו בהצעת החוק הממשלתית, אמרה כי מדובר ב"חוק עידוד יציאה מחודשת למאבק".

"אגף התקציבים באוצר טועה לחשוב כי הוא זה שירד מהר סיני עם לוחות הברית", הוסיפה מורביה. "עם חקיקת החוק הזה 'מטה מאבק הנכים' רואה עצמו משוחרר מהתחייבויותיו, וייצא למקצה שיפורים – הפעם ללא פשרות".

אייל כהן, מוביל קבוצת "הנכים הופכים לפנתרים" שנציגיה עזבו את הדיון לאות מחאה, אמר כי "מהיום מאבק הנכים יקצין ויעלה כמה וכמה מדרגות. נגיע לביתם של כל שר וחבר כנסת ונחסום ללא רחמים את היציאה מבתיהם לפרקי זמן ממושכים. עם ישראל ונבחריו יראו מה הנכים יכולים לעשות במאבק הכי צודק וחברתי, וחבל שכך".

אחת ההבטחות שהופרו היא בנושא סכום ההשתכרות שמעל לו מקוזזת קצבתו של נכה עובד, שכיום עומד על 2,800 שקלים. בהסכמות שנציגי הממשלה והנכים הגיעו אליהן בחודש ספטמבר 2017 נקבע כי הסכום יעלה ל-4,300 שקלים, עם אופציה להעלאה נוספת לגובה שכר המינימום. עם זאת, על פי הצעת החוק, ה'דיסריגארד' יעלה ל-3,700 שקלים בלבד.

"הגדלת קצבת הנכות תוך כדי השארת דיסריגארד נמוך מייצרת תמריץ שלילי וחסם גדול יותר לאנשים עם מוגבלות לצאת לעבודה", אומר אורן הלמן מדף הפייסבוק "סיכוי שווה" לשילוב אנשים עם מוגבלות בעבודה ובחברה. "דיסריגארד נמוך יותר משכר המינימום זה כמו להגיד לאנשים עם מוגבלות לשבת בבית ולא לעבוד, כי הם מפסידים כסף כשהם עובדים, החל מסכום נמוך ביותר".

ארגון הנכים היחיד שמברך על הצעת החוק הוא "נכה, לא חצי בן אדם". יו"ר הארגון, אלכס פרידמן, אמר כי "ההישג ההיסטורי שעליו עמלנו במשך שלוש שנים יהפוך בשעות הקרובות לכדי חוק במדינת ישראל, אשר ללא ספק ישפר בצורה משמעותית את חייהם של כ-400 אלף נכים ומשפחותיהם. עם זאת ישנה תחושה של אליה וקוץ בה בעקבות השינויים של הרגע האחרון, אשר ללא ספק חייבים להתבטל. בין אם זה יקרה עוד היום או בזמן הקרוב, קצבת הנכות חייבת להגיע ל-4,000 שקלים כפי שהתחייבה הממשלה, כצעד ראשון ומוסרי בדרך לקצבת נכות בגובה שכר המינימום".

יו"ר ועדת הרווחה, ח"כ אלי אלאלוף (כולנו), התייחס לטענות הנכים ואמר: "נעשתה היום רפורמה משמעותית במערכת קצבאות הנכות, שמתקנת עיוותים שהיו בעבר והביאו לאי צדק. אני רוצה לפנות אל הנכים ולומר - המאבק שלכם הוא מהמאבקים המפוארים והצודקים שנראו פה בשנים האחרונות. אתם מהווים דוגמא ומופת לאזרחים פעילים שנאבקים על זכויותיכם ועל המדינה שבה אתם חיים. עכשיו הגיעה השעה לקצור את פירות המאבק, גם אם לא את כולם, ולהכיר בהישג הגדול שהשגתם".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר