ראיון מיוחד • צפו

מנכ"ל בתי הדין: "כל הדיינים עומדים מאחורי חוק בתי הדין"

מנכ"ל בתי הדין הרב שמעון יעקבי מסביר בראיון את הצעת חוק בתי הדין, יוצא להגנת הראשון לציון ומסכים שעדיף לשנות את שיטת בחירת הדיינים. והאם הוא בדרך לעליון? • צפו (ארץ)

ישי כהן | כיכר השבת |
(תמונה: יונתן זינדל, פלאש 90 )

מנכ"ל בתי הדין הרבני הרב שמעון יעקבי מסביר בראיון מיוחד ל"כיכר השבת" את הצעת חוק בתי הדין ומדוע הוא נחוץ, יוצא להגנת הראשון לציון הגאון רבי יצחק יוסף - שיזם את החוק, מסכים שהיה עדיף לשנות את שיטת בחירת הדיינים בישראל ולסיום אומר כי הדיבורים על האפשרות שיתמודד לבית המשפט העליון אינם רציניים.

את הרב יעקבי פגשנו דקות לאחר דיון בוועדת חוק חוקה ומשפט של הכנסת שדנה בהצעת חוק הדיינים, אך בשל מחלוקת בקואליציה דחתה את ההצבעה.

בפתח הראיון אומר הרב יעקבי: "אנחנו מקווים שהממשלה תצליח לקיים את אשר היא החליטה, לקדם את החוק הזה, זה חוק ממלכתי, חוק חשוב, חוק שבא לציין את היכולת של שני אנשים בגירים להתדיין על פי דין תורה".

מנכ"ל בתי הדין הרב יעקבי בראיון לכתב "כיכ רהשבת" ישי כהן

אומרים חברים בוועדת חוק חוקה, כמו ח"כ רחל עזריה, שהם משוחחים עם דיינים בכירים שאומרים להם שהם מתנגדים לחוק...

"נראה לי שאין לדברים שחר, כל הדיינים עומדים מאחורי הרצון לקדם את החוק הזה, לאפשר לדיין לקיים דין תורה כהלכתו".

מה האינטרס בחוק הזה? הרי העומס על בתי הדין גם ככה בלתי נסבל...

"חשוב לאפשר לכל שני אנשים שיהיו מעוניינים להתדיין בדין תורה - לעשות את זה במסגרת ממלכתית. באשר לעומס, כאשר עד לפני 11 שנה, כשדנו בבוררות, זה היה פחות מאחוז מסך כל התיקים, כ-700 תיקים מסך כל התיקים בשנה. הכלה של אחוז זה דבר שלא צריך בשבילו תקנים חדשים". לדבריו, יש מינוי דיינים חדשים וכן דיינים בגמלאות שיכנסו לתפקיד - מה שיקל על העומס.

המתנגדים לחוק טוענים שהוא יגרום גם למי שלא ירצה להתדיין בבית הדין להיות חייב לכך, מי יעז במגזר החרדי להגיד לא לבית הדין?

"לא. אנחנו באים ואומרים רק אנשים שרוצים. מי שמעז בציבור החרדי לומר לא כאשר הוא מוזמן לבית דין פרטי, כמו העדה החרדית או רבי נסים קרליץ, מי שאומר לא לאותם הזמנות, ימשיך לומר לא לבית הדין הרבני".

הדיון על חוק בתי הדין, הבוקר

אתה בקשר הדוק עם נשיא בית הדין הראשון לציון הגאון רבי יצחק יוסף, שעובר בימים אלו מתקפה, מה אתה חושב על זה?

"קודם כל, אני מחזק את ידו, אם בכלל הוא זקוק לחיזוק. אני חושב שהראשל"צ איתן בדעתו, הוא ציטט את כל הרבנים הראשיים לדורתיהם, את מרן הרב עובדיה יוסף והרב הרצוג - אביו של ח"כ יצחק הרצוג. הראשל"צ אומר דברים שכל לומד תורה יגיד, הציבור זכאי להתדיין בפני בית הדין".

הזכרת את הראשל"צ, לפני כשבועיים פרסמנו ב"כיכר השבת" מכתב חריף שלו על הוועדה למינוי דיינים, בכינוס הקרוב ייבחרו 18 דיינים או שלא יהיו הסכמות?

"אני חושב שאין שום סיבה שבעולם שלא ייבחרו הדיינים, החלוקה המגזרית היא חלוקה קיימת, יש אפשרות לבחור את הדיינים, יש מועמדים מצוינים, אין סיבה בעולם שלא ייבחרו".

אתה מרוצה מהשיטה? כמי שמסקר את בחירת הרבנים והדיינים בישראל - זה נראה יותר מדי פוליטי בשביל בחירת רבנים

"הייתי מעדיף שהפוליטיקה לא תהיה בתוך כל ההליכים האלה, אבל אנחנו חיביים בעולם פוליטי, אנחנו צריכים לעשות את כל מה שאפשר שההליך יהיה טהור ונקי, ולעשות את זה כחוק ועל פי הדין".

לסיום, בשנה האחרונה אני שומע הרבה, כאן - במסדרונות הכנסת - שמעלים את האפשרות שאתה תהיה השופט החרדי הראשון בבית המשפט העליון, זה רציני?

"לא".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר