טלטלה משפטית

בעקבות ההתכתבות: עצורי "פרשת בזק" יבקשו להשתחרר

ההתכתבות השערורייתית בין השופטת לחוקר מעוררת טלטלה במערכת המשפטית. השופט המחליף בתיק ידון הבוקר בבקשת ששת העצורים ב"פרשת בזק" להשתרר מיידית בעקבות ההתכתבות (בארץ)

אלוביץ וחפץ, העצורים בפרשה (צילום: פלאש +0)

המערכת המשפטית חווה מאז אמש (ראשון) טלטלה חסרת תקדים ורואים בחומרה רבה את חלופת המסרונים בין השופטת רונית פוזננסקי-כץ לנציג הרשות לניירות ערך, עו"ד ערן שחם-שביט, במה שנראה כתיאום הארכות מעצר לחשודים עוד בטרם נשמעו טענות הצדדים.

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט ופרקליט המדינה שי ניצן הודיעו כי בעקבות המסרונים, החוקר לא ימשיך בתפקידו ואת התיק ינהל חוקר אחר. השופטת פוזננסקי-כץ טרם הודיעה על התפטרותה בעקבות הפרשה אך הודיעה כי היא מבקשת להשתחרר מניהול התיקים הנוגעים לפרשת בזק המכונה תיק 4000.

נשיא בית המשפט השלום בתל אביב, השופט אביחי דורון, הודיע כי הדיונים בתיקים הקשורים בפרשה יישמעו בפני השופט עלאא מסארווה, שכבר שחרר כמה מהעצורים בתיקים מקבילים.

השר לביטחון הפנים גלעד ארדן התייחס אף הוא לחילופי המסרונים בתיק 4000 ואמר כי "חשוב מאד שהתגובה הייתה מיידית כי מדובר במקרה מזעזע, בעיניי זו אפילו בעיניי עבירה פלילית, ואני מקווה שישקלו פה חקירה פלילית מעבר להליך המשמעתי".

עורכי הדין של שישה מהעצורים בפרשה - שאול אלוביץ', איריס אלוביץ', אור אלוביץ', ניר חפץ, סטלה הנדלר ועמיקם שורר, הגישו אמש בקשה דחופה לבית המשפט השלום בתל-אביב לשחרר אותם מיידית ממעצר בעקבות חשיפת המסרונים. הבוקר, בשעה 08:30, ידון השופט מסארווה בבקשה.

בבקשת עורכי הדין נכתב כי "נדמה, כי עיון בהתכתבות מדבר עצמו. אין הוא דורש כל פירוש. מדובר בהתנהלות חסרת תקדים בחומרתה, שמשמעותה הברורה היא שכל העצורים בפרשה - עצורים במעצר בלתי חוקי בעליל".

למרות הטלטלה והנזק שהמסרונים הללו גורמים לאמון הציבור במערכת המשפט, לפי הדיווח ב-ynet, במשטרה טוענים כי ניהול התיק לא ייפגע בעקבות המסרונים. גורמים במשטרה אמרו כי "הראיות ינצחו".

בחילופי המסרים, שנחשפו על-ידי הכתב דורון הרמן בחדשות 10, כתב עו"ד שחם-שביט לשופטת פוזננסקי-כץ: "לפחות הבשורות הנחמדות שאור ועמיקם ישוחרר מחר בתנאים". בהודעה נוספת הוא כתב: "תראי מופתעת".

השופטת פוזננסקי-כץ השיבה: "אני מתחילה לעבוד על הבעה הולמת של הפתעה מוחלטת".

עו"ד שחם-שביט התייחס להנדלר ולאיריס אלוביץ' וכתב: "סטלה ואיריס נבקש מחר ימים ספורים. יבקשו שלושה. את בהחלט, אבל בהחלט יכולה לתת יומיים...".

השופטת השיבה: "אתה ממשיך לגלות לי הכל ואני אאלץ להיראות ממש ממש מופתעת". בהמשך היא כתבה: "אולי המתווה שחשבנו עליו אינו כה רחוק מהמציאות".

בהודעה נוספת כתב עו"ד שחם-שביט: "זה עלה לי בדם, כמעט הרביצו לי או עצרו אותי בלהב".

בתגובה לפרשה, פרסמו היועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה הודעה לפיה הם רואים בחומרה רבה את המקרה. "האירוע המתואר מנוגד לעקרונות היסוד שלפיהם נדרשים לפעול גורמי התביעה הכללית. מדובר באירוע חריג ומצער", נכתב בהודעה. "היועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה הורו לאחר התייעצות, ובתיאום עם ראש הרשות לניירות ערך, על פתיחת חקירה משמעתית בעניין התנהגותו של עובד הרשות לניירות ערך. החקירה תנוהל על-ידי אגף החקירות של נציבות שירות המדינה".

שרת המשפטים איילת שקד ונשיאת העליון אסתר חיות שוחחו על המקרה והחליטו לפנות ביחד לנציב התלונות על השופטים כדי שיברר את המקרה, והן יפעלו בהתאם לתוצאות הבירור.

"שיטת המעצרים בישראל היא לא ראויה, פוגעת בזכויות חשודים, והפכה לשיטת הענשה במקום שיטה לבירור האמת", אמר עו"ד לירן זילברמן מומחה לדין הפלילי ועבירות צווארון לבן ומי שמייצג בין היתר חשודים בפרשת ישראל ביתנו: "לעתים שופטים מנהלים מעצרים של 30 איש יחד ומאריכים את כלל המעצרים אפילו בלי לבדוק את הצורך בהם. לא ייתכן שמעצרים יתנהלו בצורה כזאת שערורייתית וכולי תקווה שפרשייה מצערת זו תאיר בזרקור את 'הליך המעצר' בישראל".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר