סקירה פורימית מרתקת

כך 'הת"תניקים' הצליחו לגעת בליבכם ולפתוח את כיסכם

עם קמפיינים ממוקדי מטרה, שנהגו בידי מיטב המוחות הישיבתיים היצירתיים, הסתובבו היום בחורי הישיבות ואספו שקל לשקל כדי לממן את הוצאות התלמידים הנזקקים • מיוחד: כך זה קרה (חרדים)

אבי רבינא | כיכר השבת |
שלט יצירתי בקמפיין אחת הישיבות (צילומים: כיכר השבת)

כבר חודש שלם, ימים כלילות - ובעיקר לילות כימים - יושב ראש הת"ת (תומכי תורה) עם "הצוות האסטרטגי" שלו: קופירייטרים, אנשי תקציב, גרפיקאים ואנשי שיווק מובחרים, ממש כמו במשרדי הפרסום הגדולים ובחברות המסחריות היוקרתיות. אלא שכאן מדובר במיטב המוחות והכישרונות מתוך הישיבה עצמה.

בימים האחרונים הגיעו למערכת 'כיכר השבת' עשרות שירים, רעיונות, תמונות, גימיקים, עם ים של יצירתיות, מעשה ידי עמלי התורה שביום יום מפנים את כל כישוריהם כדי ליישב בעמקות את הסתירות בין רש"י לתוספות ולהקשות על כך מדברי הרשב"א וחוזר חלילה.

אך לאחרונה נתנו כאמור ראשי הת"ת ומיטב הכישרונות שסביבם בישיבות השונות, דרור ליצירתיות וחופש לכישורים הנוספים שלהם.

עולם הישיבות מתחלק לשניים, זה הליטאי - הקר, המחושב והמסוגנן, וזה החסידי - מלא ההוד וההדר ובדרך כלל גם המושקע יותר. בעוד בעולם הליטאי מעדיפים לעשות הכל בכוחות עצמם ולבזבז מה שפחות כסף עבור קמפיין הפורים, תוך שהם מסתמכים על קמפיינים יצירתיים של הבחורים עצמם, בישיבות החסידיות השמים הם הגבול. איש לא חושש שם להיעזר באנשי מקצוע של ממש, וכך נקראים אל הדגל טובי הזמרים, הגרפיקאים המנוסים והקלידנים הכי שווים.

כל הטוב הזה יידחס לאולפנים קטנים וממוזגים, אי שם בפאתי בני ברק, משם תצא הבשורה. הססגוניות החסידית אינה פוסחת גם על התלבושת והריקודים התואמים. כל "עזר נישואין" יכין לעצמו את הריקוד, ויתאים אותו לשיר אותו הפיק ימים קודם לכן בהשקעה לא מבוטלת.

לכל זה יצטרף הלבוש המסורתי הפורימי - התרבוש הקטיפתי, הווסט המוזהב ופריטי לבוש ממיטב הגרדרובה של הפריצים הפולניים במאות הקודמות.

ראשי ת"תים, מהחשובים שבישיבות הליטאיות, ששוחחו עם "כיכר השבת", הדהימו אותי עם המקצוענות בה הם עובדים ועם היצירתיות האינסופית, כל זאת תוך שמירה על כללי הישיבה ועמידה בתנאים ובמסגרות שמציב להם הצוות החינוכי.

יצאתי לשטח, כדי להביא לכם את המראות והקולות היישר מחדרי האולפנים והעריכה. התמקמתי לי בצד האולפן, כשבידי כוס קפה מהבילה. השתדלתי לא להפריע, פשוט להיות זבוב על הקיר.

לפתע התפרצה לאולפן חבורה עליזה, בראשה הזמר ובעל "ההסתרה" יואלי קליין המוכר לכולנו מאין סוף להיטים. אחריו, נכנסה חבורה צעירה ומבוישת מעט - תלמידי ישיבת 'נר זרח' שעל ידי מוסדות 'אורחות תורה'. הישיבה מכונה 'עוצם', על שם המושב בו היא ממוקמת.

עכשיו חושפים לי הת"תניקים את אבן השתיה של הקמפיין: "בך בטחו אבותינו". בשלב זה יואלי שם לב, כי הבחורים עדינים ומעט מבוישים מהמעמד, מאחר ואינם רגילים לחשיפה ולהתנהלות ישירה מול גדולי הזמר.

אבל לא אחד כמו יואלי קליין ייתן לאווירה הכבדה לשרור באולפן. כוותיק ורגיל הוא פוצח בריקוד סוער יחד עם הבחורים, ומפשיר את מצב הרוח. כעת, נשלף מכיסו של ראש הת"ת דף מודפס עליו כתובות מילות ההמנון, חלקן כבר מחוקות בעט ומתוקנות בכתב יד, אך ניכרת כאן השקעה לא מבוטלת וחשיבה רבה על המסר אותו הם רוצים להעביר.

תלמידי ישיבת עוצם עם יואלי קליין צילום: אבי רבינא, כיכר השבת)

ברגע מסוים ניגש יואלי לבחור חמד, שפאות מסולסלות מעטרות את לחייו, ושומע ממנו כי השיר לא מיועד רק לפורים אלא אמור ללוות את הישיבה ולהעצים אותה בכל ימות השנה. לכן בחירת המלים נעשה בצורה מכובדת, המתאימה להרמת המורל ולהעצמת הישיבה גם יחד.

פרויקט נוסף שצד את עיני, היא הישיבה החסידית 'אורייתא'. לקמפיין שלה נרתמו כל גדולי הזמר החסידי, החל מלוי פאלקוביץ', אהרל'ה סמט, שלמה כהן, מקהלת 'מלכות' ולא-כלה ביואלי קליין מיודענו. הקמפיין הזה נראה כמו המנצח הוודאי בעולם הסינגלים הפורימי. כל השמות הגדולים, תחת מטריה אחת והפקה משובחת.

הסינגל של ישיבת אורייתא (יח"צ)

'קול תורה' היא אחת הישיבות הוותיקות בעולם איסוף התרומות, יש אומרים שהיא זו שהמציאה את מושג הת"ת. השנה היא מתהדרת בקמפיין "אין לא רוצה יוצא". לקמפיין הוצמד גם השיר הכי יצירתי מכל אלה שהגיעו אלינו עד כה. שאפו לבחורים שהרימו לבד את ההפקה הזאת. נראה כי מדובר בשיר הכי טוב של עולם הישיבות הליטאי, בפער ניכר מכל השאר.

ישיבת אורחות תורה

במשך למעלה מחמש עשרה שנה היה מגיע מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן זצוק"ל בחצות ליל פורים, כדי למסור שיחת חיזוק לבחורי ישיבת "אורחות תורה" שבנשיאותו, זאת במטרה לחזק את סדר לימוד "השעות הרצופות" שהנהיג בעולם הישיבות בלילה זה.

בשנים האחרונות, עת נחלש, הוא פסק מלהגיע לישיבה, אך הקפיד לשלוח מכתבי חיזוק. השנה חוגגים לראשונה פורים בישיבה ללא ראש הישיבה זצ"ל, אך בני הישיבה הקדישו כבכל שנה את ליל הפורים בסדר לימוד מיוחד, והפעם תחת השם "הושיבו ישיבה על קברו".

ישיבת מאור התורה

את הת"ת של הישיבה הגדולה הספרדית בראשות הגאון רבי אברהם סאלים בירושלים, ליווה השנה הסלוגן "הקש בסטנדר", לאחר שבשנים עברו היו הולכים לפני פורים ואוספים מדלת לדלת, מה שמכונה "הקש בדלת", הושגה תרומה מיוחדת, באופן הבא: עבור כל בחור הלומד שעה ברציפות בימים שקודם פורים, נותן נדיב הישיבה 20 ש"ח כתרומה לת"ת.

ישיבת בית מתתיהו

בהשראת ספינת ה'טיטאניק' שטבעה לפני 106 שנים, יצרו גבאי הת"ת העתק מושקע ומפואר של הספינה המיתולוגית ששקעה במצולות בהפלגת הבכורה שלה, בעקבות פגיעה בקרחון.

הנמשל ברור: הספינה עצמה מבטאת את המגבית, עם כל המשמעות שבכך, ומנגד הסכנה הטמונה בקרחונים - אלו שמתרשלים במטלות המגבית ומסכנים את שלמותה של הספינה כולה.

ישיבת מאור יצחק (חמד)

מנהלי הת"ת 'הרימו' קמפיין מושקע מאוד מבחינה ויזואלית, שכולל אלמנטים חזותיים מתקדמים. לישיבה הובא תותח אמיתי, כדי לסמן ולרמוז שמי שאוסף "יוצא תותח".

ישיבת רינה של תורה

הישיבה פצחה בקמפיין "איפה אתה חי". חדי עין שמים לב כי האיש והאגדה מוטקה בלוי, הוא להיט בישיבה הממוקמת בכרמיאל.

ישיבת רש"י

מי שהפתיעה בנוף המוזיקלי היא ישיבת רש"י. בני הישיבה בחרו בשיר בסגנון היפ הופ. מעניין יהיה לבדוק הקהל החרדי תרם כראוי, עם סגנון שירה שכזה, הלקוח מהמחוזות האפרו אמריקניים.

ישיבת יסודות

הפתעה נוספת בעולם הסינגלים - ישיבת יסודות, שבחרה בזמר הטרי ממודיעין עילית אריה קרלינסקי (המרומם), אליו ציוותו את ה"בס קול" של המגזר חיים שלמה מייאס ואת אלי פרידמן, יחד עם אבי בלומנטל, בדו שיח מעניין המזכיר את שירו של אלי פרידמן "לטעום מהאור".

לסיכום, ניתן לומר כי הפלטפורמה הטכנולוגית מאפשרת היום יותר מאי פעם. כבר לא צריך לשכור מקלצקין את טנדר ההגברה שלו, וכל ילד עם ערכת קריוקי הנרכשת ב-400 שקלים יכול להפוך לדי ג'יי לכמה דקות, עד שהבטרייה נגמרת או שהרמקול נשרף, הראשון מביניהם.

במצב זה, אחרי שהפלטפורמה מוכנה, יוצקים לתוכה בחורי הישיבה וראשי הת"תים תוכן משלהם, ומחברים שירים המושמעים בעוז בריכוזים החרדים בימים שלפני הפורים ובחג עצמו, במטרה לקושש מעות עבור צרכיהם.

פורים של יצירתיות גם לכם.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר