הקרע ברבנות הראשית

עיקרי המחלוקת: מינוי ראב"דים ושליחת דייני גיור לחו"ל

המאבק בין הרבנים הראשיים לישראל לא מתמקד רק במינוי מנכ"ל לבתי הדין, כך נודע ל'כיכר השבת' • בין נושאי המחלוקת: מינוי ראב"דים, שליחת דיינים מגיירים לחו"ל ומינוי ראשי ועדות בחירות (חדשות)

ישי כהן | כיכר השבת |
הגר"י יוסף והגר"ד לאו (צילום: מרים אלסטר / Flash90.)

חשיפה: המאבק ברבנות הראשית בין הרב הספרדי לרב האשכנזי הפך זה מכבר לנושא השיחה במסדרונות הרבנות ובתי הדין ברחבי הארץ, אך בזמן שכולם עסוקים במינוי מנכ"ל בתי הדין - רגע לפני כניסת הגאון רבי דוד לאו לתפקיד נשיא בית הדין הגדול, נראה כי נושאים נוספים הביאו למאבק הפנימי: מינוי ראב"דים ברחבי הארץ, שליחת דיינים מגיירים לחו"ל ומינוי ראשי ועדות בחירות לרבנויות הערים, כך נודע ל"כיכר השבת".

לפני מספר שנים, ימים ספורים לאחר בחירת הרבנים הראשיים הראשל"צ הגאון רבי יצחק יוסף והגאון רבי דוד לאו, התקיימו מספר פגישות בין לשכות הרבנים לבין ראשי המפלגות החרדיות וזאת בכדי למנוע מחלוקות בעתיד. באותן פגישות סוכם כי תהיה חלוקה שוויונית בין לשכות הרבנים בכל הקשור למינויים ותפקידים ברבנות הראשית ובבתי הדין.

אך בפועל - בלשכת הרב הראשי האשכנזי - טוענים כי ההפך הוא זה שקרה, גם במינוי ראשי אבות בתי דין ברחבי הארץ, גם במינוי מנכ"ל, גם בשליחת דיינים מגיירים לחו"ל וכן במינוי ראשי ועדות הבחירות לרבני הערים, נושא שבין היתר עלה בפגישת הרב הראשי ויו"ר 'דגל התורה' ח"כ משה גפני במעונו של מרן שר התורה הגאון רבי חיים קנייבסקי.

הרב עודכן על מינוי המנכ"ל דרך התקשורת

"נוצר מצב", אומר בכיר בלשכת הגר"ד לאו ל'כיכר השבת', "שלשכת הרב הספרדי עושה ככל שעולה על רוחה ברבנות, ממנים מנכ"ל אחרי מנכ"ל ופשוט לא מתייעצים". לדבריו, "על מינוי מנכ"ל בתין הדין הרב דוד מלכא, כן - המנכ"ל שאמור לעבוד בחמש שנים הקרובות עם הרב לאו, הרב בעצמו לא ידע, הוא שמע על כך דרך התקשורת, זה נראה לך הגיוני?".

לדבריו: "אנחנו עובדים בשיתוף פעולה מלא מול הלשכה של הרב הספרדי, לפני כל ישיבת מועצת רבנות אנחנו יושבים ופוגשים אותם ומעדכנים, שומעים את דעתם. במקרה שלהם זה הפוך. גם על מנכ"ל הרבנות, שצריך להיבחר על ידי שני הרבנים הראשיים לא התייחסו לדעתו של הרב האשכנזי, זה אבסורד".

הגר"ד לאו שמע על המינוי דרך התקשורת. הרב דוד מלכא (פלאש 90)

על מינוי מנכ"ל בתי הדין, מספר הגורם כי "היה את הרב שמעון יעקבי, מה היה רע בו? הבית היהודי הסכימו למינוי קבוע שלו, כמובן שגם הרב לאו, אבל ברגע אחד הכל השתנה, קבעו עובדה, החתימו את השר אזולאי וסיימו את הסיפור. וכן, אני אומר בוודאות, הייתה התחייבות של לשכת הרב הספרדי שלא יהיה מינוי של מנכ"ל בתי הדין ללא ידיעה שלנו, אבל התחייבות לחוד ועובדות לחוד, כאמור, בסוף הרב שמע על כך דרך התקשורת".

מינוי תפקיד ראב"ד

כשבודקים את הנתונים נראה כי אכן ראשי אבות בתי הדין ברחבי הארץ הינם בני עדות המזרח. תל אביב - הדיין הגאון רבי זבדיה כהן. פתח תקווה - הדיין הגאון רבי בנימין אטיאס. באר שבע - הדיין הגאון רבי יהודה דרעי. ירושלים - הדיין הגאון רבי אליהו אברג'ל. חיפה - הדיין הגאון רבי אברהם שלוש.

בלשכת הרב הראשי הספרדי מסבירים כי הרבנים דרעי ואטיאס מכהנים כרבני העיר ולכן הם אלו שנבחרו לתפקיד ובחיפה מדובר בראב"ד שנכנס לנעלי אביו זצ"ל שהלך לעולמו.

הראב"דים הספרדים לצד הראשל"צ (צילומים: כיכר השבת ופלאש 90)

יתרה מזו, במסדרונות בתי הדין יש מי שטוען כי יש גורמים המנסים לקדם את בחירת הדיינים בוועדה בכדי שיוכלו למנות דיינים נוספים לבית הדין בנתניה, כך שיהיו שלושה הרכבים ואז למנות את הרב רפאל בן שמעון לתפקיד ראב"ד.

מינוי דייניי גיור בחו"ל

נושא נוסף במחלוקת הוא מינוי דייני גיור. בכדי למנוע בעיות של גיורים לא הלכתיים, נשלחים דיינים מארץ ישראל לחו"ל לבצע את הגיורים מטעם בית הדין הרבני והרבנות הראשית והם אלו שמבצעים את הגיורים ומפקחים עליהם.

אך לדברי גורמים בלשכת הרב הראשי האשכנזי, כחמש שנים מאז כניסתם לתפקיד, כל המינויים נעשו רק דרך לשכת הרב הראשי הספרדי, ללא התייעצות וללא אפשרות לשלוח דיינים מטעמם.

יצוין כי בקדנציה הקודמת ברבנות, היו שולחים דיין מכל לשכת רב ראשי, אך לאחרונה הנושא שונה.

מינוי ראשי ועדות בחירות

כמו כן, בכל עיר בה בוחרים רב ראשי חדש, ממונה רב בכיר לעמוד בראשות הוועדה לבחירת הרב. אך עד כה, כל הרבנים שמונו לתפקיד ראשי הוועדות הגיעו מטעם לשכת הרב הראשי הספרדי.

יתרה מזו, ל"כיכר השבת" נודע כי מספר פעמים שיגרו מלשכת הרב הראשי הגר"ד לאו מכתב בו מבקשים למנות רבנים לתפקיד הנחשק, אך נדחו מסיבות כאלו ואחרות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר