בדרך ללימודים

תחושת שליחות: "להוציא מהנדס בן תורה בעם ישראל"

לקראת עיצומה של עונת ההרשמה ללימודים, יצאנו למרכז האקדמי לב שעבר מהפכה רצינית עם אלפי סטודנטים מהמגזר החרדי. איך מצליחים לגשר על הפערים האקדמאיים ולהצליח גם בהייטק? ראיון עם אלי שלמן, סמנכ"ל וראש מינהל הסטודנטים במרכז האקדמי לב (לימודים, שיווקי)

המרכז האקדמי לב. (צילום: יחצ)

המרכז האקדמי לב, או בשמו הקודם "מכון לב", הטכניון לדתיים, כבר קיים כמעט 50 שנה, אחד המוסדות האקדמאיים הוותיקים בישראל וכיום השני בגודלו בירושלים אחרי האוניברסיטה העברית.

מי שהקים אותו היה פרופ' זאב לב, שהיה בקשר הדוק עם גדולי התורה בדורות הקודמים מתוך שאיפה לחבר את עולם הטכנולוגיה להלכה. אם בעבר המרכז האקדמי לב היה שם דבר רק בציונות הדתית, היום כבר ברור שהמגזר החרדי לומד בו באלפיו.

הקשר ההדוק למגזר החרדי בא לידי ביטוי לא רק בשני הרקטורים הקודמים חובשי כיפה שחורה (הפרופסורים פרידמן ושטיינר) אלא גם בחלק גדול מהצוות וכמובן הסטודנטים: 40% מהלומדים במרכז האקדמי לב הינם מהמגזר. במרכז האקדמי לב ישנם קמפוסים נפרדים למגזר ובהנהלה נפרדת כמו: קמפוס לוסטיג ומכללת מבחר לבנות, ומכון טל הידוע, וכמובן קמפוס לב - הקמפוס המרכזי והגדול לגברים בלבד בשכונת גבעת מרדכי בירושלים.

כך נוצר מגוון ייחודי בירושלים ובמרכז הארץ שמתאים לכל סטודנט חרדי שחשקה נפשו בתואר ראשון במקום דתי.

מתלבטים מה ללמוד? יום פתוח במרכז האקדמי לב | 26.4.18 | לפרטים לחץ כאן >>

כל מה שרציתם לדעת על תואר ראשון ואיך מתקבלים, ומה עושה מי שאין לו בגרות:

אלי שלמן בראיון לכיכר השבת ביום הפתוח. צילום: כיכר השבת

***

מה מגדיר את המרכז האקדמי לב כמקום המותאם למגזר החרדי? "ראשית אנחנו מוסד אקדמאי דתי וכך יוצא שהסטודנטים שלומדים בו הינם דתיים או חרדים. ההפרדה המגדרית היא ברורה מאליה והלימודים נעשים בקמפוסים נפרדים. כחלק מהתקנון של המרכז האקדמי לב, המרצים מחוייבים להיות שומרי תורה ומצוות, וישנו כמובן בית המדרש ולימודי קודש שהינם חלק מתכנית הלימודים".

גם סטודנטים מהמגזר החרדי מחוייבים בלימודי קודש? "אם הסטודנט למד כמה שנים בישיבה, אנחנו מקבלים את האפשרות ללימודים אקדמאיים בלבד".

כיצד מגשרים על הפערים בלי תעודת בגרות או פסיכמוטרי, או ידע מתמטי לא גבוה כדי להצליח בלימודים ובמיוחד במקצועות היראליים כמו הנדסה ומחשבים וכדומה? "הרמה במרכז האקדמי לב הינה גבוהה ותלויה בציוני בגרות ופסיכומטרי וישנם תנאי קבלה וראיון אישי לכל תחום לימודים. אולם, עבור אלו שלא עומדים בתנאי הקבלה ישנה מכינת לימודים במשך שנה שההרשמה אליה בעיצומה, שבסופה, על סמך הציונים, ניתן להתקבל למרכז האקדמי לב".

בחינות הסיום הינן תעודות בגרות או בחינות שלכם? "הבחינות בסוף המכינה להתקבלות למרכז הינן שלנו ותלויות בחומר שנלמד במהלך השנה. המכינה מתחילה 3 חודשים לפני החגים, ולאחריהם עוד תשעה חודשים".

האם מי שאין לו ידע בכלל יכול לצלוח את המכינה? זה אפשרי? "המכינה של המרכז האקדמי לב הינה ייעודית לחומר הנלמד וממוקדת, וכן, בסופה גם מי שאין לו ידע בכלל מסיים עם רמה גבוהה של 4-5 יחידות לימוד במתמטיקה ואנגלית, וגם בפיזיקה (בהתאם למה שברצונו ללמוד). נכון, יש נשירה לא מעטה במכינה אבל מי שיש לו כוח רצון והתמדה עובר אותה, וישנם רבים מאוד שהגיעו בלי שום ידע, אפילו ששפתם רק יידיש, וסיימו בהצלחה רבה את המכינה והיום הם בוגרים מצטיינים שלנו".

אם כבר נשירה, ישנם כאלו שמתייאשים ולא ממשיכים? "מקובל שמי שמסיים שנה א' ולא נשר, כבר מתמיד ונשאר עד הסוף. חשוב לציין שהלימודים עצמם אינם קלים, ושצריך להתרגיל להתמדה אקדמאית. מי שהיה בישיבה ונחשב 'מתמיד' ולמד מהבוקר עד הערב, אין זה אומר בהכרח שיצליח להתמיד בלימודים אקדמאיים, והרגלי הלימוד שלהם הם שונים. הלימודים במרכז האקדמי לב מתחילים מהצהריים עד הערב, ולמרות שמבחינת שעות הזמן קצר יותר מיום שלם בישיבה, אבל עדיין ההתמדה והרגלי הלימוד הם שונים. יש לנו דרכים רבות לסייע ויחס אישי, ומי שבאמת מגיע עם כוח רצון - אנחנו נהיה שם בשבילו".

בנושא אחר, לימודי הייטק והנדסה מכירים שיש אצלכם. מה עוד ניתן ללמוד? "לפני כמעט 20 שנה נפתח אצלנו תחום ראיית חשבון ומנהל עסקים שהוא מוצלח ביותר. במבחנים לללשכת רואי החשבון שמתקיימות בסוף התואר, אנחנו מקום שני בארץ מבחינת אחוז העוברים. הסיבה לכך כי הרמה אצלנו היא מאוד גבוהה ואיכותית. כך גם בפקולטה לבריאות שנפתחה לפני מעל 10 שנים למקצועות הסיעוד והביואינפורמטיקה. השנה לראשונה מדד משרד הבריאות 24 בתי ספר לבריאות ברחבי הארץ, והמרכז האקדמי לב היה היחידי עם ציון 100 מושלם. ברחבי הקמפוסים אצלנו, כמו מבחר ושערי צדק ועוד, ניתן ללמוד סיעוד, אבל זה לא רק מקצוע לנשים. יש לנו נגיד כיתת בחורים מ'הצלה', כיתה טובה מאוד ואיכותית".

ומה עם השמה? איך בת'כלס אח"כ מוצאים עבודה? "כמובן שיש לנו מדור השמה וקשרים בתעשייה אבל מעבר לכך חשוב לציין שהביקוש הגבוה למקצועות שהמרכז האקדמי לב מלמד, והרמה הידועה שלו בתכני הלימוד, פשוט מביאים לאחוזי השמה מאוד גבוהים. למשל במקצועות ההייטק, כמעט 93% אחוזי השמה, גם על ידי בוגרים שמבקשים סטודנטים שלנו. בסיעוד ברור שהביקוש הוא גבוה בכלל במקצוע הנ"ל, וגם בשוק ראיית החשבון שהיה מוצף בעבר ניתן לראות התאוששות וביקוש מחודש לעובדים".

ומה עם שכר לימוד? גבוה כמו במכללה? "המרכז האקדמי לב אינו מתוקצב מהמדינה, אבל שכר הלימוד אצלנו הוא כמו אוניברסטאי. פרט לכך יש לנו מערך מלגות רחב ומגוון, גם דרך משרד החינוך, קרן טורונטו ועוד, שמקדמים לימודים במגזר החרדי. למשל לדוגמא, יש לנו סטודנט שלומד בבית המדרש אצלנו ומקבל מלגה של 20,000 ש"ח לשנה. שהיא כמעט כפולה משכר הלימוד עצמו. נכון, זה לא כמו תחליף לעבודה ומשכורת מסודרת, אבל זה בהחלט משלם על שכר הלימוד ועוד כמה אלפים לקיום".

מכמה מאות סטודנטים בשנה לאלפים רבים. המרכז האקדמי לב. צילום: יחצ

שלמן מכהן כבר 20 שנה כראש מנהל הסטודנטים במרכז האקדמי לב וההתפתחות בשנים הללו היא חסרת תקדים: מכמה מאות סטודנטים בשנה לאלפים רבים, עד למוסד האקדמאי השני בגודלו בירושלים. פיתוח התכוניות, מערך מלגות מרשים, קידום תחום המעונות עבור לומדים מחוץ לעיר שמכילים מאות מיטות, וניהול של עשרות עובדים במינהל הסטודנטים להבאת יחס אישי לכל סטודנט וסטודנט.

ובעיקר, שלמן רואה בכך תחושת שליחות: "יש ערך גדול מאוד להוציא מהנדס בן תורה בעם ישראל. ההשפעה של הבוגרים ניכרת במשק והחשיבות לכך היא גדולה לא רק בעולם ההלכה והטכנולוגיה, אלא בכלל ביחס לעולם התורה גם בעולם ההייטק. הבוגרים שלנו הם אידאליסטים, שרוצים לקחת חלק בפיתוח עם ישראל וארץ ישראל, ויש בכך גאווה גדולה".

מתלבטים מה ללמוד? יום פתוח במרכז האקדמי לב | 26.4.18 | לפרטים לחץ כאן >>

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר