האם נער שנשר יכול להפוך לגדול הדור?

אם תהית, איך להביא נער לצמיחה יהודית למרות הקשיים והאתגרים הלא פשוטים שעומדים בפניו. המאמר כאן, מגיש זווית שונה את הדרך להצלחה בעולם החינוך (יהדות, אקטואלי)

הרב יאיר נחום | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

אין זה סוד – אוכל מרגיע את הנפש! היום נפוץ לעשות מבחן עם סוכריה מתוקה לטובת מקסימום הצלחה. גם בבתי מדרש יש כאלה זקוקים לכוס תה כדי להגיע למקסימום הבנה בדף התלמוד! ברור שאף אחד לא יוותר על כוס תה, כדי להיות דומה לאלה שאינם זקוקים לכוס תה - כי דף התלמוד זה הכוס תה שלהם.

הכל מסכימים עם השיטה, כדי לצמוח צריך סוכרייה- וכל גיל והסוכרייה שלו! אך מה הסוכרייה הנכונה לתת מענה רגשי שתביא את הילד לצמיחה – זו העובדא הבאה, רק לשם שינוי 'הסוכרייה' כאן זה ה'פלאפון':

*

בחור שנשר מהישיבה, רכש פלאפון פשוט עם הודעות בלבד, שגדולי הדור אסרו אותו. ביום בהיר השתתף בהרצאה סוחפת ששברו שם פלאפונים. ובהשראת ניפוץ הפלאפונים הגיע לשיעור של נושרים, עם רב אחר, ורצה לשבור את המכשיר לעיני החברים, והרב הורה לו שלא לשבור את הפלאפון! והוסיף ואמר, ההוראה הזו נכונה לך בלבד – כי אני מכיר אותך היטב!

אך כל זה עד שהגיע לבית. שם עודדו אותו הוריו לשבור את הפלאפון, עם פרס כספי יותר ממחיר הפלאפון ששבר. אחרי יומיים- הוכח שהרב הכיר היטב את הנפש של הנער. ההתלהבות של הבחור שקעה, והיצרים חזרו בעוצמה, ורכש פלפון חכם מתקדם, שמגיש את כל העולם היצרי לתוך כף ידו – מיותר לציין שהפלאפון חכם, היה חכם יותר ממנו – עם נפילה רוחנית נוראית! מה לעשות, הסוכרייה שהייתה יכולה להשהות את הנפילה נופצה.

*

אך אל יאוש, גם ריש לקיש היה נער נושר שהפך לאחד מגדולי ישראל [עירובין סה: תוד"ה ריש] ואודות לגדול הדור ר' יוחנן, שהבין את צורכו של ריש לקיש באשה נאה, עשה איתו עסק: 'אתה חוזר בתשובה, ותקבל את אחותי שהיא נאה – כלבבך' ריש לקיש נענה, העסקה בוצעה, וצמח ריש לקיש להיות מגדולי האמוראים.

מדהים, אין אדם לא טוב, יש אדם שלא טוב לו! כולם רוצים להצליח- לכן הדאגה שיהיה לכולם טוב, במבחנים מכניסים מיני מתיקה, ובבתי המדרש כוסות תה. וריש לקיש מקבל אשה כלבבו – מה שמעורר לחשיבה, אולי מאחורי הנער שנשר יש זעקה נסתרת- אני רוצה להיות במקסימום צמיחה – כי כולנו רוצים להצליח!

ואכן, כולנו קשובים לזעקה. אך אולי צריך להיות קשובים יותר לחלק הנסתר, מהיכן מגיעה הזעקה!? נקודה למחשבה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר