ערב אמנות ואמונה: האמנות החרדית מתעוררת

לצד סדרת יצירות של אמנים חרדים, התכנסו מאות אורחים לערב של 'אמנות ואמונה' – הצדעה לאמנים חרדים: "האמנות החרדית מלאה, מגוונת ויש בה זוויות אמנותיות ורוחניות ייחודיות מעולם התוכן היהודי", אומרת עו"ד עומר ינקלביץ, מנכ"לית ומייסדת קרן 'רק התחלנו'(תרבות, שיווקי)

ערב אמנות ואמונה. (צילום: יחצ)

"הביטו ביצירת האמנות היקרה הזו שאני מחזיקה בידי", פתחה עו"ד עומר ינקלביץ, מנכ"לית קרן 'רק התחלנו' את דבריה, "תדמיינו מיהו היוצר שלה, מן הסתם אתם חושבים מישהו מעין הוד או כפר אמנים אחר. אז זהו, שהיוצר שלה הוא רב חסידי מצפת".

הניגוד הלכאורי הזה, הוא הסיפור כולו על רגל אחת. סיפורו של הערב הייחודי הזה, שנערך תחת כיפת השמים בחוות החאן הקסומה בבעלותו של איש העסקים שלומי מייקלס, שבין שביליו ובסמוך לחוות סוסיו הוצבו מאות יצירות אמנות, כשברקע מנעים בקולו הזמר והיוצר עמיר בניון שהופיע בהתנדבות באירוע, ובנוכחות אח"מים רבים, הוא למעשה סיפורו של מיזם האמנות החרדית 'אמנות ואמונה' מבית קרן 'רק התחלנו'.

"האמנות החרדית מלאה, מגוונת, ויש בה המון זוויות אמנותיות ורוחניות ייחודיות", אומרת עו"ד עומר ינקלביץ, מנכ"לית ומייסדת קרן 'רק התחלנו'. "אמנות היא שפת נפש וכלי ביטוי של הנשמה, אמנות היא גם דרך לעבודת הבורא ודרך לפתח שיח מעצים וערכי. ולכן, בין יתר פעולות הקרן - שמתי לי למטרה לקדם את האמנות החרדית".

פעם בשנה עורך הארגון ערב מכירה פומבית של יצירות, שהכנסותיו מיועדות לתרומה לקהילה. אבל הערב הזה הוא קודם כל הכרזה, כי ישנם אמנים ואמנות חרדית, מרתקים, איכותיים, כאלו שיוצרים אמנות איכותית, ואלמלא 'אמנות ואמונה' לא היו זוכים להיחשף ולקבל במה ראויה.

מי שמשמשת כראש החטיבה לאמנות חזותית במיזם אמנות ואמונה היא נורית סירקיס-בנק, אישה חרדית, המשמשת כאוצרת וחוקרת אמנות יהודית עכשווית, ולדבריה, היצירות באירוע כוללות "מנעד רחב של יצירות מרחבי הארץ, חלקם אמנים בראשית דרכם, לצד אמנים ותיקים. יצירות במדיות ובסגנונות מגוונים, החל מציורים ריאליסטיים, דרך צילומים, ציור מופשט, ועד ליצירות רדי-מייד, עיבודי מחשב ועוד. כל יצירה מביעה את פרשנות האמן בדרכו ובשפתו, השואבת את השראתה מעולם התוכן היהודי".

בין המשתתפים היו מספר שגרירים, שופטים, וגם הרמטכ"ל לשעבר, רא"ל במיל' בני גנץ שאף נשא דברים, כשהוא מביע את הערכתו למיזם ומציין את "הייחודיות באמנות - בה כל אחד יכול לתת פרשנות משלו, וכל הפרשנויות יהיו נכונות. לכן זהו כלי שיכול לבחור ולגשר בין הציבורים השונים".

שיחה עם האמנים הרבים שהגיעו מגלה, כי בניגוד לתדמית, הרי שהאמנות של האמנים המאמינים אינה ממוקדת רק ביודאיקה למשל, אלא קיימת בכל צורות האמנות הקיימות. "הכמיהה ליצור, להביע באמצעות האמנות, הכישרון, הלב – כל אלו קיימים ורק מצפים להזדמנות ועזרה לפרוץ החוצה".

אחת היצירות הבולטות שהוצגו בתערוכה, הינה של האמן יואל תורג'מן, המתמחה במדיה דיגיטאלית חדשנית, במסגרתה יצר מאה שכבות של גלזורות, חלקן במחשב וחלקן במכחול על בד, השילוב הוא יצירה רבת מימדים ועמוקה, במבט ראשון היא נראית מופשטת לחלוטין, אולם במבט מעמיק יותר, ניתן לראות בה דמויות רבות של אדם, עץ ואור.

יצירה נוספת בולטת שזכתה לתהודה עולמית, היא תמונתו של האמן עזרא לנדאו, הנקראת "כתף אל כתף", בה מונצחים חייל לבוש מדים ותלמיד ישיבה חסידי נשענים ישנים זה על זה, בליל ט' באב ברחבת הכותל המערבי.

עוד יצירה ייחודית שהוצגה - מכונה "רואים את הקולות", פרי יצירתו של האמן אברהם לוונטל, שיצר תמונה העשויה על בסיס הקלטה ממוחשבת של קולות השופר.

בנוסף, הוצאו באירוע יצירותיו של האמן והצייר מוטה ברים, יהודי חסידי מביתר עילית, שיצירותיו מוצגות במוזיאון ישראל. וכן תערוכתה של האמנית רייצ'ל וייצמן "מקודשת", המביאה ציורים דרמטיים בשחור לבן, של חתן וכלה חסידיים.

גם משתתפי האירוע היו מסתבר חלק מיצירת אמנות. המשתתפים תועדו במצלמתו של האמן עזרא לנדאו, שהתמקד בצילומי אמנות ייחודיים, "מבטים שמבטאים ללא צורך במילים, את החיבור האנושי, הייחודי והנפלא שלנו. מצילומים אלו הוא מרכיב מיצג אמנותי המספר את סיפורו של הפסיפס האנושי בחברה הייחודית שלנו. את היופי שבשוני והעוצמה והכח שבאחדות".

עו"ד עומר ינקלביץ מנכ"לית הקרן מספרת, כי מטרת פעילותה הינה "להוות פלטפורמה למיזמים חברתיים בפריפריה החברתית בדגש על הציבור החרדי. הקרן משמשת "חממה" למיזמים חברתיים אלו ומסייעת להם בהליך ההקמה והקיימות באמצעות כלים מגוונים, תוך הענקת תמיכה, ייעוץ והכוונה.

"אנו מסייעים לפתח ערכי מנהיגות ותרומה לקהילה; לעודד פיתוח מקצועי ועזרה בתעסוקה; לקדם חוסן חברתי וצמצום פערים בחברה; וליצור שפה משותפת ושיח בין-מגזרי, כל זאת תוך שמירה על ערכי החברה החרדית וייחודיותה, ומבלי לנסות לשנותה".

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית