כיצד חוזרים מהחופש הגדול אל תוך השגרה

אחרי חודשיים בהם הילדים הלכו לישון מאוחר, התעוררו לארוחת הצהריים וימים רבים נהנו מחוסר השגרה שהחופש מאפשר, קבלו מדריך כיצד להחזירם לשגרה הברוכה (חינוך)

הרב אבי אביטן | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

החופש עוד רגע נגמר וחוזרים לשגרה, השגרה שכל-כך מוכרת לנו. החזרה לשגרה איננה מוטלת בספק והיא חייבת לקרות, השאלה איך.

אחרי חודשיים בהם הילדים הלכו לישון מאוחר, התעוררו לארוחת הצהריים וימים רבים נהנו מחוסר השגרה שהחופש מאפשר, האתגר הופך להיות לא קטן ודברים טריוויאליים כמו קימה מוקדמת, שינה בזמן ואפילו אכילת ארוחת בוקר (זה מורכב כשארוחת הצהריים נפגשה לנו בחופש עם הבוקר) הופכים למאתגרים ולא פשוטים.

אמנם מצד אחד השגרה חשובה מאוד, אך מצד שני היא קשה ודורשת. אז איך בעצם עושים את זה? איך חוזרים לשגרה בצורה הכי בטוחה שיש?

לפניכם המדריך הנכון לחזרה בטוחה וטובה לשגרה.

ראשית כל, כבר עכשיו, חשוב להבין שחזרה לשגרה היא תהליך ועל כן יש להתחיל אותה כשבועיים לפני סיום החופש. להתחיל מדברים קטנים יחסית ולאט לאט להרחיב את היריעה, עד שלמעשה בסופ"ש (החל מחמישי) שלפני החזרה ללימודים, ההתנהלות תהיה כפי שקורה במהלך שנת הלימודים, עם אותם סטנדרטים.

כדי לא "להרוס" לילדים את חוויית החופשה ואת ימיה האחרונים, רצוי להתחיל בזה שילכו לישון בשעה סבירה (לא חייבים מוקדם כפי שמצפים מהם בימי בית הספר, אך גם לא באמצע הלילה) וכך גם שיקומו מוקדם יותר. ניתן "לתרץ" את הקימה המוקדמת בפעילויות משפחתיות או אפילו עזרה להורים בשטיפת הרכב, סידור הבית או בישול משוטף. העיקר שהילד יקום- ולא באמצע היום.

בנוסף, נארגן את הארוחות בצורה יותר מסודרת: ארוחת בוקר מזינה ומלאה בתחילת הבוקר, ארוחת עשר המורכבת מכריך או פרי (מה שהילד רגיל אליו בלימודים), לאחר מכן ארוחת צהריים וכך הלאה.

רצוי ואף חובה לקיים שיחות עם הילדים על כך שבתקופת החופש שעון הזמן שלנו קצת השתגע ולכן מה שהיה בחופש נשאר בחופש. חשוב להסביר על תהליך החזרה ההדרגתי ורצוי להלהיב את הילד לחזרה לבית הספר. ניתן להתכונן יחד לחזרה ללימודים וללכת עם הילד לקנות ספרים, מחברות וציוד, ואם יש משימות או שיעורי בית שניתנו לחופש, אז לבצע אותן יחד עם הילד.

חשוב להעביר לילד את המסר, שבחזרה לשגרה יש משהו מבורך ושניתן להתחיל, עם שנת הלימודים, דף חדש ולא משנה מה היה בשנה שעברה, בשנה הזו הכל נשכח ומתחילים חלק. כדאי לשאול את הילד "מה היית רוצה להשיג השנה, במה היית רוצה להתקדם" ובכך להחדיר מוטיבציה. לדבר על הצלחות ועל כך שלא משנה מה היה בעבר עכשיו זה זמן חדש שטמון בו המון הצלחות.

בנוסף, כדאי לשים זרקור ולהזכיר את הילדים להם היו קשיים במסגרות הלימודים בשנה שעברה- בין אם אלו הפרעות קשב וריכוז, קשיים חברתיים או קשיים לימודיים. גם ילדים אלו יחזרו לשגרה בתהליך ועל פי העקרונות שלעיל, רק עם הרבה יותר סבלנות, אמפתיה ואורך רוח. חשוב להבין שהרתיעה של הילד מחזרה לבית הספר אינה נובעת מאנטי, אלא מחוויות שעבר וגורמים לו לתסכול וחשש. ניתן ורצוי להפגיש את הילד עם צוות בית הספר עוד לפני היום הראשון ללימודים ממקום מרגיע דווקא, לא מלחיץ. שיכיר את הנפשות הפועלות ואולי גם יספר קצת על עצמו ועל החופש ובעזרת כך הצוות ילמד עליו ויבין מה כדאי לעשות ע"מ לסייע לילד לצלוח את שנת הלימודים.

חזרה מבורכת לשגרה.

הכותב הוא מנהל בית הספר נעלה- תיכון טכנולוגי בביתר עלית

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר