חנינה מנשיא המדינה – איך זה עובד ובאילו מקרים?

לאחר הכרעת בית המשפט, לא אחת מתקבלת החלטה לערער על החלטתו. עם זאת, לעתים מחליטים עורכי הדין המטפלים בתיק הרלוונטי כי אין באמת טעם לערער, מה חשוב לדעת (משפט, שיווקי)

kikar.co.il בשיתוף BuyPost | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: pixabay)

ההחלטה שלא לערער היא המון פעמים תוצר של הבנה כי מוצו כלל האפשרויות, מלבד אפשרות אחת: בקשת חנינה מנשיא המדינה. החנינה הניתנת לאדם מבוססת על הרצון לאפשר לאדם לשקם את חייו, ועל כן החנינה באה לידי ביטוי באופנים הבאים:

קיצור של עונש, קיצור של התקופה בה נאסר על אדם לנהוג, הפחתה של קנסות כספיים, הפחתת קנסות תעבורה, שינוי תקופת המאסר בגין עונש של מאסר עולם והחנינה המוכרת ביותר היא החנינה בדבר המחיקה של רישומו הפלילי של אדם, טרם תקופת ההתיישנות שמוחקת את הרישום אוטומטית.

נשיא המדינה המכהן, בעל הסמכות להקל בעונשם של עבריינים מורשים, או לחילופין להמיר את עונשם הכבד לעונשים מעט קלים יותר. ייעוץ וליווי של עורך דין מעלים את הסיכוי לקבלת החנינה בצורה משמעותית. ההחלטה המתקבלת בסופו של דבר מבוססת על מספר פרמטרים: מהם התנאים שבגללם בוצעה העבירה, חומרת העבירה, האם מדובר על עבירה ראשונה, מה הסיכוי של האדם להשתקם בעקבות ההקלה בעונש, כמה זמן חלף מאז ביצוע העבירה וכן הלאה.

החנינות הניתנות על ידי נשיא המדינה

כל בקשה המגיעה אל נשיא המדינה מטופלת בקפידה. בהתאם לסוג העבירה ולעברו של הנאשם, מתקבלת ההחלטה איזו חנינה לתת לו, אם בכלל. ישנם שלושה סוגים של חנינות: החנינה המלאה, הקלה בעונש או מחיקה של הרישום הפלילי.

החנינה המלאה היא זו הנדירה ביותר, והיא ניתנת במקרים חריגים בלבד. חנינה זו מוחקת כל תיעוד לרישום הפלילי של הנאשם, כאשר הוא גם לא צריך לשאת בעונש. ההקלה בעונש מגיעה בדמות קיצור של עונשי מאסר לדוגמא, או לחילופין המרת עונש המאסר בעונש קל יותר כדוגמת קנס או עבודות שירות. החנינה השלישית – מחיקת הרישום הפלילי, היא אחת החנינות השכיחות ביותר, זאת מאחר ואנשים המחזיקים ברישום הפלילי צריכים להמתין שנים רבות עד למחיקת הרישום האוטומטי עם תקופת ההתיישנות, כך שהפנייה אל הנשיא היא נקודת אור בדרך לפתיחת דף חדש בחייהם של אלו המחזיקים ברישום.

הגשת הבקשה אל הנשיא – מה היא צריכה לכלול?

בכדי לדייק את הבקשה ולמנף את סיכויי קבלתה, ישנה חשיבות רבה לליווי של עו"ד פלילי. ככל שעורך הדין מנוסה יותר, כך הוא מכיר יותר תקדימים וגם התנסה בבקשות מסוג זה. הבקשה צריכה להיות מפורטת וכתובה בשפה גבוהה ומכובדת, תוך צירוף מסמכים רלוונטים שאמורים לתמוך את הבקשה.

פרטים רלוונטים שיכולים לסייע בקבלת ההחלטה החיובית היא מצבו של הנאשם כיום. אם לדוגמא לוקחים את הדוגמא של מחיקת הרישום הפלילי, הרי שאפשר לציין בבקשה את ההתקדמות שעשה האדם, הרצון שלו להשתלב בעבודה מכובדת, לפרנס את בני משפחתו ולהרגיש חלק בלתי נפרד מהחברה. במקרים בהם מצבו הנפשי והגופני של מבקש הבקשה אינו טוב, יהיה נכון לצרף מסמכים רפואיים שונים, המעידים על מצבו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר