איך מנהלים עסק רווחי - שלושת כללי הברזל

הדרך לנהל עסק כדי שיהיה רווחי הינה דרך שכל בעל עסק צריך ללמוד, במאמר זה נפרט את שלושת כללי הברזל לניהול עסק רווחי (כלכלה נבונה, שיווקי)

kikar.co.il בשיתוף BuyPost | כיכר השבת |
ירון לוי (צילום: יח"צ)

הניסיון רב השנים שלנו בחברת "לוי ייעוץ כלכלי ועסקי" המתמחה במתן שירותי ייעוץ עסקי פיננסי, מראה שאין כמעט עסק שלא יכול לפעול ברווח. יועץ עסקי יכול להביא לרווחיות אפילו עסק המצוי בקשיים ופועל למעשה בהפסד.

העובדות מדברות בעד עצמן: חלק גדול מהעסקים בישראל אינם פועלים ברווחיות טובה, או ברווחיות בכלל, ולא מעטים עומדים בפני סגירה. אז השאלה שעולה מתוך הפער הזה היא איך מנהלים עסק רווחי, ועל כך נענה בשורות הבאות.

כל עסק פועל בשוק בעל מאפיינים ייחודיים וגם יש לו מוצרים, שירותים ודרכי התנהלות משלו. ברור, אם כן, שפעילות ברווח צריכה להיעשות בהתאם למאפיינים המסוימים של העסק, ובדיוק לשם כך יועץ עסקי מלווה אתכם. יחד עם זאת, ניתן גם להצביע על מספר פרמטרים מרכזיים הנכונים לכל עסק באשר הוא, אשר מהווים יסוד ובסיס לניהול עסק רווחי.

1. נוכחות קבועה ותמידית של בעל העסק

ניהול עסק אינו עניין של "שגר ושכח". נכון שבעל עסק צריך גם לדעת להאציל סמכויות ולהגדיר תפקידים לעובדים על פי היכולות, הכישורים, ההתמחות והיקפי המשרה, אבל אין בכך לומר שהוא אינו נוכח בקביעות. לאורך השנים פגשנו לא מעט בעלי עסקים שנוכחותם בעסק הייתה דלה מדי, מה שהוביל לבעיות כמו התנהלות לא תקינה של עובדים ללא פיקוח והכוונה, אי הבנה לגבי המצב הפיננסי, חוסר סדר ובלגן בהתנהלות השוטפת, לקוחות שאינם מקבלים מענה הולם ונוטשים את העסק, חיכוכים מתמידים בין העובדים, וכן הלאה. יש להבין כי לנוכחות של בעל העסק יש משמעות ההולכת הרבה מעבר לסוגיות המקצועיות. הוא נמצא בעסק גם בשביל לתת דוגמא אישית כמי שמשקיע ומעורב, כמי שאכפת לו ממה שקורה, כמי שנותן מוטיבציה ומניע את העובדים, כמי שיודע לתת פתרונות לבעיות הדורשות התערבות מלמעלה, כמי שיודע לתת שירות טוב ללקוח, ועוד. בעל העסק, ולא המנכ"ל או המזכירה או מנהל כזה או אחר, הוא הבורג המרכזי שמחזיק את הספינה הזאת, והוא המצפן שמורה לה לאן לשוט. בלעדי הקברניט הספינה אינה יכולה ליעדים המקצועיים, המכירתיים והפיננסיים שלה. דברים אלו נכונים לגבי כל סוגי העסקים ומכל סדר גודל.

2. תמחור נכון ועדכני

תמחור המוצרים והשירותים הוא המנגנון המרכזי שדרכו העסק מרוויח. מכאן ברור שהמנגנון הזה צריך להיות מכוונן ומדויק מאוד. הבעיה היא שבחלק גדול מהעסקים התמחור אינו נכון ואינו מקצועי, ומבוסס רק על השוואה למתחרים ולמקובל בשוק. אבל בשביל לנהל עסק רווחי חייבים לבצע תמחור נכון המתייחס לא רק אל השוק, אלא אל מכלול עלויות הייצור והתפעול, אל המאפיינים המיוחדים של המוצרים והעסק בכלל, אל המיתוג של העסק, ואל כמה שהבעלים בעצמם רוצים להרוויח. אם זו הפעם הראשונה שאתם נדרשים לתמחור רציני ומקצועי, מדובר במלאכה מורכבת שכדאי מאוד לעשות אותה עם יועץ עסקי. בלעדיו, יכול להיות שתבצעו את הטעויות שעושים מרבית העסקים בישראל, שמתמחרים נמוך מדי ולכן הרווחיות שלהם אינה טובה. הבשורות הטובות הן שתמחור מקצועי נותן לכם בסיס לטווח הארוך, כך שכל מה שתצטרכו לעשות מעתה והלאה הוא לבצע שינויים קטנים בהתאם לשינויים בשוק, בעסק וביעדים. בכל מקרה, ניהול של עסק רווחי מצריך עדכון של התמחור לפחות כל חצי שנה, ואפילו לפני כן במידה ויש שינויים בעלויות הייצור והתפעול שלכם.

3. דוחות פיננסיים שוטפים

ניהול עסק רווחי חייב להיות מעוגן בנתונים פיננסיים מדויקים, ברורים ומובנים. למרבה הצער, זוהי סוגיה שהרבה בעלי עסקים מזניחים אותה, ומסתמכים רק על כמה דוחות שנתיים של רואה החשבון שאינם מציגים תמונה מהימנה או מובנת. מה שצריך הוא דוחות בקרה פיננסיים כלכליים שאתם מקבלים באופן שוטף אחת לחודש. מדובר בדוחות שאתם באמת קוראים אותם, באמת מבינים אותם, ובאמת רלוונטיים למה שקורה עכשיו בעסק ולהתנהלות השוטפת שלו. הדוחות מסייעים לכם לדעת איפה אתם עומדים ולהבין היטב את מצבו של העסק על הכנסותיו הצפויות והתחייבויותיו הצפויות כעת ובעתיד הקרוב. זהו יסוד ובסיס לניהול רווחי של עסק המאפשר לכם לקבל החלטות נכונות ומושכלות לגבי השקעות, מימון, כוח אדם, פרסום ועוד. יועץ עסקי מיומן ובעל השכלה כלכלית אקדמית יכול להסביר לכם אילו דוחות בדיוק דרושים לכם, ואף יסייע לכם להוציא אותם ולהתנהל בצורה חכמה מבחינה פיננסית ותזרימית.

אלו היו 3 יסודות לניהול של עסק רווחי ויש עוד נקודות שחשוב לתת עליהן את הדעת, מומלץ לפנות ליועץ עסקי מומחה להמשך התהליך.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר