חשוב בריבוע: 4 שאלות נפוצות על ביטוח רכב

קניתם רכב חדש? שוקלים להחליף חברה מבטחת? עומדים בפני חידוש ביטוח שנה נוספת? בימינו כמעט כל פוליסה שונה מרעותה, אך יש כמה שאלות חשובות על ביטוח הרכב, שהתשובות להן רלוונטיות לכולנו (צרכנות, שיווקי)

kikar.co.il בשיתוף BuyPost | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

אם יש לכם רכב, יש לכם גם ביטוח רכב. אבל כמות הביטוחים, המבנה שלהם ומאפייני כיסויים שונים יש בכמות שלא ניתן לתאר, ומכאן העניינים יכולים להסתבך. אז במקום לכתוב מגילות וללכת לאיבוד אנו מתמקדים ב-4 השאלות הנפוצות לגבי ביטוח רכב, שהתשובות יכולות לחדש לכם ולהציע טיפים שימושיים. שנתחיל?

  1. האם ניתן לעשות ביטוח רכב ליום אחד?

בבואכם לקבל הצעה לביטוח רכב, הסוכן או האתר בו אתם מבצעים את הפעולה יבקש לדעת אם ברכב ינהג נהג יחיד או מספר נהגים. לשתי האפשרויות האלו יש השפעה על תמחור הפוליסה, כמו גם למאפייני הנהג או הנהגים. ברוב המקרים מדובר באנשים קבועים הנוהגים ברכב, אך מפעם לפעם אנו רוצים או נאלצים להציע את רכבנו לאורח שבא מחו"ל, או חבר שזקוק לרכב למספר ימים. רוב חברות הביטוח אינן מציעות פוליסות שכאלו. עם זאת, חברות מסוימות מציעות במסגרת פוליסה קיימת כיסוי לנהגים נוספים. הכיסוי כרוך בעלות נוספת אך היא יחסית, ומכיוון ואין עליו הגבלת זמן – ניתן לבטל אותו בכל רגע נתון. כך שאפשרות זו יוצרת סוג של ביטוח לפי ימים. שימושי מאד למקרים של נהג צעיר, או מזדמן ברכב.

  1. כיצד מדווחים על מקרה של תאונה?

תאונת דרכים היא בראש ובראשונה חוויה מטלטלת – ומבלבלת. ראשית יש לנסות לשמור על קור רוח מרבי, ולוודא שאין נפגעים. במקרה ובתאונה נגרם נזק אך ורק לרכוש, אין צורך לערב משטרה. למעט מקרים בהם בוצעה עבירת תנועה חמורה או לחלופין אחד המעורבים נמלט – אז יש להזעיק את המשטרה בכל זאת.

הדבר הראשון הנכון לעשות הוא לאסוף את כל פרטי הנהגים המעורבים בתאונה: שם מלא, מספר תעודת זהות, מספר רישיון הנהיגה ופרטי הרכב – מספר רישוי ומספר פוליסת הביטוח. אם יש עדים אספו גם מהם את פרטיהם. נסו לתעד את הסביבה כמה שניתן בעזרת המצלמה בטלפון שלכם. צלמו את הנזקים שנגרמו לרכבכם ולרכבים הנוספים (חשוב מאד, כדי שבמקרה תביעה לא יתווספו נזקים "חדשים"). רשמו את מירב הפרטים שתוכלו על התאונה: זמן האירוע, מיקומו המדויק, סיפור האירוע – מי הגיע מאיפה, האם מישהו ביצע עבירת תנועה, מהם הנזקים וכמה מעורבים. כל פרט חשוב ויכול לשמש אתכם בשלבים הבאים. בזמן החלפת הפרטים בין הנהגים המעורבים הקפידו לראות צילומים של מסמכים כתובים ולא להסתפק במידע שנהג אחר יספק לכם בעל פה. כמו כן, אל תסכימו לחתום על שום מסמך כתוב מצד מאחר ויכול להיות כי במונחים משפטיים הודיתם במשהו שאינכם אשמים בו. לאחר מכן – התקשרו לשירות לחברת הביטוח שלכם ומסרו את הפרטים המלאים שאספתם לנציג שישוחח עמכם.

במקרה שבו חלילה מעורבים נפגעים – התקשרו מיד למשטרה ופעלו בהתאם להנחיות שתקבלו.

  1. מה עדיף, צד ג' או מקיף?

ביטוח חובה, כשמו כן הוא – חובה על כל רכב. בנוסף, כדאי לרכוש ביטוח צד ג', המכסה נזקים לגוף שלישי או ביטוח מקיף, המכסה גם נזקים לרכב שלכם ומכסה גם מקרים של גניבה או השבתה מוחלטת של הרכב. הביטוח המקיף כמובן יקר יותר מתוקף היותו מקיף, אך האם תמיד הוא משתלם יותר? ומה ההבדל בין ביטוח מקיף לביטוח צד ג'? ובכן לפרמטרים כמו שווי הרכב, אופי הנהיגה ורמת הביקוש (למקרה של גניבה) חשובים מאד לבחירת סוג הפוליסה. כעקרון, אם הרכב שלכם יוצר ב-3 השנים האחרונות, או לחלופין מדובר ברכב יקר של כמה עשרות אלפי שקלים, נכון יהיה לבטח אותו בביטוח מקיף. אם מדובר ברכב ישן או פגום – עדיף לחסוך את עלות הביטוח. למרות שאין קו תפר ברור – לעתים ניתן לרכוש ביטוח צד ג' ולשלם עבור תוספים נפרדים כדוגמת מקרי "אבדן גמור", ביטוח גרירה וחילוץ וכדומה.

  1. אילו נזקים אינם נחשבים כתביעה במקרה של הפעלת פוליסה

במקרה שאתם נאלצים להפעיל את הביטוח שלכם בהמשך לתאונה או נזק שנגרם לרכבכם – הפעלה תגרור בדרך כלל השתתפות עצמית והעלאה במחירי הפוליסה בעת חידושה, כמו גם "נקודה רעה" בעבר הביטוחי שלכם (אם היו לכם תביעות ביטוח ב-3 השנים האחרונות רוב חברות הביטוח תסרבנה לבטח אתכם, ואלו שיעשו כן – יבטחו לרוב במחירים גבוהים מאד). לכן חשוב מאד לדעת כי הפעלת הפוליסה כאשר מדובר בנזקים המפעילים שירותים נלווים, כדוגמת שבר שמשות, פנסים או מראות, כמו גם גניבה של רדיו מהרכב או הפעלת שירותי גרירה – לא תחשב לתביעה ומחיר הפוליסה לא יאמיר כתוצאה מכך. במידה ונגרמו לכם נזקים ישירים לרכב כמו נזקי פח, שברים במערכות שונות דוגמת מנוע ותיבת הילוכים – האחריות היא שלכם והפעלת הפוליסה תחשב כתביעה לכל דבר.

סעו בשלום.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר