משחקי ריבית – הריבית בישראל עשויה להשפיע על הכסף שלכם

גם אם אנחנו לא ממש מבינים את המשמעות שלה, הריבית עשויה להשפיע על הכיס שלנו מדי יום. כיצד אפשר להתמודד עם הריבית הנמוכה במשק, ואולי להשיג יותר עם הכסף שלכם? קראו בכתבה הבאה (שיווקי)

kikar.co.il בשיתוף BuyPost | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

הריבית עלתה, הריבית ירדה, הריבית נותרה כשהייתה – כך מספרים לנו בחדשות וגם בבנק שוב ושוב. לפעמים זה נשמע כאילו מישהו הטיל קובייה ויצא מספר כלשהו. אך מהי אותה ריבית ולמה זה אמור לעניין אותנו? לכולנו יש חסכונות כלשהם לפנסיה ואולי גם חסכונות נוספים או השקעות בבורסה. לחלקנו יש גם הלוואות, או מינוס בבנק, או משכנתא על הבית ויתכן שגם הלוואות אחרות שאנחנו עדיין מתאמצים להחזיר. על כל אלה ועל דברים רבים נוספים משפיעה הריבית ולמעשה: היא אחד המספרים החשובים ביותר לכיס שלנו.

מהי הריבית ואיך היא עשויה להשפיע על הכסף שלנו?

מעבר להשפעה ישירה על גובה הריבית שנשלם על הלוואות ועל הריבית שנוכל לקבל על החיסכון שלנו בבנק, הריבית יכולה להשפיע גם על מצב הבורסה ועל היכולת של חברות, ואפילו ממשלות, לגייס כסף במחיר נמוך יותר. אם יש לכם חיסכון לפנסיה, או תיק השקעות שאתם מנהלים בעצמכם או באמצעות חברת ניהול תיקים מקצועית, אתם כנראה משקיעים במניות ואגרות חוב של ממשלות וחברות. סביר שאם החברות היו מציעות לשלם לכם על ההשקעה שלכם החזר נמוך מהריבית שהייתם יכולים לקבל מהבנק, לא הייתה סיבה להשקיע בהם ולקחת על עצמכם את הסיכון שאולי לא יוכלו להחזיר לכם את ההשקעה. לכן, לרוב הן יציעו לכם החזר על ההשקעה שיהיה גבוה מריבית בנק ישראל ומשקלל גם את הסיכון הטמון בהשקעה כזו.

בפשטות, הריבית היא המחיר של הכסף. רגע, מה? כן, כמו כל מוצר אחר, גם לכסף יש מחיר. מי שיש לו הרבה כסף, מוכן להלוות לנו ממנו תמורת מחיר מסוים, ריבית גבוהה או נמוכה יותר. את הריבית הבסיסית במשק קובע הבנק המרכזי של כל מדינה, כמו בנק ישראל במקרה שלנו. ריבית זו היא למעשה ממוצע של הריבית שמשלמים לבנק ישראל כל שאר הבנקים תמורת הזכות ללוות ממנו כסף, ושל הריבית שבה בנק ישראל לווה כסף מהבנקים האחרים. את הריבית בנק ישראל קובע מדי חודש בהתאם למצב המשק, ובניסיון לשמור על אינפלציה נמוכה – כלומר על עליית מחירים מתונה שתאפשר לשמור על ערך הכסף שלנו. עליית המחירים מושפעת מגורמים רבים ובהם מידת התחרות במשק, המצב הפוליטי והביטחוני, ההתפתחויות הטכנולוגיות ועוד.

על בסיס ריבית בנק ישראל נקבעת ריבית הפריים שמשמשת כריבית הבסיסית לחישוב ההחזר החודשי בהלוואות ותכניות חיסכון שונות. גובה הריבית שנשלם בסופו של דבר תלוי בגורמים רבים וגם ביכולת שלנו לנהל משא ומתן עליה. אך בכל הלוואה בה הריבית שנקבעה לנו מחושבת לפי ריבית הפריים, היא בעצם חשופה לשינויים של ריבית בנק ישראל. כלומר כשריבית בנק ישראל תעלה, גם הריבית שנשלם על החזר ההלוואה שלנו תעלה ונצטרך לשלם יותר.

מה עשוי לקרות כשהריבית נמוכה כל כך ומה כדאי לעשות כדי לשמור על הכסף שלנו?

בשנים האחרונות הריבית נמוכה מאוד, ועל אף עליה קטנה לאחרונה, היא עדיין עומדת על 0.25% בלבד. המשמעות היא שעל מרבית תכניות החיסכון בבנקים לא תוכלו לקבל ריבית משמעותית כל עוד הריבית נמוכה כל כך ולראייה הריבית בתכניות אלה כיום עומדת על שברירי אחוזים בלבד. עם ריביות נמוכות, אחת החלופות לחיסכון, הנגישה גם בסכומים לא גבוהים, היא השקעה בבורסה באמצעות תיק השקעות מנוהל או תיק עצמאי. בדרך כלל, גם בתקופות של חוסר יציבות בשוק ההון וריבית נמוכה, החברות הנסחרות בבורסה מציעות החזרים גבוהים יותר למשקיעים.

אם פעם פתיחת תיק השקעות אולי הייתה שמורה רק ליודעי ח״ן, כיום ניתן לפתוח תיק השקעות בסכומי השקעה ראשוניים נגישים יותר. כאשר הריבית נמוכה, ישנם משקיעים הלווים כסף בריבית נמוכה ומשקיעים אותו על מנת לנסות ולקבל החזר גבוה יותר. יחד עם זאת, אסטרטגיה כזו עשויה להיות מסוכנת. תהיה אשר תהיה אסטרטגיית ההשקעות שלכם, כל עוד הריבית נמוכה, אחת הדרכים לעשות יותר עם הכסף שלכם הוא להשקיע אותו בשוק ההון.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר