סוד ההצלחה של החללית בראשית

אחרי מאות שנות עבדות בחומר ובלבנים, עם ישראל הופכים לבעלי מלאכה, כי כשהלב מלא אמונה, אפשר לבנות את הבית * הרבנית חדוה לוריא מלמדת אותנו איך ניתן לפרוץ את הדרך, גם בבית שלנו (אקטואליה)

הרבנית חדוה לוריא | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

מרן הישועות יעקב זצוק"ל אמר כי "אין לך אדם שלא מאמין" ומי שמסרב להאמין בבורא עולם, יאמין בכל מיני הבלי שווא, אפילו יתלה פרסה של סוס על דלתו או בובה על חוט במכוניתו.

כולנו חייבים את הנקודה הזו של אמונה במשהו, כדי לפרוץ את הדרך. כמו בסיפור המיוחד של החללית בראשית. בלילה שבין חמישי לשישי שעבר הוארו השמים באור גדול, כפשוטו, עם שיגורה של החללית הישראלית הראשונה לירח, חללית ושמה "בראשית".

ישראל, המדינה הפצפונת שגודלה הוא בקושי ראש של סיכה על הגלובוס, היא הרביעית בעולם שמשגרת חללית לירח. עד כה עשו זאת רק 3 מעצמות ענק - ארה"ב, רוסיה וסין. בהחלט הישג מרשים ורגע היסטורי.

מאחורי ההיסטוריה הזו, יש גם סגירת מעגל אישית של המהנדס - מדען החלל אלכסנדר פרידמן, מראשי פרויקט החללית הישראלית. כאשר הוא צפה מהקרקע על היצירה עליה הוא עמל שנים, מי שעמד בסביבה ולא הכירו, לא היה מעלה על דעתו את תפקידו המשמעותי של חסיד חב"ד בפרויקט ואת סיפור חייו המופלא.

אלכס פרידמן, אב לשבעה וסב ליותר מעשרים נכדים, כן ירבו, נולד ברוסיה שמאחורי מסך הברזל. אביו נעצר זמן קצר לפני לידת הבן אלכס בגלל פעילותו היהודית שהיתה אסורה וישב בכלא כשבע שנים. אלכס ראה את אביו כשהשתחרר בעת שהוא היה תלמיד בכיתה א', אחרי שמעולם לא ראה אותו קודם.

המשפחה המשיכה לשמור על אורח חיים יהודי בסתר. היו מתפללים בשקט, כדי שהשכנים חלילה לא ישמעו. בראיון איתו הוא אומר כי 'בזכות', ושוב מדגיש: ׳כן, בזכות!׳ בעיה רפואית בלב יכול היה להיעדר יומיים בשבוע מבית הספר ולכן לא הלך בשבתות מבלי שזה יפגע בו.

חלפן להן השנים והילד הגאון רצה להמשיך ללמוד ולהיות פיזיקאי. אבל באותם ימים לא היתה כניסה ליהודים לשערי הפקולטה לפיזיקה והוא נאלץ ״להתפשר״ על מתמטיקה. אחרי שנים של מאבק, בשנת 1970, המשפחה קיבלה סוף סוף אישור לעלות לישראל ופרידמן המשיך את לימודיו כאן והשתלב בחיל האוויר, בתעשייה האווירית ובתחום החלל בישראל.

בשנים האחרונות, ימיו ולילותיו היו מלאים בתכנון וביצוע של החללית בראשית. בראיון איתו הוא אמר על שיגור החללית: ״זהו אירוע מעורר השראה ובשבילי זוהי גם סגירת מעגל אישית ולאומית: הילד מרוסיה שלא התקבל ללימודי פיזיקה בגלל יהדותו, הוא כעת חלק מצוות שמוציא לחלל חללית עם דגל ישראל ועם דיסק שכל התנ"ך סרוק בתוכו".

= = =

גם אנחנו כל החיים מתמודדים בין שתי תנועות נפשיות הופכיות. אמנם קיבלנו תורה והדרכה ויודעים מה ואיך צריך לעשות, אבל עדיין אנחנו הרבה פעמים רוצים לעשות מה שאנחנו רוצים ולכן עסוקים בכל מיני תיאוריות ומסתתרים מאחורי רצונות לחוויות רגשיות ומשחקי "נדמה לי".

כמו שאנחנו אומרים לילדים שלנו הוראה מסוימת ובמקום זאת הם עושים את מה שהם רוצים. זה בא לאותת לנו, שזו בעצם ההתנהלות שלנו מול בורא עולם. כשאנחנו צועקים "למה אתם לא מקשיבים? למה אתם לא עושים מה שאני אומר?" זהו קולו של הקב"ה המדבר איתנו דרך הכאבים שלנו. הכל על מנת לעורר אותנו לחשבון נפש, על מנת לעורר את המצפון.

זה טבע העולם. כי כשהכל הולך כמו שרוצים – "וישמן ישורון ויבעט" – מתרחקים. הכאב הוא כ-אב. אב זו החוכמה כיצד לרפא את החיים שלנו, הבעיה היא שכל החיים אנחנו עסוקים בתיקון אנשים אחרים.

פרשת השבוע "ויקהל" עוסקת בבניית המשכן במדבר, אבל בנוסף לכל העצים והאבנים ומלאכת הרוקם והחי והמדבר, היא מלאה בגילוי עומק האהבה האדירה שאוהבים את השם יתברך. הכמיהה האינסופית והחיבור לשליחות שלנו ולמצפון היהודי שיודע בדיוק מה לעשות.

שערו לכם, דור של עבדים, ידיים מחוספסות מעבודה בחומר ובלבנים, איך יוכלו להפוך לאומנים, חרשים, צורפים וכל יתר המלאכות הנדרשות לבניית המשכן? אבל העבודה שלהם במצרים היתה ללא רחשי הלב. (כך אם אנחנו בבית עובדים ועושים ללא לב, אנחנו מרגישים עבדים). אבל רק כאשר יש גם את החומר וגם את הלב, אפשר לבנות בית אמיתי.

הם לא היו בקיאים במלאכות הללו, אבל "ויבואו כל איש אשר נשאו לבו" - היה להם כוח רצון, מכל הלב. זה מה שהקב"ה רוצה: "רחמנא ליבא בעי" - את הלב שלנו. בזכות זה מילא אותם כל חכמת לב להיות חרש וחושב ורוקם. כוח האמונה ביכולת האישית הוא הכל.

כמובן לא לשכוח את תפילת הדרך והחיבור התמידי לריבונו של עולם. כמו אלכס פרידמן ברגעי שיגור החללית, לבו התרגש ופיו נשא את ''תפילת הדרך לירח'' בנוסח מיוחד אותו חיבר לבקשתו הרב גדעון בנימין, רב היישוב נוף אילון, בו הוא מתגורר.

וזה הנוסח:

"יהי רצון מלפניך, ה' אלוקינו ואלוקי אבותינו, שתשלח ברכה והצלחה בכל מעשי ידינו. שתוליך את חלליתנו לשלום ותסמכֶהָ לשלום ותצילה מכל מיני תקלות, ונזכה לראותה מגיעה לירח לשלום. ותחזירה לשמחה ולשלום. כי ה' יתן חכמה מפיו דעת ותבונה. כי א-ל שומע תפילה ותחנון אתה. ברוך אתה שומע תפילה".

אשריך, אלכס פרידמן, על כל הקידוש השם שאתה עושה לאורך כל חייך, בכל מקום ובכל זמן ובמיוחד כעת ב״מעשה בראשית". שנזכה כולנו להגשים חלומות ולמלא את החלל.

כל הנפילות וכל הנסיונות נובע מנפילת נקודת האמונה. מלך ממית ומחיה ומצמיח ישועה, הקב"ה מציב לנגדנו כ"כ הרבה נסיונות כדי לעורר אותנו דרך הכאבים שלנו וחשוב בדרך לזכור כמה כל אחד הוא יחיד ומיוחד, כל קושי שאנחנו עוברים בחיים הפרטיים זה חלק קטן מחשבון ארוך מאוד.

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית