מה חשוב לדעת לפני קניית רכב? קבלו 6 טיפים

איך יודעים אם לקנות רכב יד שניה או חדש? איך בונים תקציב, מחפשים, מוצאים וגם קונים רכב? בעזרת 6 הטיפים הבאים שיעשו לכם סדר, יסייעו בתכנון נכון ויקלו על התהליך קניית הרכב (רכב, שיווקי)

אילוסטרציה (צילום: pexels)

קניית רכב, בין אם חדש או יד שניה, היא החלטה מורכבת בעלת השפעה גדולה על איכות החיים ולכן חשוב לעשות אותה נכון. העובדה שזו רכישה משמעותית, בין המשמעותיות יותר שאנחנו עושים בחיינו, אינה סיבה לחטוף רגליים קרות. להפך, זו סיבה לתכנן באופן מוקפד ומושכל את הקניה על מנת למקסם את היתרונות ולמזער את החסרונות ולהפוך אותה לכמה שיותר כדאית עבורנו ובהתאמה מלאה לשמירת האיזון התקציבי.

לכן, אספנו עבורכם את ששת הטיפים החשובים לתכנון נכון של קניית רכב:

1. יד חדש או יד שניה? זו השאלה

כמו בכל דבר בחיים לכל אחת מהבחירות יש יתרונות וחסרונות והשורה התחתונה היא ההעדפה האישית ואילוצים. יש משהו מותנה בחיבה האנושית שלנו לריח של "רכב מניילונים" ואין ספק ש"אפס" על צג הקילומטרז' מעניק שקט נפשי לפחות מבחינת המצב המכאני, אבל זה לא בהכרח הופך קניית רכב חדש לבחירה הנכונה. מצד אחד בחירה מדויקת של רכב, דגם, רמת אבזור וצבע מתאפשרת רק בקניית רכב חדש, מצד שני ירידת הערך של רכב חדש היא משמעותית ועומדת על כ-15% בשנה הראשונה. בקניית רכב יש להיערך בהתאם גם להוצאות הנלוות, כמו: אגרת רישוי, בדיקת רכב בקניית יד שניה, טיפולי רכב ברכב בקניית מיד שניה. לכן, כדי לקבוע אם יד ראשונה או שניה חשוב להבין מה ההעדפות ומה היכולת, כלומר מסגרת התקציב.

2. דברו במספרים - מה התקציב לקניית הרכב?

התקציב לקניית רכב, חדש או יד שניה, יכול להתבסס על הון עצמי וגם על מימון חיצוני, בעיקר כאשר קיימות בשוק כל כך הרבה אפשרויות לקבלת מימון לרכב מגורמים מממנים המציעים מסלולים שונים בתנאים אטרקטיביים. במרבית ההלוואות לקניית רכב מהווה הרכב בטוחה ומשועבד לגוף המלווה עד לפירעון מלא של ההלוואה. במקרים רבים, הגופים המציעים נטילת הלוואות לצורך קניית רכב חדש או יד שניה מאפשרים פריסת תשלומים נוחה בהתאם ליכולת ההחזר של הלווה. כמו כן, הלוואות חוץ בנקאיות גם אינן משפיעות ישירות על מסגרת האשראי בחשבון הבנק. ניתן להיעזר במחשבון הלוואות כדי לחשב את גובה ההחזר החודשי שמתאים לכם ולהבין מהי תקופת ההחזר המתאימה לכם. בחישוב יכולת ההחזר החודשית שלכם בהתאם לתקציב, יש לקחת בחשבון את ההוצאות השוטפות הכרוכות באחזקת רכב, שמעכשיו יהיו חלק בלתי נפרד מהתקציב.

3. איך בוחרים רציונלית?

רכב בוחרים בשלבים, לאחר בחינת כל הצרכים וההעדפות שלנו בהתאם לאילוצים ולתקציב ניתן לצמצם את הבחירה לדגמים ספציפיים. זה אומר שבשלב הזה מומלץ להתחיל לסכם:

  1. צרכים לפי סדר חשיבות:שאלות כמו אורך וסוג הנסיעות, מי נוסעים ברכב וצריכת דלק, יקבעו את הספק המנוע הנדרש לרכב. שאלות כמו מי נוסע ברכב, כמה מקום צריך ומה אפשרויות החניה יקבעו את גודל הרכב וכיו"ב.
  2. עלויות שוטפות: מומלץ להבין לפני הקניה מה העלויות השוטפות והחודשיות הממוצעות הכרוכות בקניית הרכב כדי להבין אילו דגמים מתאימים עבורכם.

אחרי שהבנו איזה רכב אנחנו מחפשים הגיע השלב להתחיל להפשיל שרוולים ולחפש בפועל.

4. איך מוצאים רכב לקניה?

בקניית רכב חדש ישנן שתי אפשרויות עיקריות: מהיבואן וסוכנויות הרכב הפרטיות או מחברות הליסינג שמוכרות רכבים חדשים, בהבדל אחד בעלות רכב הנקנה מחברת ליסינג תירשם כ"יד שנייה מחברת ליסינג" וירידת הערך תחושב בהתאם. היום למרבית היבואנים ישנם הסדרי תשלום, ואולם – ככל שאתם זקוקים לכך - מומלץ לבחון את מגוון ההלוואות המוצעות בשוק ולבחור בהלוואה המותאמת ביותר עבורכם מבחינת תנאים, אחוז המימון, פריסת התשלומים, ההחזר החודשי וכו'.

בקניית רכב מיד שניה קיים מגוון אפשרויות: קנייה מאדם פרטי, קנייה מחברות השכרה/ליסינג, טרייד אין של יבואן ומגרשים מורשים. תהליך החיפוש יכול להיות ארוך מייגע ולכל אחת מהאפשרויות יתרונות וחסרונות ולעיתים שווה לשלב ולחפש בכמה מקומות במקביל. אפשרות נוספת היא להשתמש בשירות למציאת רכב ללא התחייבות, בו אחרי שיחת טלפון עם נציג שירות, בה אתם מתבקשים לתת את כל הפרטים הרלוונטיים לרכב שאתם מחפשים הוא מבצע חיפוש במאגר של מאות מגרשי רכב ומחבר ביניכם לבין יועצי הרכב במגרשי המכוניות הרלוונטיים. שירות זה מאפשר למצוא מכונית שמצבה המכני נבדק, להשלים קנייה, כולל הלוואה אם יש צורך והכל ביום אחד, אם כל התנאים מסתדרים לשני הצדדים.

5. שלב השאלות – השאלות שחייבים לשאול

לפני שמתאמים פגישה שמטרתה לראות את הרכב, בין אם מדברים עם הבעלים או עם נציג מכירות, חשוב לשאול את כל השאלות האפשריות בשיחת הטלפון כדי לקבל תמונת מצב כמה שיותר טובה, כמו: מדוע מוכרים, מחיר, בעלות, קילומטראז' (הממוצע עומד על כ-20,000 לשנה), מועד הטסט, האם היו תאונות או תקלות, תדירות הטיפולים, מה המוסך המטפל. רק אם התשובות מספקות אתכם שווה ללכת לראות את הרכב.

6. מה צריך לעשות כשרואים את הרכב?

עוד לפני נסיעת המבחן חשוב להסתכל היטב על הרכב מבחוץ, לראות מסמכים ולוודא שהבעלים הוא האדם שרשום ברישיון הרכב ולוודא שכל הפרטים שניתנו בשיחה נכונים, כולל בדיקת מספר שילדה ובחינת ספר הטיפולים. נסיעת המבחן חשובה ותלמד הרבה על מצב הרכב ורמת התחזוקה שלו. חשוב לבדוק את מערכת החשמל והמיזוג, את מידת הנוחות ברכב, הבלמים, זמן התגובה של הרכב ועוד. אם הרכב עבר את כל זה הגיע הזמן לבדיקה מקיפה במוסך כדי לבדוק לאשורו את המצב המכני. רק אז אפשר להתחיל את תהליך הקניה, לא לפני שבדקנו אצל רשם המשכונות שהרכב לא משועבד.

* אין בפרסום הכתבה משום המלצה, חוות דעת, הבעת דעה או מתן עצה מצד מימון ישיר, ואין לראות באמור תחליף לייעוץ מקצועי ו/או ייעוץ משפטי. כל החלטה בדבר השימוש בתכנים ובמידע תיעשה על אחריותך בלבד ומומלץ ללוותה בייעוץ מקצועי פרטני

* מס' רישיון 54414.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר