"דרך ישרה"

ערכין טז • סיכום הדף היומי עם שאלות לחזרה ושינון

'כיכר השבת' מגיש סיכום קצר וממצה של הדף היומי מסכת ערכין טז', שלישי, כט' סיוון תשע"ט, בתוספת שאלות לחזרה ושינון הדף הנלמד, בעריכת הרב ישראל ויינגולד (הדף היומי)

הרב ישראל ויינגולד | כיכר השבת |
(צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

דף טז

*נגעים באים. *כפרת בגדי כהונה. *תוכחה. *עד היכן.

* על מה נגעים באים ומנין 1. לשה''ר, מלשני אותו אצמית, ואם לא אהנו מעשיו מתכפר בבגדי כהונה. 2. שפיכות דמים דמים, ואל יכרת מבית יואב זב ומצורע. 3. שבועת שוא, שצרעת נעמן דבקה בגיחזי. 4. גילוי עריות, שפרעה התנגע כשלקח את שרה. 5. גסות הרוח, מעוזיהו שגבה לבו להקטיר. 6. גזל, וצוה הכהן ופנו את הבית כעונש על שכנס ממון שאינו שלו. 7. צרות העין, ובא אשר לו הבית מי שביתו מיוחד לו.

* פרשת בגדי כהונה נסמכה לקרבנות לומר שהם מכפרין, כפרתן ומנין 1. כתונת על שפיכות דמים, מכתונת יוסף וזה במזיד ולא התרו, ועגלה ערופה מכפרת על שאינו נודע. 2. מכנסיים על גלוי עריות, לכסות בשר ערוה. 3. מצנפת על גסות הרוח דתרוייהו דבר שבגובה. 4. אבנט הוי כנגד הלב ומכפר על הרהור הלב. 5. חשן המשפט, על הדינים. 6. אפוד על ע"ז, אפוד ותרפים. 7. מעיל על לשה"ר שבפרהסיא, שיש לו רימונים וע"ב או ל"ו ענבלין דהוו דבר שבקול, וקטורת על שבחשאי. 8. ציץ שבמצח, על עזות מצח.

* תוכחה 1. לא תשנא את אחיך שלא יכנו יסטרנו ויקללנו, בלבבך אפילו בלב, ואם צריך להוכיח יוכיחנו אפילו מכמה פעמים אא''כ פניו משתנות. 2. תמיהני אם יש בדור הזה מי שיכול להוכיח, דאומרים לו טול קורה מבין עיניך, וכן מי שמקבל תוכחה מלבד ר''ע שהוסיף אהבה. 3. ענוה שלא לשמה עדיפה על תוכחה לשמה, כיון שענוה גדולה מכולן ומתוך שלא לשמה יבא לשמה. 4. פליגי האם תוכחה עד הכאה קללה או נזיפה, דילפי מיהונתן שהוכיח את שאול אביו על דוד. 5. אם ה' היה בא בדין עם האבות לא היו יכולים לעמוד מפני התוכחה, שנאמר בתוכחת שמואל אתכם ואת אבותיכם. 6. זה דור דורשיו פליגי האם הדור לפי הפרנס או הפרנס לפי הדור, להו''א לענין מעליותא וגריעותא ולמסקנא לענין כעס ונוח לרצות.

* עד היכן 1. לא ישנה אדם באכסניא שלו, עד הכאה או הפשלת כליו לאחוריו ופליגי בהכאת דביתהו, משום שפוגם ונפגם וילפינן מאברהם שלא שינה. 2. לא ישנה מאומנותו ומאומנות אבותיו, שחירם עשה בנחשת וכן אביו, וכן אהליאב שהיה משבט דן. 3. תכלית יסורין, ארגו לו בגד ולא מתקבל עליו, מזגו לו צונן במקום חמין, נהפך חלוקו, עלו מכיסו שתי מטבעות במקום שלש, וזה כיון שמי שעברו עליו ארבעים יום בלא יסורין קיבל עולמו בחייו או פורענות מזדמנת לו.

הדרן עלך פרק שלישי דערכין!

שאלות לחזרה ושינון

א. על מה נגעים באים ומנין (7)
ב. כפרת בגדי כהונה (8)
ג. סוגיית תוכחה (6)
ד. עד היכן (3)

לפרטים תגובות והערות: a7653733@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר