"דרך ישרה"

ערכין לב • סיכום הדף היומי עם שאלות לחזרה ושינון

'כיכר השבת' מגיש סיכום קצר וממצה של הדף היומי מסכת ערכין לב', חמישי, טו' תמוז תשע"ט, בתוספת שאלות לחזרה ושינון הדף הנלמד, בעריכת הרב ישראל ויינגולד (הדף היומי)

הרב ישראל ויינגולד | כיכר השבת |
(צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

דף לב

*בתי ערי חומה והגאולה. *נהגו שמיטין.

א. מה נחשב לערי חומה 1. כל מה שבתוך החומה התרבה שנאמר אשר בעיר, ונאמר בית לר''מ למעט שדות ולר''י אף חולסית ומצולה. 2. בית הבנוי בחומה נחלקו אי הוי כערי חומה, ופלוגתייהו שנאמר ברחב כי ביתה בחומה ובחומה היא יושבת. 3. ממעטינן מחומה עיר שבתיה סמוכות ונוצרה חומה וכן טבריא שימה חומתה. 4. צריך שיהא בעיר שלש חצירות שבכל אחת שני בתים ומוקפת חומה מימות יהושע בן נון, והערים שנמנו לאביי עד אליהם היו הערים מוקפות ולרבא דווקא אלו. 5. בירושלים הבית לא חלוט, והא דנמנתה לומר שהיא מוקפת או זו עיר אחרת ששמה ירושלים. 6. פליגי האם קדושה ראשונה גם לעת''ל או בטלה והוצרכו לקדש שוב.

ב. מתי נהגו ומנו שמיטין ויובלות 1. הפסוק מקיש את עליית עזרא ליהושע לגבי מנין שמיטין ויובלות וקידוש ערי חומה למ''ד לא קדשה לעת''ל, ולאידך שבקשו רחמים על יצה''ר דע''ז ובטלוהו וקרא קפיד על יהושע שלא עשה כן ולכן נכתב ישוע. 2. משגלו שבט ראובן גד וחצי מנשה בטלו היובלות כיון שצריך שיהיו כל יושביה עליה וכתיקונן שאינן מעורבין, ואמרינן דמנו שמיטין לקדש יובלות כחכמים דסברי שנת חמשים אינה מן המנין דלר''י בשמיטין סגיא. 3. נאמר בצדקיהו שעבד נרצע יוצא בשנתו השביעית אם פגע בו יובל ש''מ שנהג אז, ותירץ להו''א כתיב בתוכחה ולמסקנא שירמיהו החזיר את עשרת השבטים ויאשיהו מלך עליהם.

שאלות לחזרה ושינון

א. מה נחשב לערי חומה (6)

ב. מתי נהגו ומנו שמיטין ויובלות (3)

לפרטים תגובות והערות: a7653733@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר