פנינת הדף

איזה פרצוף הוא 'הבעייתי' ביותר - שור, אריה, נשר או אדם?

אם אסור לעשות פרצוף של אדם, למה צריך איסור נוסף לדמות ארבעת החיות? | האם נאמר שהאיסור לעשות דמות אדם, זה רק ללא תוספת? | האם יש הבדל בין דמות בולטת לדמות שקועה? | פינת 'פנינת הדף היומי' מתוך 'דבר ראשון' בהגשת הרב אסף רצון • צפו 

פנינת הדף היומי מתוך 'דבר ראשון' (צילום: כיכר השבת)

מסכת עבודה זרה, דף מג

בדף שלנו מובאת ברייתא, הדורשת את הפסוק בספר שמות - "לא תעשון איתי אלהי כסף, ואלהי זהב לא תעשו לכם", ולומדת מכאן 'לא תעשון כדמות שמשי המשמשים לפני במרום'.

אמר על כך אביי, שהאיסור הוא לעשות דמות של אחת מחיות הקודש, שיש לה ארבעה פרצופים בגוף אחד, פרצוף של שור, פרצוף של אדם, פרצוף של אריה ופרצוף של נשר. מצד שני מביאה הגמרא ברייתא שאומרת, שפרצוף של אדם, אפילו לבד, אסור לעשות .

שואלים כאן התוספות, אם יש איסור לעשות פרצוף של אדם לבד, אז איך יכול להיות איסור לעשות את החיה בעלת ארבעת הפרצופים, הרי בצורת האדם כבר יש איסור? ותירצו שהאיסור נאמר באופן שמישהו מצא דמות של אדם, מוכנה כבר, הוא לא עשה אותה, ועכשיו יש לו איסור להוסיף את שלושת הפרצופים האחרים.

עוד תירצו, שהעושה את צורת ארבעת החיות עובר בשני איסורים, גם על צורת האדם לבדה, וגם על איסור כולן יחד.

ברמב"ן תירץ, שמי שעושה את צורת ארבעת החיות, לא עובר על עשיית צורת האדם, משום שלא כך היא הצורה, אז אם לדוגמא הוא יעשה את צורה של שתי חיות ויוסיף עליה רק את פרצוף האדם, יהיה פטור, כי הוא גם לא עבר על הצורה של ארבעת החיות, וגם לא על צורת האדם.

במהרי"ט תירץ לפי שיטת הרמב"ם שצורת אדם אסורה רק בבולטת, מכיון שכך רגילים לעשות אותה לנוי, אבל שאר הצורות אסורות גם בשקועות, לכם אם עשה את דמות החיה בעלת ארבעת הפרצופים כשכולם שקועים, יהיה חייב רק מצד צורת ארבעת החיות, ולא מצד צורת האדם.

האם הכתבה עניינה אותך?

כן (100%)

לא (0%)

תוכן שאסור לפספס:

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

אולי גם יעניין אותך:

עוד בהדף היומי: