ביקורת אלבום

הפייטן שמעון סיבוני באלבום סליחות חדש

הפייטן שמעון סיבוני בעל קול הטנור הייחודי באלבום סליחות חדש עם ניחוחות אנדלוסים וירושלמים. מבקר המוזיקה של 'כיכר השבת' נתנאל לייפר האזין לאלבום 'המלך בשדה' (מגזין)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
(צילום: יח"צ)

קולו מלא העוצמה והרגש של שמעון סיבוני הוא דבר שכל חובב מוזיקה שמח לשמוע. כעת הוא סוף סוף גם יוצא באלבום אולפן מסודר בו ניתן להתרשם מביצועיו הווקאליים של ה'טנור הספרדי'.

שמעון סיבוני, יליד קזבלנקה שבמרוקו, נצר למשפחת חזנים ופייטנים, גדל על ברכי אביו שהיה חזן ומורה שהטביע את חותמו בקהילה היהודית במרוקו. בגיל צעיר נסע סיבוני למונטריאול קנדה שם שימש כחזן ופתח בקריירה מוזיקאלית ענפה עם הופעות בכל רחבי העולם כולל פסטיבלים במרוקו בה הוא זוכה להערכה רבה. בשנים האחרונות עבר סיבוני להתגורר בישראל ממנה הוא יוצא להופעות בחו"ל כל העת.

סגנונו של סיבוני הוא ברובו ספרדי אנדלוסי עם נגיעות פלמנקו והאלבום החדש בעיבודיו של ויקטור ויצמן מביא את הצלילים האלו לצד כמה מהלחנים דווקא מהמסורת המוזיקלית הירושלמית בהם בחר סיבוני.

אינני מתמחה במקורות הלחנים של פיוטי הסליחות, כך שאיני יכול למדוד את רמת האותנטיות של בחירותיו של סיבוני ועל כן אני אתייחס בעיקר לביצועיו של סיבוני.

באלבום "המלך בשדה" קולו של סיבוני הוא הבורג המרכזי סביבו נבנה כל העיבוד שמשלב כלים חיים, אך גם דגימות וסינטסייזרים. קולו של סיבוני עמוק ומלא לצד העיבודים שעוטפים אותו מבלי לקחת לו את ההצגה. התחושה היא שסיבוני הקליט את קולו ורק לאחר מכן הוספו שאר הכלים ועטפו את תפילתו של החזן שלעתים משתפך ומאלתר בסלסוליו.

העיבודים רגועים במיוחד וברובם מורכבים מכלי מיתר ואינם משלבים כלי הקשה שלעתים מהווים חלק משמעותי מאד בביצועים ה"מזרחיים" שאנו רגילים לשמוע בשירי הסליחות.

גם בשירים כמו "אדון הסליחות" המסורתי והאהוב שאנו רגילים לקבל אותו עמוס דרבוקות וקצב, בחר המעבד לעשות שימוש בתופי מסגרת עדינים בלבד לצד כלי המיתר והמקהלה שמפציעה בשיר זה, בניגוד לרוב שירי האלבום בהם סיבוני שר בגפו.

בשונה מבית הכנסת בו יכול סיבוני לשחק בקולו גם בנושא העוצמות כאשר הוא לעתים שר כממתיק סוד ולעתים מרעים בקולו האדיר, באולפן ההקלטות עוצמת השירה שווה מה שמצריך את סיבוני לעסוק יותר בדיוקים ובסלסולים הייחודיים שלו.

לסיכום, "המלך בשדה" הוא אלבום שמצליח להעביר את יכולותיו הווקאליות הגבוהות של סיבוני, בצורה נעימה לאוזן. העיתוי של יציאת האלבום נכון ובהחלט מדובר באלבום שמכניס את מאזיניו לאווירת הימים הנוראים וימי הרחמים והסליחות.

צפו בראיון של סיבוני באולפני 'כיכר השבת'

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר