מה כדאי לבדוק בתלוש השכר?

אילו נושאים בודקים בתלוש השכר? מה אנחנו אמורים לראות בו? מתי כדאי לבצע את בדיקת התלוש? (תעסוקה)

אילוסטרציה (צילום: פריפיקס)

מתי כדאי לבצע את הבדיקה ואיפה עושים אותה?

בדיקת תלושי שכר מומלצת בכל שלב, אך היא מומלצת בעיקר כאשר יש חשד לטעויות. את הבדיקה כדאי לבצע בחברה המתמחה בנושא, לה היכולת, האמצעים והידע לבחון לעומק האם יש או אין טעויות בתלוש המשכורת. הטעויות יכולות להיות בכל מקום, בין אם בחישוב ימי המחלה והחופש, ועד להפרשות לקרן הפנסיה או במתן דמי הבראה. בסופו של דבר, אם יש טעויות יש גם לתקנן, גם עבור זכויות העתיד אבל גם עבור הכסף או הזכויות שאינם ניתנים לעובד בפועל.

מדוע הבדיקה נחוצה?

אחת לכמה שנים, ובמיוחד אם מחליפים מעסיקים או חושדים שמשהו בתלוש אינו כשורה, יש לבצע בדיקת תלוש שכר. הבדיקה נחוצה מכמה סיבות – יש לוודא שכל הזכויות והסעיפים רשומים נכון, טעות קטנה מאוד באחד הסעיפים יכולה להניב חיובים גבוהים יותר ממס הכנסה למשל. בחינה מדויקת של התלוש תבטיח מיצוי הזכויות, תשלום המיסים המתאימים וכמובן תחסוך טרטור רב במידה והזכויות לא ימוצו.

אז מה בודקים?

בדיקת זכויות עובדים בתלוש השכר תכלול בדיקה מעמיקה של נושאים רבים, כאשר הנושאים העיקריים הראשונים אותם בודקים יהיו הבסיסיים ביותר. ראשית בודקים האם כל המידע הרלוונטי רשום כמו שצריך. מידע זה כולל את שם העובד או העובדת, את תאריך תחילת העבודה, את שם החברה, המספר שלה ואת נקודות הזיכוי במס הכנסה. יש לשים לב שנקודות הסיכוי מעודכנות בכל שנה על פי התנאים המשתנים בבית, למשל אנשים גרושים, הורים לחיילים, עולים חדשים וכו' יקבלו יותר נקודות זיכוי מאחרים. יש לבחון האם נעשה ניכוי לקרן הפנסיה, ובמקביל יש לבחון בקרן הפנסיה באופן נפרד שהסכום המנוכה מתלוש השכר תואם את הסכום שנכנס אליה בפועל. יש לבדוק שעות נוספות, דמי חג, מי הבראה, נסיעות והאם ימי החופשה והמחלה רשומים על פי דין.

גילינו טעות בתלוש, מה עושים עכשיו?

לא אחת אנשים שמבצעים בדיקה לתלושי השכר מגלים בהם טעויות. הטעויות יכולות להיות בתום לב וגם שלא בתום לב, אך בשלב הראשוני מיידעים את המעסיק על הטעויות ובוחנים את תגובתו. בדרך כלל מעסיקים ימהרו לתקן את הטעות, ובמידה ויש לה השלכות שונות על העובד מבחינה כספית, יש להחזיר לו סכומים אלו. כמו כן, אם ישנן בעיות בחישוב המס יש לפנות לביטוח לאומי או מס הכנסה ולבקש את הסכומים הללו בחזרה במסגרת הליך החזר מס לשכירים.

מה קורה אם המעסיק לא משתף פעולה? בתור התחלה אפשר לשלוח לו מכתב התראה לפני נקיטת הליכים מעורך דין המתמחה בתחום, בשלבים מתקדמים יותר ניתן גם להגיש תביעה ולהגיש תלונה על הנושא, אך לרוב אין צורך להגיע למישורים אלו.

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר