אאא

טרשת נפוצה היא מחלה לא פשוטה כלל, והלוקים בה סובלים מסימפטומים לא נעימים. אחד התסמינים הבולטים של מחלה זו הוא תשישות כרונית, הנבדלת מתשישות שגרתית התוקפת בני אדם מפעם לפעם, וגרועה ממנה במידת חומרתה, תדירותה ובטווח השפעותיה. על אף הקושי הרב שתשישות זו מציבה, ישנן כמה וכמה דרכים להתמודד מולה. בכתבה הבאה נציג מספר עצות מועילות לחולי טרשת נפוצה הנלחמים בתשישות.

לתזונה יש השפעה רבה

כידוע לכל, לתזונה אפקט עצום על המצב הבריאותי שלנו. תחומי ההשפעה של האוכל שאנו מכניסים לגופינו חולשים כמעט על כל אספקט בתפקוד היומיומי שלנו. גם כאן המצב אינו שונה, ולמאכלים ומשקאות מסוימים השפעה קריטית על מידת התשישות של חולי טרשת נפוצה.

תפריט מאוזן הבנוי מחלבונים, דגנים מלאים ומגוון של פירות וירקות, יכול לשחק תפקיד מכריע בשיפור החיוניות של החולים. בנוסף, מומלץ להקפיד על צריכת מאכלים המכילים ויטמין D ושומנים בריאים (אגוזים, אבוקדו וכו'). בצד זאת רצוי להימנע ממשקאות המכילים קפאין או אלכוהול, אשר עלולים לשבש את איכות השינה ובכך להגביר את התשישות. בהקשר זה כדאי לציין, שמומלץ מאוד להיוועץ עם דיאטן בגיבוש תפריט מותאם אישית, שיסייע להילחם בתשישות.

שימו לב לתרופות 

גם לתרופות יש השפעה על התשישות. לפיכך, חשוב לוודא שתרופות שניטלות כנגד סימפטומים אחרים של מחלה אינן גורמות לתופעות לוואי של עייפות וירידת אנרגיה. אם כך הדבר, יש לפנות לרופא ולשנות את מרשמי התרופות בהתאם.

• עשו לייק לעמוד הפייסבוק של 'כיכר השבת' ותישארו מעודכנים

יומני היקר שלום, היום ישנתי שבע שעות

אלמנט שיכול להשפיע באופן חיובי על התשישות הוא קיומה של שינה סדורה. לשם כך צריך לפעול ולבנות תהליך שינה מסודר. יש כמה וכמה גורמים שיכולים לסייע בעניין זה. בהקשר של טרשת נפוצה, חשוב לוודא שלא קיימים סימפטומים אחרים המפריעים לטיב השינה, כגון בעיות בדרכי השתן. אם כן קיימים כאלה -  יש לטפל בהם בעצת הרופא.

באופן נרחב יותר, ניתן לשפר את השינה באמצעות יצירת מרחב שינה נעים ומזמין ללא נוכחות של מסיחי דעת בסביבה הקרובה, כגון מכשירים סלולריים. מעקב שינה הוא גם אמצעי יעיל לשיפורה, ומומלץ לכתוב יומן המונה את שעות השינה, וגם לרשום הערות רלוונטיות לאורך תקופה מסוימת. באמצעות תיעוד מדויק של בעיית השינה, ניתן יהיה לפתור אותה בקלות רבה יותר.

שינה למרחקים ארוכים

על פניו מדובר בעצה מפתיעה למדי, אבל במקרים רבים פעילות ספורטיבית יכולה לסייע לאנשים תשושים. קיום תכנית אימונים על בסיס קבוע יכול לשפר מגוון היבטים בחיים הנוגעים בצורה כזאת או אחרת לרמת האנרגיה בגוף. מחקרים רבים מצאו קשר חיובי בין אורח חיים בריא לפעילות ספורטיבית מתונה, וכך הדבר גם אצל חולי טרשת נפוצה. יחד עם זאת חשוב להיות עם יד על הדופק ולא לעשות ספורט בכל מחיר. חלק מהחולים לא יחוו שיפור בתשישותם כתוצאה מפעילות ספורטיבית, ואולי אף להיפך. לכן מומלץ לבנות את שגרת הפעילות הגופנית יחד עם הרופא, ולוודא שפעילות זו משפרת את רמת הערנות והחיוניות, ולא גורמת דווקא לעייפות מוגברת.