"דרך ישרה"

פסחים יב • סיכום הדף היומי עם שאלות לחזרה ושינון

'כיכר השבת' מגיש סיכום קצר וממצה של הדף היומי מסכת פסחים יב, חמישי, יז' כסליו תשפ"א, בתוספת שאלות לחזרה ושינון הדף הנלמד, בעריכת הרב ישראל ויינגולד (הדף היומי)

הרב ישראל ויינגולד | כיכר השבת |
(צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

דף יב

*סתירה בעדות. *שעה חמישית וכמאן.

  1. אחד מעיד שראה את העדות בשעה שלישית ואחד אומר שהיה בחמישית, עדותן לר"מ בטילה ולרבי יהודה קיימת, ופלוגתייהו 1. לל''ק דאביי לר''מ אדם לא טועה כלל ולר''י טועה בחצי שעה ואמרינן שהמעשה היה באמצע השעה הרביעית. 2. לל''ב דאביי לר''מ טועה במשהו ואמרינן דחד מינייהו טעה, ולר''י טועה בשעה ומשהו והמעשה אירע בסוף ג' או תחלת ה', ולשתי הלשונות קשיא דהוי עדות מוכחשת ואיך ניתן לצרף את עדותן ולהרוג על פיהם. 3. לרבא לר''מ טועה שתי שעות חסר משהו, אבל לא תלינן לפני שעה ראשונה כיון שאדם לא טועה בין יממא ללילא, ולר''י שלש שעות חסר משהו ואמרינן שהמעשה היה בתחילת ד' או סוף ה' ולא תלינן טעותא בשעה שביעית כיון שניכר ע"י שהחמה במערב.

  2. חמץ בשעה חמישית לר"מ אוכלים לרבי יהודה תולין ולר"ג אכלינן רק תרומה, ומקשינן מדין טעות בעדות 1. לר"מ יבערו לל"ק דאביי בכל שעה ששית ולל"ב בסוף ששית ולרבי יהודה לל''ק פלגא דשית ולל"ב בסוף שעה חמישית, ומתרצינן דחמץ מסור לכל אבל עדות מסורה לזריזים. 2. לרבא לר''מ יאסר מתחילת שעה חמישית, ודחי דאסור כשחמה במערב, ובשית שעי החמה נמצאת בקרנתא. 3. לרבי יהודה נתיר עד סוף שעה חמישית, ותירץ דחמץ מסור לכל או שנתנו זמן ללקט עצים ונדחה דהשבתתו בכל, ולמסקנא משום גזירת יום המעונן ואין לגזור בארבע שעות דזהו זמן אכילה לכל.

שאלות לחזרה ושינון

  1. המח' בקבלת עדים ובמאי פליגי (3)

  2. הדיעות בשעה חמישית והקושיות מדין טעות בעדות (3)

לפרטים תגובות והערות: a7653733@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר