"דרך ישרה"

פסחים עב • סיכום הדף היומי עם שאלות לחזרה ושינון

'כיכר השבת' מגיש סיכום קצר וממצה של הדף היומי מסכת פסחים עב', שני, יט' שבט תשפ"א, בתוספת שאלות לחזרה ושינון הדף הנלמד, בעריכת הרב ישראל ויינגולד (הדף היומי)

הרב ישראל ויינגולד | כיכר השבת |
(צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

דף עב

*שחיטה פסולה בע"פ בשבת. *נתחלף שפוד ויבמתו.

א. שחיטה שאינה כהלכתה בערב פסח שחל בשבת 1. פסח ששחטו שלא לשמו חייב חטאת, ואיירי בעוקר דאי בטועה ש"מ דעקירה בטעות שמה עקירה. 2. כל הזבחים ששחטן לשם פסח וראויים לפסח ר"א מחייב בכ"ש מפסח שמותר לשמו ולרבי יהושע פטור דהכא איירי בטועה וכן שינהו בדבר המותר, ואין להוכיח מאימורי צבור כיון שיש להם קיצבה. 3. שחט לשם אימורי צבור ר"א מחייב ורבי יהושע פוטר אם עדיין לא נשחטו כיון דטריד אפילו שיש להם קצבה, והא דפוטר במל את של ע"ש בשבת זהו בקדם ומלו וטריד בשל שבת אבל אם קדם ומל את של שבת חייב על של ע"ש. נשחטו ר"מ פוטר כיון דניתנה שבת להדחות אצלו, ולכן במל של יום ראשון פטור אבל אם מל את של שבת בע"ש חייב על מילת של ע"ש בשבת דלא סגי שהותרה מילה לתינוקות דעלמא. 4. ר"מ פוטר בשוחט לשם פסח אפילו זבחים שאינם ראויים וכגון עגל משום דטריד וכן פוטר בחולין לשם פסח משום דמיחלף משא"כ מומין דלא טריד ולא מיחלף. 5. שחטו שלא לאוכלים שלא למנויין לערלים ולטמאים חייב ותני אגב שלא לשמו ופלוגתא דראויין, ולמ"ד מקלקל בחבורה הוי מתקן בשלא לאוכלים שאם עלו לא ירדו, וכן בנמצא בעל מום בדוקין שבעין אליבא דר"ע, בעל מום בגלוי הוציאו מידי נבילה, והשוחט חטאת בשבת בחוץ לע"ז תיקנו שיצא מידי אבר מן החי. 6. שחט לאוכלים ושלא לאוכלים פטור. 7. שחט ונמצא בעל מום בגלוי חייב ובסתר פטור. 8. שחט ונודע שהבעלים משכו ידיהם פטור כיון ששחט ברשות.

ב. לריש לקיש נתחלף שפוד נותר בשל קודש חייב ולרבי יוחנן אם בעל את אשתו נדה חייב בסמוך לוסתה דליכא מצוה וביבמתו נדה פטור אבל בשפוד יחייב דלא עשה מצוה או יפטור דליכא לשיולי. ורבי יוחנן כמאן אתי 1. לרבי יוסי המוציא לולב לרה"ר ביו"ט שחל בשבת פטור, ודחינן דזמנו בהול. 2. רבי יהושע דשוחט זבחים לשם פסח פטור, כנ"ל. 3. רבי יהושע הפוטר בתינוקות, כנ"ל. 4. כרבי יהושע בכהן שאוכל תרומה ונודע שהוא חלל פטור מקרן וחומש, ודחי דלמא בער"פ דזמנה בהול או שתרומה נקראת עבודה והתורה הכשירה דדרשינן ברך ה' חללו.

שאלות לחזרה ושינון

א. שחיטה שלא כהלכתה בערב פסח שחל בשבת (7)

ב. מח' ר"ל ורבי יוחנן בנתחלף שפוד ור"י כמאן (4)

לפרטים תגובות והערות: a7653733@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר