חג פורים

צעירים נגד עמלק מדור דור: פינתו של הרב אליעזר שמחה וייס

חבר מועצת הרבנות הראשית, הגאון רבי אליעזר שמחה וייס, מתארח מידי שבוע באולפן 'כיכר השבת', ומגיש לצופים ווארט אקטואלי מהפרשה. והשבוע: צעירים נגד עמלק מדור דור (פרשת השבוע)

(מנהל אולפן: הלל רוזנברג)

חג הפורים מציין עוד ניצחון על עמלק, אנו ממשיכים לקרוא על חג הפורים ולקיים את ימי הפורים כימי משתה ושמחה ומחיית עמלק וקריאת המגילה.

בדברי הרמ"א מופיע מנהג מיוחד לילדי ישראל, שלא רק מזכיר לנו את העבר אלא גם נותן לנו השראה לעתיד, איך ננצח את עמלק המאיים על המשכו של עם ישראל.

המנהג אותו מביא הרמ"א בשולחן ערוך הוא - שֶׁנָּהֲגוּ הַתִּינוֹקוֹת לָצוּר צוּרַת הָמָן עַל עֵצִים וַאֲבָנִים, אוֹ לִכְתֹּב שֵׁם הָמָן עֲלֵיהֶן, וּלְהַכּוֹתָן זֶה עַל זֶה כְּדֵי שֶׁיִּמָּחֶה שְׁמוֹ עַל דֶּרֶךְ: מָחֹה תִּמְחֶה אֶת זֵכֶר עֲמָלֵק (דְּבָרִים כ"ה, י"ט). מנהג התינוקות התפתח "וּמִזֶּה נִשְׁתַּרְבֵּב הַמִּנְהָג שֶׁמַּכִּים הָמָן כְּשֶׁקּוֹרִים אֶת הַמְּגִלָּה בְּבֵית הַכְּנֶסֶת".

לא מצאנו במקום אחר בשולחן ערוך התייחסות למנהג שנוהג על ידי תינוקות! לא רק שזה המקום היחידי שמוזכר בהלכה מנהג תינוקות, הרמ"א מצא לנכון לציין כלל לגבי כל המנהגים שאין לוותר על שום מנהג – "ואין לבטל שום מנהג או ללעוג עליו כי לא לחנם הוקבע" [ב"י בשם א"ח].

ידוע שיש הרבה מנהגים המובאים בשולחן ערוך, ודווקא לגבי מנהג תינוקות זה - הרמ"א מדגיש את חשיבות שמירת המנהג.

כנראה שמנהג זה שֶׁנָּהֲגוּ הַתִּינוֹקוֹת כל כך עקרוני להבנת המסרים שלומדים מחג הפורים. את ההסבר מה יסודי כל כך במנהג התינוקות אפשר להבין מעיון בדברי מגילת אסתר הנוגעים ל"תינוקות".

מדוע אמרה זרש להמן "אם מזרע היהודים מרדכי..."? הרי אנו יודעים שהוא יהודי. יתרה מכך, מה זה "זרע היהודים"? למה לא לומר סתם – יהודי? האם זרש לא ידעה שמרדכי היה יהודי?

המדרש מסביר שבאותה שעה שהמן בא לאסוף את מרדכי כדי להרכיבו על הסוס, היה מרדכי מלמד את הילדים. ר' מאיר שפירא מסביר שכשהמן גילה שמרדכי מלמד תורה את הדור הבא, אמרה לו זרש שאם הילדים - הזרע של היהודים עומדים לצידו של מרדכי, כי אז להמן אין שום סיכוי להצליח מולו.

עמלק לא יכול להביס את ישראל אם הילדים ממשיכים את דרך אבותם. דבר זה נלמד ממרדכי שלימד את הילדים את מסורת האבות וכך הם היו הערובה לניצחון העתידי נגד עמלק.

על הפסוק האחרון במגילה, המתאר את גדולתו של מרדכי ובו כתובה המחמאה הכי גדולה למרדכי שהוא "דורש שלום לכל זרעו", מפרש האבן עזרא שמרדכי היה ביחסים טובים עם כל ילדיו ונכדיו.

האם זה השבח הכי טוב לומר על מרדכי היהודי? האבן עזרא אומר שאכן זה שבח גדול ביותר.

חשבו על כל הילדים והנכדים שהיו למרדכי, כל אחד מהם גדל להיות בדיוק כמו שמרדכי רצה, ולכן הוא זכה להיות דובר שלום לכל זרעו. הוא יכול להישאר ביחסי שלום ושלווה עם כל ילדיו ונכדיו. זה אכן השבח הכי גדול שהמגילה יכולה לתת למרדכי, שהצליח במלחמתו נגד עמלק וגידל עוד דור ישרים שהולך בדרכו.

כל זה בא ללמדנו שעיקר מחיית עמלק אינה במלחמה קונבנציונאלית, אלא היא על ידי התינוקות, הצעירים. הם העומדים בחוד החנית במלחמה נגד עמלק, שרוצה להשמיד ולהרוג את עם ישראל. כל זמן שיש תינוקות היודעים מי הם האויבים שלהם, ורואים שהמבוגרים ממשיכים לשמור את מנהגי עם ישראל, ויש מורים שמלמדים את ה'זרע היהודי' תורה, אנחנו יכולים לזכות כמו מרדכי להיות דורשי שלום לדור הבא.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר