"לא לבד במדבר"

נפטר המוזיקאי הגר שזכה לתהילה עולמית

קן (אברהם) ברג'ס, מי שהיה למוזיקאי מפורסם בימי צעירותו ולאחר מכן התגייר ויצר אלבומים ושירים במוזיקה החסידית והיהודית, הלך היום לעולמו לאחר מחלה קשה (מגזין מוזיקה)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
(צילום: כיכר השבת)

היום (ראשון), הלך לעולמו גר הצדק, הזמר והיוצר קן ברג'ס, כשהוא בן 76, לאחר שבשנים האחרונות סבל ממחלה קשה שגרמה לו לייסורים רבים.

קן ברג'ס נולד בבריטניה ועבד שם בתור מלחין ומעבד מוזיקלי. את הפרסום הגדול שלו הוא קיבל בשנת 1967 כשהלחין את להיטה הגדול ביותר של להקת Tomorrow, שנקרא "My White Bicycle", השיר הפך להצלחת ענק לאחר שקיבל שבחים ממנהיג להקת הביטלס, ג'ון לנון, שהקליט באותו האולפן שהוקלט השיר.

בשנת 1981 עבד ברג'ס בהפקה עם הזמרת הישראלית נאוה ברוכין, לה נישא באותה תקופה. הוא עבר תהליך גיור ארוך, שהסתיים סופית רק ב-1995 לאחר שברג'ס התעקש להשלים את התהליך למרות כל הקשיים ולמרות שנדחה כמה פעמים על ידי בית הדין. לאחר תקופה של עבודה באנגליה, עברו הזוג לישראל כשברג'ס הפך לגר צדק שומר תורה ומצוות בכל מאודו.

כשהגיע לישראל הפיק, ניגן ועיבד תקליטים של דורון מזר, דני ליטני, ומאוחר יותר גילו אותו גם במוזיקה היהודית. הוא הפיק ועיבד מוזיקלית את אלבום האוסף באנגלית של מרדכי בן דוד, אחד האלבומים המוערכים והמשובחים יותר של הזמר, כשברג'ס גם כותב ומלחין שם את השיר החדש היחיד באלבום - "אנשים בודדים", שיר שיצא גם כחלק ממופע 'אוהל' המפורסם.

ברג'ס כתב ועיבד גם עבור יידל ורדיגר (Home), יעקב שוואקי (Cry No More), צודיק גרינוולד, עמירן דביר, ישי לפידות, אוהד מושקוביץ ועוד רבים וטובים זאת לצד ארבעת האלבומים שלו בהם גם השתתפו מיטב הזמרים כזמרים אורחים. אלבום הבכורה שלו כיהודי היה "לא לבד במדבר" שיצא בשנת 2000. האלבום היה אז שונה מאד בנוף המוזיקה היהודית של אותם ימים הן בשל המבטא הכבד במיוחד של ברג'ס כזמר והן מבחינה מוזיקלית הוא היה סוג של רוק שהמוזיקה החסידית של אותם ימים עדיין לא שמעה.

אדון עולם

באלבום התארחו מרדכי בן דוד, יידל ורדיגר, עמירן דביר ועוד זמרים רבים שהשתתפו בלהיט מרובה הזמרים שלו "אדון עולם" שזכה להצלחה עצומה. האלבום היה כולו כמעט באנגלית (מלבד "אדון עולם", "תהילים" ו"אנא בכוח") ועסק במסע של ברג'ס ליהדות כשהוא מספר שם על שבועתו שלא לעזוב את ארץ ישראל לעולם.

"ביי ביי" מהאלבום השני

שנה לאחר מכן הוציא ברג'ס את האלבום "בנה מלכותו" שגם הוא היה להצלחה, ומאוחר יותר את האלבום "מלך" שיצא בשנת 2004. האלבום הזה כבר היה פחות הצלחה מקודמיו למרות שהפעם בעמדת המפיק ישב מרדכי בן דוד. לפני כעשור הוציא ברג'ס אלבום חדש "LOOK AT IT NOW" שהיה למעשה חידוש של שירים ישנים שלו שהוא שינה את מילותיהם למילים כשרות. הוא הוציא גם סדרת אלבומים עם הזמר והיוצר תור מרקי שהלחין את פרק קיט' בתהילים.

ברג'ס מיצב את עצמו כאחד כותבי האנגלית המובילים במוזיקה היהודית, ורבים ביקשו ממנו לכתוב עבורם מילים לשירים כשהאחרון שהוציא סינגל משותף עם ברג'ס, היה ידידו הזמר והיוצר עמירן דביר שהוציא לפני כשנתיים את השיר "The Way It Is" אותו כתב, הלחין וגם הפיק מוזיקלית ברג'ס כשהם מבצעים אותו ביחד.

בשנים האחרונות השקיע ברג'ס את מרצו דווקא בציור ואף ערך תערוכה מציוריו, למרבה הצער הוא סבל בשנים האחרונות ממחלה קשה שייסרה אותו.

עולם המוזיקה היהודי הועשר וקיבל רבות מדמותו וכשרונו של קן ברג'ס ומסיפורו המרגש שהפך להשראה. יהי זכרו ברוך.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר