"דרך ישרה"

ראש השנה יז' • סיכום הדף היומי עם שאלות לחזרה ושינון

'כיכר השבת' מגיש סיכום קצר וממצה של הדף היומי מסכת ראש השנה יז', שלישי, כ' חשוון תשפ"ב, בתוספת שאלות לחזרה ושינון הדף הנלמד, בעריכת הרב ישראל ויינגולד (הדף היומי)

הרב ישראל ויינגולד | כיכר השבת |
(צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

דף יז

*מהלך הדין. *קריעת גז"ד וציבור.

א. שלשה ספרים נפתחים בר''ה, צדיקים גמורים נכתבים ונחתמין לאלתר לחיים, רשעים גמורים למיתה, ובינונים תלויים ועומדים מר''ה ועד יו''כ וזהו ועם צדיקים אל יכתבו. והמהלך ביום הדין 1. צדיקים נכתבים ונחתמין לאלתר לחיי עולם. 2. בינונים לפי ב''ש יורדים לגהנום ומצפצפין ועולין שנאמר וצרפתים כצרוף את הכסף וה' מוריד שאול ויעל, ולב''ה זהו רק אם יש בהם גם עוון פושעי ישראל בגופן ואם לאו ה' מטה כלפי חסד ופליגי אם ה' כובש או נושא או מעביר ראשון ראשון. 3. פושעי ישראל בגופן וזה קרקפתא דלא מנח תפילין ובאוה''ע בעבירה, יורדים לגהנום ונידונים בה י''ב חדש ואח"כ גופן כלה ונשמתן נשרפת ורוח מפזרת אפרן תחת כפות רגלי הצדיקים. 4. רשעים נחתמין לאלתר לחרפות ודראון עולם, ואלו מינים מסורות אפיקורסין ושפירשו מדרכי צבור ושנתנו חתיתם בארץ חיים כגון פרנס המטיל אימה יתירה על הצבור שלא לשם שמים, ומחטיאי הרבים כגון ירבעם יורדים לגהנום ונידונין בה לדורי דורות וגהנום כלה והם אינם כלים, ופניהם דומות לשולי קדירה והם משפירי שפירי בני מחוזא. 5. המעביר על מדותיו מעבירין לו על כל פשעיו שה' נושא עוון למי שעובר על פשע ולשארית נחלתו שמשים עצמו כשיריים, וכמעשה שרב פפא ראה שרב הונא בר''י כמעט נפטר ולבסוף חזר, וכן יש ברית כרותה שאם ישראל עושים כסדר של י''ג מדות אינם חוזרות ריקם.

ב. גדולה תשובה שמקרעת דינו של אדם אף לאחר גזר דין שנאמר ושב ורפא לו וזהו בצבור, אבל ביחיד אפילו אם הביא כל אילי נביות שבעולם אין מוחלין לו. והשמועות 1. עיני ה' אלוקיך בה פעמים לטובה כגון שהיו ישראל צדיקים גמורין בר''ה ופסקו להם גשמים מועטין ולבסוף חזרו בהם וא''א לקרוע את גזר הדין אלא ה' מורידן בזמנן על ארץ שצריכה וה''ה איפכא, ודחי דגזר הדין אינו נקרע כיון דאפשר בהכי. 2. בקרא יורדי הים באניות איכא סימניות לומר שנענין רק אם צעקו קודם גזר דין, ודחי דהוו כיחידין. 3. כתיב אשר לא ישא פנים ומאידך כתיב ישא ה' פניו אליך ומתרצינן דלא ישא פנים על עבירות של בין אדם לחבירו או לאחר גזר דין ביחיד. 4. שנים שווין עלו למיטה וחוליין שוה או עלו לגרדום הטעם שאחד ניצל ואחד לא לר''מ משום שהתפלל תפילה שלימה ולר''א מפני שהיה קודם גזר דין, ומייתי א''ר יצחק יפה צעקה לאדם בין קודם גזר דין ובין לאחריו. 5. כתיב כבסי מרעה לבך ומאידך גם אם תכבסי בנתר נכתם עוונך, ומתרצינן להו''א לאחר גזר דין וא''כ אף בצבור לא מהני ודחי דלא נקרע דווקא כשיש עמו שבועה כדאשכחן גבי בית עלי שאינו מתכפר בזבח ומנחה ומתו בגיל י''ח, ואפ"ה מהני לרבא תורה ולאביי תורה וגמ''ח וחי ששים שנה. 6. בה' אלוקינו בכל קראנו אליו זהו בצבור, ודרשו ה' בהמצאו זהו ביחיד ובזמן עשרת ימי תשובה ולאחריהם מת נבל הכרמלי.

שאלות לחזרה ושינון

א. שלשה ספרים נפתחים ומהלך יום הדין (5)

ב. קביעת גזר דין ביחיד ובצבור והשמועות (6)

לפרטים תגובות והערות: a7653733@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר