סדרה חדשה

בניה בגג ובחצר שאין בהם שיעור חלוקה

רוצים לדעת יותר על הלכות שכנים? מה ההלכה עם השכן שהחליט לבנות לכם על הגג? עו"ד הרב יהודה שטרן בסדרה חדשה של הלכות שכנים מעשיות באופן קצר ומתומצת (יהדות)

הרב יהודה שטרן | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

בעל דירה המעוניין לבנות תוספת לדירתו על הגג או בחצר שאין בהם כדי חלוקה [שאין בהם כדי חלוקה הכוונה שלא ניתן ניתן לפרק את השותפות בגג או בחצר באופן שכל בעל דירה יקבל שטח בגג או בחצר בהיקף הראוי לשימוש סביר של מגורים או שימוש הנלווה למגורים כגון חצר קטנה וכדומה], רשאי בעל הדירה לפרק את השותפות בגג או בחצר באמצעות תביעת גוד או איגוד [גוד או איגוד הכוונה, קנו אתם בעלי הדירות את חלקי בגג/ בחצר או שאני אקנה את חלק שאר בעלי הדירות בגג/בחצר].

יש הסוברים כי דין גוד או איגוד [קנה אתה או שאקנה אני] נאמר ביורשים או מקבלי מתנה אך לא בשותפים שנתנו את הסכמתם להיכנס לשותפות וממילא שלאותן השיטות לא ניתן לדרוש פירוק שיתוף בגג/ חצר שאין בהם כדי חלוקה.

כמו כן עומדת לבעל הדירה אפשרות לרכוש את זכותם של כמה מבעלי הדירות בגג המשותף או בחצר המשותפת, ובכך ליצור לעצמו חלק בגג/בחצר שיש בו דין חלוקה.

באופן הנ"ל עומדת לבעל הדירה זכות לדרוש את פירוק השיתוף ולהישאר עם חלק עצמאי בגג/בחצר שיש בו אפשרות לעשות שימוש סביר למגורים או שימוש הנלווה למגורים [עי' שו"ת שבט הלוי ח"ה סי' רכב].

מקורות ההלכה

שולחן ערוך (חושן משפט סימן קעא סעיף ו): "אחד מהשותפים שאמר לחבירו במקום שאין בו דין חלוקה או בדבר שאי אפשר שיחלקו כגון שפחה או כלי מכור לי חלקך בכך וכך או קנה ממני חלקי כשער הזה הדין עימו וכופין את הנתבע למכור לחבירו או לקנות ממנו"

ש"ך (חו"מ סי' קעא סע"ק א) : "ודעת הר"י הלוי והראב"ד (פ"א משכנים ה"ג) ונימוקי יוסף (ח ע"א) בשם רבינו יונה והרא"ה דאין דינא דגוד או איגוד בשותפין שקנו... ".

שו"ת שבט הלוי חלק ה סימן רכב: " והשתא דאסיקנא דאין כפיה לחלוקה רק לכל היותר אם להרוצה לפרוש יהיה כדי חלוקה ולנותרים יהיה ג"כ כדי חלוקה בצירוף, (ואף בזה יש לעיין טובא אם אחד מכל הנותרים יטעון קים לי כהרמ"ה והמרדכי דס"ל דבעי לכל אחד ממש כדי חלוקה מלבד בתרי דאתיא מכח חד, ולפי הנידון דלעיל יתכן שאף הרמ"א הזכיר שיטה זו, עי' לעיל באות ד' א"כ אין כלל שום כפיה לחלוקה רק כסתימת לשון המשנה כדי חלוקה לזה וכדי חלוקה לזה), אבל אם להרוצה לחלוק אין כדי חלוקה רק בצירוף עם אחרים אין יכולים לכוף לחלוקה כלל."

הדברים נכתבו לעיון ולימוד בלבד ואין בדברים כדי להוות הוראת הלכה למעשה העשויה להשתנות לפי הנסיבות הפרטניות של כל מקרה לגופו ואין בדברים כדי להוות ייעוץ משפטי או חוות דעת משפטית.

להערות ותגובות: sternnlaw@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר