האם מותר להפעיל חנות או משרד בדירה?

רוצים לדעת יותר על הלכות שכנים? והפעם האם מותר להפעיל חנות בדירה? עו"ד הרב יהודה שטרן בסדרה חדשה של הלכות שכנים מעשיות באופן קצר ומתומצת (מה הדין?)

הרב יהודה שטרן | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

אין להפעיל חנות או משרד בדירה פרטית המצויה בבניין מגורים ללא הסכמת כל בעלי הדירות, שכן הפעלת עסק או משרד עשויים לגרום למטרדי רעש, היזק ראיה, לכלוך ובלאי של תשתיות הבניין [כגון מעלית].

מקור הדין בדברי המשנה [ב"ב כ ע"ב] "חנות שבחצר יכול למחות בידו ולומר לו איני יכול לישן מקול הנכנסים ומקול היוצאים...". וביאורו הראשונים [רשב"א, רמב"ן ועוד] כי טענת הנזק איננה בהכרח רק הפרעה לשינה.

בעז"ה במאמר הבא יפורט הדין לעניין הפעלת מכירה חד פעמית, מכירות ביתיות כגון מוצרי אפיה וכדומה, חוגי בית, משרד קטן וכדומה.

מקורות ההלכה

שולחן ערוך חושן משפט הלכות נזקי שכנים סימן קנו סעיף א "אחד מבני המבוי שאינו מפולש, וי"א דבמבוי אינם יכולים למחות ואין דינין אלו אמורים רק בחצר (טור וב"י בשם קצת הפוסקים), שבקש ליעשות רופא או אומן (פי' אומן להקיז דם) או גרדי (פי' גרדי אורג בגדים) או סופר שטרות או מלמד תינוקות לימוד שאינו של תורה בני המבוי מעכבין עליו, מפני שמרבה עליהם הנכנסים והיוצאים. ואפילו נתרצו לו כולם חוץ מאחד, אותו אחד מעכב עליו."

שולחן ערוך חושן משפט הלכות נזקי שכנים סימן קנו סעיף ב "חנות שבחצר, יכולים השכנים למחות בידו ולומר לו: אין אנו יכולים לישן מקול הנכנסים והיוצאים, אלא עושה מלאכתו בחנותו ומוכר לשוק. אבל אינם יכולים למחות בידו ולומר: אין אנו יכולים לישן מקול הפטיש או מקול הריחים, מאחר שכבר החזיק לעשות כן ולא מיחו בידו. הגה: וי"א דכל מה שעושה בחנותו ובביתו, אפילו לכתחלה אינן יכולין למחות (המגיד פ"י דשכנים בשם הרמב"ם ורשב"ם וב"י בשם התוס' ומרדכי). ודוקא בני אדם בריאים, אבל אם הם חולים והקול מזיק להם, יכולים למחות (ריב"ש סימן קצ"ו).

הדברים נכתבו לעיון ולימוד בלבד ואין בדברים כדי להוות הוראת הלכה למעשה העשויה להשתנות לפי הנסיבות הפרטניות של כל מקרה לגופו ואין בדברים כדי להוות ייעוץ משפטי או חוות דעת משפטית.

להערות ותגובות: sternnlaw@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר