פרשת בשלח

אקטואליה בפרשה עם הרב וייס: אנחנו מתוקים?

חבר מועצת הרבנות הראשית, הגאון רבי אליעזר שמחה וייס, מתארח מידי שבוע באולפן 'כיכר השבת', ומגיש לצופים ווארט אקטואלי מהפרשה. והשבוע: אנחנו מתוקים? צפו (יהדות)

(צילום: אברומי לינשה)

החיים הם מתנה יפה מאת ה' שעלינו לשמור ולהוקיר. כבני אדם תמיד יש לנו הרגל/נטייה להתמקד בדברים החסרים לנו בחיינו במקום להתמקד או לממש את כל הדברים החיוביים שיש לנו, התנהלות שמשפיעה על איכות חיינו. בסופו של דבר התנהלות זו מונעת מרבים להשיג אושר בחייהם.

"תסמונת האריח החסר" הוא מונח שמתאר תכונה שאנו מתמקדים בחוסרים בחיינו ובכך גוזלים מאיתנו את האושר. תארו לעצמכם שאתם נמצאים במוזיאון ומסתכלים למעלה ורואים תקרה יפה המורכבת מאלפי אריחים. כאשר מסתכלים סביב שמים לב שאחד מהאריחים חסר. אמנם שאר התקרה מושלמת ויפה אך כעת אינכם מסוגלים ליהנות ממלוא יופייה רק בגלל אותו אריח אחד שחסר.

לאחר שחוו בני ישראל את כל הניסים הגדולים של יציאת מצרים, מתלוננים הם על המים. הפסוק בפרשת השבוע אומר: "הם באו למרה, אך לא יכלו לשתות את מימי מרה כי היו מרים "כי מרים הם על כן קראו לה מרה" [שמות ט"ו, כ"ג]. המשמעות הפשוטה של הביטוי 'כי מרים הם' היא 'כי היו המים מרים'. האדמו"ר מקוצק מיחס את התיאור 'מרים' לעם. האנשים היו מרירים והם התלוננו על המים, כשם שהתלוננו על המן וכשם שהתלוננו על נס ביקוע הים. שום דבר לא היה טוב בעיניהם. האנשים היו מרים ולכן, הם לא היו מסוגלים ליהנות מהמים.

המרירות מרעילה את הבאר ומונעת מאנשים ליהנות מהחיים.

זה טראגי שיש אנשים עם אישיות שכזו. למרבה הצער כולנו מכירים אנשים כאלה ולמרבה הצער כולנו מתנהגים כך במידה מסוימת.

סיפור חסידי מספר על חסיד שסבל מצרות רבות והוא התייעץ עם הרבי שלו ובקש ממנו עזרה בהתמודדות עם חלקו בחיים. הרבי יעץ לו "אני לא יכול לענות לך על סבלך, אבל ר' זושיא יכול. לך לר' זושיא".

כשהחסיד הגיע לעירו של ר' זושיא, הוא נדהם להגיע לצריף מדכא ורעוע עם נזילות, רצפת עפר, ללא חום וללא רהיטים. ר' זושיא בא אל הדלת, הוא היה מוכה קשות משחין על כל עורו, ולבש בגדים בלויים. דמותו של ר' זושיא ובקתתו העלובה גרמה לליבו של החסיד המבקר לשקוע בצער גדול יותר משהיה לו בשל סבלו וצרותיו.

ר' זושיא שאל בחביבות ובשלווה מה הוא יכול לעשות למען המבקר. המבקר הסביר שהוא הופנה על ידי הרבי שלו לשאול איך אפשר להתמודד עם סבל ולפתח גישה של "גם זו לטובה".

ר' זושיא ענה: "אני, אסביר את הסבל?" הוא משך בעדינות בכתפיו בפליאה ואמר, "איך אדע? מעולם לא היה לי סבל. אי אפשר ללמוד גישה של 'גם זו טובה' מאדם שיש לו הכל "יש לי הכל!"

ישנם שני סוגים של אנשים בעולם - אלה שרואים את חצי הכוס הריקה ואלו שרואים את חצי הכוס המלאה. יש הרואים שיח ורדים קוצני ומתפעלים מהוורדים היפים, ויש הרואים אותו ומתלוננים על הקוצים.

כולנו צריכים להחליט מה תהיה הגישה שלנו, אבל עלינו לזכור שאם הכל רע בחיינו, יכול מאוד להיות 'כי מרים הם'

- כי אנחנו בעצמנו מרים..

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר