"עניין של מזל" // אופיר סובול בטורו השבועי

השבוע אנו מציינים 37 שנים לפטירתו של החזן, המלחין והמנצח, אברהם (אייב) בן זאב נדל. המנצח והמעבד אופיר סובול בטורו השבועי על יצירתו "שים שלום" (חזנות)

אופיר סובול | כיכר השבת |
(צילום: יובל)

בשבוע, שבו מגיעים דיווחים סותרים על רוחות מלחמה, המנשבות באוויר האוקראיני-רוסי, אנו רואים כיצד רוחות מלחמה מקומיות משפיעות ומערערות את יציבות העולם כולו. אזרחים זרים נקראים לעצור את חייהם, לברוח עם ילדיהם, ולחזור למולדתם. מחירי הנפט מזנקים, מחירי הגז והחיטה מאמירים, השווקים הפיננסיים עוברים טלטלה, ואנליסטים מנבאים משבר מזון כלל-עולמי, אם אכן תפרוץ מלחמה. כל זאת עוד לפני שניתנה הפקודה - לפני שנורתה הירייה הראשונה.

בדיוק, בימים אלה, אנו מבינים טוב יותר את חשיבותו של השלום, כיצד סכסוך שלא נוגע לנו, הרחק מגבולנו, משפיע עלינו ועל כל יתר עמי העולם. עד כמה זקוקים אנו לשלום, שלום בין עמים, שלום בין איש לרעהו, שלום אותו אנו מזכירים בתפילותינו, בכל יום ויום - שעה, שעה.

תפילת "שים שלום"- התפילה האחרונה בתפילת העמידה נאמרת לאחר ברכת כוהנים, והיא עוסקת בבקשה מהקב"ה להשכין שלום על עם ישראל באשר הוא. בתפילה אנו מבקשים שש בקשות:
שלום | טובה | ברכה | חן | חסד | רחמים
כנגד שישה דברים בברכת הכוהנים שנסמכה לה.

את החיבור בין שתי התפילות, אנו רואים גם בהקבלה הבאה:

שים שלום כנגד וישם לך שלום
ברכנו אבינו כנגד יברכך
באור פניך כנגד יאר ה' פניו

השבוע אנו מציינים 37 שנים לפטירתו של החזן, המלחין והמנצח, אברהם (אייב) בן זאב נדל.

אייב נדל החל לשיר בגיל 10, במקהלת בית הכנסת, ובגיל 13 כבר ניצח על מקהלת גברים, שתפסה את עיניו של יוסף רומשינסקי. בהמלצתו של אלכסנדר אולשנצקי, התקבל נדל לקונסרבטוריון בברוקלין, שם למד את תורת המוזיקה, תורת הניצוח ונגינה בפסנתר. נדל נחשב לאחד ממנצחי המקהלות המבוקשים בארה"ב, בתקופתם של אוסקר ג'וליוס ומאיר מכטנברג, וזכה לעבוד כמעבד וכמנצח עם מיטב החזנים.

נדל חיבר לחנים רבים, והידוע שבהם, אותו אנו נהנים כל-כך לשיר עד עצם היום הזה הוא לחנו ל "שים שלום".

בקונצרט "בתפילה לשלום", שקיימנו בשנת 1994, בחר אבא לסיים את חלקו הראשון של הקונצרט ב "שים שלום" של נדל. על הבמה הפליאו בשירתם ארבעת החזנים: דוד בגלי, אלברטו מזרחי, משה שולהוף ומשה שטרן. בימאי הטלוויזיה בחר לצלם ולהבליט את הקהל הנהנה באולם, ואולי היום - 28 שנה לאחר מכן, תוכלו גם אתם לזהות את היקרים ללבכם.

הצטערתי לראות מבין היושבים באולם את אלה שאינם כבר איתנו: בנוסף על סביי וסבתותיי וחברי הנהלה בעבר, אפשר לראות את ד"ר יוסף בורג, החזנים יצחק אשל ואריה בראון ואת הצייר מוישל'ה ברנשטיין. כמו כן, אפשר לראות את נציגי דור החזנים הצעיר דאז: ליפא גלנץ, דוד ויינבך וקולין שוחט.

את "שים שלום", פרסם נדל עם ילדיו בתקליט "אבני חן חסידיות" TIKVA T-141 , שראה אור בשנת 1969. את סדר השירים בתקליט, הוא קבע לפי מידת אהבתם של משפחתו האהובה: השירים האהובים ביותר בהתחלה וכך הלאה. כך קרה, ש "שים שלום" שובץ כשיר 9 מבין 10 השירים באלבום. כשנשאל לימים: כיצד קרה שמבין כל השירים בתקליט, רק השיר התשיעי התפרסם בציבור? ענה: גם באהבה וגם בשירים – הכול עניין של מזל.

יהי זכרו ברוך

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר