"מרדכי, מה אתי?!" // אופיר סובול

ביום ראשון, ב' בניסן, נציין 8 שנים לפטירתו של אלתר דוד יצחק בן ישראל אריה ורדיגר. המנצח והמעבד אופיר סובול בטור לזכרו של החזן והזמר מראשוני המוזיקה החסידית (חזנות)

אופיר סובול | כיכר השבת |
(צילום: מתוך יוטיוב. וידאו: יובל)

ביום ראשון, ב' בניסן, נציין 8 שנים לפטירתו של אלתר דוד יצחק בן ישראל אריה ורדיגר.

דוד ורדיגר – חזן, מלחין ומחלוצי המוזיקה החסידית במאה ה-20. הקליט 235 שירים ב 22 אלבומי סולו, ועוד שירים רבים באלבומים נוספים.

על אף שפעל בעיקר כחזן, רבים מאלבומיו היו של חסידויות שונות, כגון: באבוב, בויאן, סאטמר, סקולען, סדיגורה, מעליץ וראדומסק, ובמיוחד של חסידות גור בשיתוף עם מלחין החצר, ר' יעקב תלמוד. הפצת תקליטים אלה הייתה אחד מהגורמים של תפוצת המוזיקה החסידית מחוץ לחצרות החסידיות. בזכותה קיבלה המוזיקה החרדית את הכינוי: "מוזיקה חסידית".

במהלך מלחמת העולם השנייה, הוא נשלח למחנות ריכוז שונים. בשלב מסוים, הוא עמד להילקח עם קבוצה של 280 מחבריו האסירים כדי להיירות. הוא ניצל מכיתת היורים בזכות שירת תפילת "אל מלא רחמים", שריגשה מאד קצין אס.אס קשוח, אשר שלחו חזרה למחנה עם חבטה בלבד בראשו.

עם שחרורו מהמחנה, נבחר ורדיגר להוביל את תפילת ״הימים הנוראים״ עבור 3,000 חיילים יהודים אמריקנים שהוצבו ליד לינץ, אוסטריה. החום, הרגש, והתחושה בשירתו של ורדיגר שימשו מקור כוח, השראה, וחוויה בלתי נשכחת לכל הנאספים במקום.

בשנת 1959, הקליט ורדיגר את אלבומו הראשון "תפילה לדוד", שבו ליקט 6 מלחניו. את התקליט פותחת יצירתו הידועה ביותר "שמע ישראל". ובקונצרט "חסידים ברינה יגילו", שקיימנו בשנת 1997, ביצע אותה לראשונה עם הרכב סימפוני, בטוב טעם ועם קול פעמונים משובח, החזן יעקב מוצן.

השבוע, לצערנו הרב, נשמעה זעקת "שמע ישראל" בבתים רבים כל-כך עם היוודע דבר הירצחם של 11 איש ואישה, שקיפחו את חייהם בגלל מסע שיסוי של בני עוולה.

לאבא היה סיפוק רב בשחזור קולותיהם של חזני העבר ובשדרוגם ובשנת 2004, הוא החליט לעשות מעשה: לקחת את הקלטותיהם של חזני העבר, להסיר באמצעים טכנולוגים מתקדמים את הליווי הדל המקורי, ולהלביש במקומו ליווי סימפוני ומקהלתי בן זמננו. כך נולדה לה סדרת הדיסקים: "בימים ההם בזמן הזה".

דוד ורדיגר שמע גם הוא את הדיסק והתלהב מהרעיון ומהביצועים כולם. באחת הנסיעות של אבא לניו-יורק, הוא פגש במקרה את ורדיגר. לפני שאמרו שלום זה לזה, צעק ורדיגר לעברו ביידיש: "מרדכי, מה אתי?!" אבא לא הבין, וכשהתקרבו שאל ורדיגר בשנית: "מתי תשים גם אותי ב'בימים ההם'?". אבא צחק וענה לו: "דוד, אני משתמש בהקלטות של חזנים מתים (ביידיש זה נשמע מצחיק יותר...), אתה ב"ה עוד איתנו". ורדיגר ענה לו בחיוך: "יש לך אישור ממני! אני רוצה לזכות לשמוע זאת עוד בחיי". אבא הפנים את בקשתו של ורדיגר, ובדיסק השני בסדרה, שיצא בשנת 2006, זכה ורדיגר לשמוע את השחזור המיוחל של יצירתו המפורסמת ביותר - "שמע ישראל".

יהי זכרו ברוך!

שבת שלום וחודש טוב,

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר